96 022 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 278 inlägg
I detta fallet var det ju dråpförsök så då är det helt okej med lite adrelinpåslag. Hade ju dessutom vittne på händelsenSilly Bear skrev:
Det är alltså okey att slå sönder andras saker när dom inte gör som man vill i trafiken.
Gäller det bara folk på cykel eller får alla göra det i din värld?
Fick en gång en skidstav slagen i huvudet när jag körde skoter (efter skoterled) den personen fick ångra sitt tilltag ganska så omgående.
Vore spännande att höra vilka saker och personer som är okey att banka på i trafiken.....eftersom skidåkare och cyklister iaf enl mig är samma skrot och korn
Om du i Södra Sverige inkluderar Uppland, Mälardalen, Örebro, Karlstad, kan jag hålla med, men även längs Norrlandskusten finns det många samhällen som har eller borde ha bra cykelförbindelser med närmsta stad.Nötegårdsgubben skrev:
Det är okej för alla att slå till om den som är i fordon håller på att döda dig eller skada dig. Enkelt förklarat.Silly Bear skrev:
Det är alltså okey att slå sönder andras saker när dom inte gör som man vill i trafiken.
Gäller det bara folk på cykel eller får alla göra det i din värld?
Fick en gång en skidstav slagen i huvudet när jag körde skoter (efter skoterled) den personen fick ångra sitt tilltag ganska så omgående.
Vore spännande att höra vilka saker och personer som är okey att banka på i trafiken.....eftersom skidåkare och cyklister iaf enl mig är samma skrot och korn
Nu skrev jag mitt inlägg medvetet provocerande, då jag faktiskt tycker att cycjlister kan behöva en viss upplysning att de inte har de rättigheter de utger sig för många gånger. Jag vet inte hur många gånger jag varit nära att köra över vuxna cyklister som tycker d de äger vägarna..som borde agera betydligt mer ödmjukt...T tanaris skrev:
Menade givetvis vägtrafikdkatt, som är ett samlingsnamn för bla fordonsskatt ingår. gick snabbt dår.
”Fordonsskatt i Sverige betalas till staten för skattepliktiga fordon. Fordonsskatt och saluvagnsskatt räknas tillsammans som vägtrafikskatt. Årlig fordonsskatt har i Sverige tagits ut sedan 1922. Syfte var att bilisterna skulle betala för vägunderhåll och den vägförslitning som orsakades av motorfordonen.”
Lägg dätriöö trängselskatt så betalar bilisterna met än vad vägarna kostar ;detta har jag dock inte verifierat, utan fått sagt till mig.
Ang ditt andra påstående så har jag ingen aning hur mycket skatt du betalar, men jag betalar långt över snitt. tåmen är absolut ingen extremt. Men den skatten är dock inte så relevant tycket jag då vi här diskuterar vägar,
Men visst redocisar du så gör jag detsamma så ser vu om du hade ett korrekt påstående
Det är ganska talande att du skriver "cyklister" och inte "det finns cyklister som". Ingen här försvarar de som beter sig riktigt illa, vad jag sett.M mojjen skrev:Nu skrev jag mitt inlägg medvetet provocerande, då jag faktiskt tycker att cycjlister kan behöva en viss upplysning att de inte har de rättigheter de utger sig för många gånger. Jag vet inte hur många gånger jag varit nära att köra över vuxna cyklister som tycker d de äger vägarna..som borde agera betydligt mer ödmjukt...
Visst. Jag betalar skatt för två bilar, det blir väl runt 11k per år. Trängselskatten brukar landa runt 1500 per månad utom juli. Bränsleskatt betalar jag förstås, och dessutom för båten (V8, så den är ganska törstig). Inkomstskatt orkar jag inte kolla, men jag räknar med att det ska in ytterligare drygt 200k när Skatteverket godkänt min deklaration. Utöver det som dras av min arbetsgivare, förstås.M mojjen skrev:Ang ditt andra påstående så har jag ingen aning hur mycket skatt du betalar, men jag betalar långt över snitt. tåmen är absolut ingen extremt. Men den skatten är dock inte så relevant tycket jag då vi här diskuterar vägar,
Men visst redocisar du så gör jag detsamma så ser vu om du hade ett korrekt påstående
Så... får jag cykla på vägarna nu?
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Jag skrev rent av Sydsverige, och med det avses normalt Skåne, Blekinge och södra Halland. Ibland säkert lite mer, men det var ungefär vad jag avsåg.harry73 skrev:
Det är klart att det finns fler orter som det kan vara försvarligt med cykelvägar mellan än där, men i övriga södra Sverige har motorvägsnäten ofta gjort att vi redan har dubbla vägar där det är som mest trafik. Så eftersom att det finne en motorväg att välja på mellan exempelvis Linköping och Norrköping så tycker jag att folk kan ge fan i att klaga på cyklister på landsvägen där.
Jag har full förståelse för att man kan tycka annorlunda, men långväga cykelvägar tror jag inte är ekonomiskt försvarbart – vilket kanske är ett skäl till att jag försvarar blandtrafiken så ihärdigt.
Skogsägare
· 23 239 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Körde en busschaufför med avsikt att döda dig?
Visst skillnad mellan dråp och vårdslöshet i trafik...
Men tänkte mer på tanten som du bankade sönder biltaket för..
Vore kul om bilister hoppade ut och började banka på andras bilar varje gång man tyckte nån betedde sig fel i trafiken
.kashieda skrev:
Nu hittar jag tyvärr inte siffror som stödjer mitt uttalande nedan, men jag har för mig att detta är en myt.
De flesta vägar som används av cyklister är inte statliga vägar, som finansieras av fordonsskatt, utan sådana som finansieras genom kommunalskatten. Den betalas ju även av de som inte kör bil och därmed inte sliter lika mycket.
Jag är inte heller påläst på detaljer kring finansieringen. Finansieringen av väginfrastruktur sker dock av trafikverket, som statlig myndighet. Men de finansieras från olika håll. Där Fordonskatter och vägtrafikavgifter är en stor del. Totalt av vad jag hört så är dock avgifter via Vägtrafikskatter, trängselskatter etc högre än Trafikverkets kostnader för väg infrastruktur. Detta har jag dock inget belägg för. Vi har ingen öronmärkning av medel i Sverige, utan allt går in stadsbudgeten, för att sen fördelas ut.
Frågan om cyklister på vägarna är ju egentligen något helt annat. Jag är faktiskt inte mot det på något sätt. Jag är emot när cyklister, (Vilket jag själv är emellanåt), raljerar över hur bilisterna skall bete sig runt dem. När vägarna huvudsakligen är uppställda för motorfordon, och de vistas där på undantag (I enlighet med Trafikförordningen, sen kan man tycka vad man vill om våra lagar). Övriga har oftast tillträde och skall då från sin sida visa extra försiktighet och hänsyn. Det saknar jag ofta, så mänga gånger jag varit nära att köra ihjäl cyklister som bara trampar på..
Det får du göra trots att du betalar mindreT tanaris skrev:Det är ganska talande att du skriver "cyklister" och inte "det finns cyklister som". Ingen här försvarar de som beter sig riktigt illa, vad jag sett.
Visst. Jag betalar skatt för två bilar, det blir väl runt 11k per år. Trängselskatten brukar landa runt 1500 per månad utom juli. Bränsleskatt betalar jag förstås, och dessutom för båten (V8, så den är ganska törstig). Inkomstskatt orkar jag inte kolla, men jag räknar med att det ska in ytterligare drygt 200k när Skatteverket godkänt min deklaration. Utöver det som dras av min arbetsgivare, förstås.
Så... får jag cykla på vägarna nu?
Sen är du väl två helt olika personer som bilist och cyklist
Inte det som var frågan...
Sen vet jag att jag var extrem i min skrift. Jag ville, på kanske inte världens smidigaste sätt visa att vägarna är inte i första hand till för cyklister. Om nu man skall cykla på vägarna så bör man förstå att det är cyklisten som skall vara extra försiktig, men inte med det sagt att bilister skall sikta på cyklisten. Men jag är tidvis jävligt trött på cyklister som blockerar vägarna genom att cykla i bredd, långt ut i vägarna och , sen blir sura när man försöker köra om och kanske rent av markerar. Eller när de snabbt sträcker ut vänster arm och korsar vägen utan att titta över axeln. Detta råkar jag ut för varje vecka under vår sommar, när det faktiskt är deras skyldighet att lämna företräde.
Helt rätt, det är fel att generalisera. 90% gör rätt för sig, merparten är inte ens ute på bilvägarna.
Barn förstår jag, dom håller man ett extra öga på även om dom inte heller skall vara på vägarna. Om, jag ändå skall generalisera så rör detta huvudsakligen cyklister på tränings cyklar, i full träningsmundering.
Sen är det väl sammas sak på bilisternas sida 90% visar extra hänsyn. 10% är skitstövlar. Hit hör inte jag (I alla fall inte i trafiken)
Trängselskatt har jag också likande kostnad för våra bilar. Lite lägre Fordonskatt då jag kör miljövänligt.
Har heller ingen Båt med V8 så här tar du mig, men jag betalar tillräckligt med bolagsskatt för en schyst båtsemester..
Jag rättade din text åt dig, varsågod! Du kanske tror att fordon är samma sak som motorfordon, men då har du chans att lära dig något. Grattis!M mojjen skrev:
Om du nu inte menade motortrafikled/motorväg, men där möter du nog inte så många cyklar.
VidarH skrev:
"vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er."
Sorry!
Men det där är dynga. HUR får man möjlighet att inte betala den delen av skatten om man är cyklist, gående, rullstolsburen eller inte har körkort? Please tell us!
"Det är väl egentligen ganska enkelt vad som gäller, finns klara regler. Cyklister får generellt Cykla på vägbanan, om de är över 15 år, och det är max 50km/h hastighetsbegränsning"
Yes? Din poäng är? Att det är olagligt för en 14-åring att cykla bredvid cykelbanan?
"Det får nog enligt mig, ses som här det brister i 99% av fallen hos de cyklister, som anser att det är ok för bilisten att bromsa ner till deras fart och invänta säkert omkörningstillfälle"
Du menar som det står i lagen? Absolut! Men då är det snarare en brist hos 1% av bilisterna som är problemet...
" I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
"Vilket i praktiken innebär, att om det inte är rimligt pga tillgång på cykelväg, orimlig omväg eller andra praktiska omständigheter så får man inte cykla på en 60 sträcka........."
Alltså... Det finns ett vägmärke som anger när det är förbjudet för cyklister att åka längre. Det har inget med en 60-skylt att göra. Sorry. Stycket med rimlighet gäller att man skall till vänster dubbelt och cykelbana fortsätter typ 500 meter innan den passerar till vänster och sedan hittar på en svängfest.
Jag blir rädd när jag läser saker här. Hur många psykotiskt instabila körkortsinnehavare finns det egentligen? Allt vi cyklister vill ha är en meter extra avstånd när vi blir omkörda...
What's wrong with you people!?!
1. JA då det inte öronmärks kan man faktiskt inte peka på exakt vem som betalar vad. Det ger jag dig rätt för. men det som är fakta är att vägtrafik avgifternas hudsyfte är att bekosta vägar, Bilisterna betalar via dessa enligt hörsägen in mer än vad kostnaderna är. Men här håller jag med det är fel uttryckt. Sen är ju dessutom många cyklister ena stunden och bilister andra. Frågan handlar ytterst att jag efterfrågar en större ödmjukhet bland de cyklister som tycker de äger vägarna och huttar mot bilisterna för att de nästan kör över dom.VidarH skrev:
"vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er."
Sorry!
Men det där är dynga. HUR får man möjlighet att inte betala den delen av skatten om man är cyklist, gående, rullstolsburen eller inte har körkort? Please tell us!
"Det är väl egentligen ganska enkelt vad som gäller, finns klara regler. Cyklister får generellt Cykla på vägbanan, om de är över 15 år, och det är max 50km/h hastighetsbegränsning"
Yes? Din poäng är? Att det är olagligt för en 14-åring att cykla bredvid cykelbanan?
"Det får nog enligt mig, ses som här det brister i 99% av fallen hos de cyklister, som anser att det är ok för bilisten att bromsa ner till deras fart och invänta säkert omkörningstillfälle"
Du menar som det står i lagen? Absolut! Men då är det snarare en brist hos 1% av bilisterna som är problemet...
" I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
"Vilket i praktiken innebär, att om det inte är rimligt pga tillgång på cykelväg, orimlig omväg eller andra praktiska omständigheter så får man inte cykla på en 60 sträcka........."
Alltså... Det finns ett vägmärke som anger när det är förbjudet för cyklister att åka längre. Det har inget med en 60-skylt att göra. Sorry. Stycket med rimlighet gäller att man skall till vänster dubbelt och cykelbana fortsätter typ 500 meter innan den passerar till vänster och sedan hittar på en svängfest.
Jag blir rädd när jag läser saker här. Hur många psykotiskt instabila körkortsinnehavare finns det egentligen? Allt vi cyklister vill ha är en meter extra avstånd när vi blir omkörda...
What's wrong with you people!?!
Min andemening är som jag svarat. Vägarna är i första hand för motorfordon. Cykel vägar är för cyklar, mm. När inte de kan användas, eller det av olika själ är olämpligt, sår får OFTAST vägen används. men då skall Cyklisten agera genom försiktighet så hen inte stör trafiken. I vissa fall där cykel väg finns, och vägen har en hög hastighet, eller ung cyklist, ja då är det inte tillåtet. Har man synpunkter på det så är det lag skrivarna man skall gå på.
2. Precis det är det jag skriver. Det är olagligt för en 14 åring att cykla på en väg, om det går att framföra cykeln på en cykelväg och nå målet på rimligt sett. Sen har ju hen inget eget straffansvar, så det blir ju en föräldrafråga. Mend et jag snarare ville få fram är att den över 15år inte heller skall ara där, men får göra det om hen iakttar försiktighet, håller sig till kanten, bara cyklar i bredd om inte trafiken störs mm. Det är den mindre del av dessa som inte visar hänsyn, som jag är irriterad på.
3. Förstår inte riktigt ditt argument om kommentaren på väg över 60, jag kanske är lite trög här. men lagen har gjort en distinktion vid 50km/h. Något vägmärke för detta finns inte. Utan så fort vägen går från 50 till 60 så träder huvudregeln att det inte är tillåtet att cykla där in. Under det är det tillåtet för vuxna, över det bara om inte andra sätt är möjliga/lämpliga. Mao cyklar du å vägbanan på en 50väg, som övergår till en 60 väg, så skall du om du skall följa Trafikförordningen, förflytta dig till närmsta cykelväg. Fiss ingen sådan, som leder till ditt mål, så uppfyller du undantaget att kunna fortsätta cykla på 60 vägen. Men löper det en parallell cykelväg, så skall du dit. Inte för att vara taskig, utan för att värna om liv och säkerhet.
Inte jag som skrivit lagen. Sen kan man ju tycka att lagen är korkad. Finns ju dom som tycker det är ok att köra rattfull också, så länge ingen kommer på en. men de begår likförbannat en överträdelse..