Varje gång någon säger att de skulle ha gjort det ena ”macho” grejen efter den andra, oberoende av om det är att slå på bilar, sparka på cyklar eller spotta på fotgängare, så tänker jag alltid på detta lilla klipp. Anekdotiskt, men kontentan stämmer in hyfsat bra här tror jag.

• Haha
  • Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Att lagstiftningen gör en cyklist mer skyddad på allmän väg är en klen tröst vid en olycka med ett tyngre fordon.
Där är fler tyngre fordon på en väg än på en cykelbana eller??
Aningens fler. Det ska medges. Men samtidigt känns det som att fordonsförarna är mer alerta för cyklister på samma väg än de är för cyklister som kommer ”från tomma intet”, dvs därifrån kommunen tyckte att cykelbanan skulle ligga.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bidrag 678, för första gången vill jag fråga; Hur många av Er har haft dessa problem med kvinnliga förare?
(Cyklar som bilar)

• Gilla
David-O
  • Laddar…
Tänk på att tränande i trafiken har syrebrist och tänker sämre just då. (En teori jag har).

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Bidrag 678, för första gången vill jag fråga; Hur många av Er har haft dessa problem med kvinnliga förare?
(Cyklar som bilar)
För att citera amiral Ackbar, it’s a trap! Den minan får någon annan trampa på.

T
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
(Cyklar som bilar)
Vilka problem? Aggresiva bilister som sprutar spolarvätska, kastar ölburkar, går in snävt och/eller bromsar efter omkörning är i princip uteslutande män enligt mina upplevelser.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
(Cyklar som bilar)
Nu blev man sugen att svara... Men handen i ett getingbo... njaaa....

• Haha
ÅkeSun
  • Laddar…
hsd
Spolarvätska ooo vilket knep

P
annars är diesel en kall vinterdag en hal sak...

harry73
M mojjen skrev:
Lag skrivarna har uttryckligen sagt att cyklisten skall iakttaga stor försiktighet om den färdas på en väg. Jag antar att man lägger detta ansvar på cyklisten dels då det rör sig om en oskyddad trafikant, som löper stor risk för liv om något händer på en väg med höga hastigheter
Lagskrivarna har även skrivit att en bilist har ett strikt ansvar, något som en cyklist inte har, trots det du skriver.
Så min tolkning är att man lägger ett ännu större ansvar på bilister

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fast det är väl mer ett ekonomiskt än ett straffrättsligt ansvar. Då en bilist alltid måste vara försäkrad är det ”lätt” att ställa skadeståndskrav mot dennes försäkringsbolag, vilket inte alltid är lika enkelt mot en oförsäkrad.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Lagskrivarna har även skrivit att en bilist har ett strikt ansvar, något som en cyklist inte har, trots det du skriver.
Så min tolkning är att man lägger ett ännu större ansvar på bilister
Såvida det inte finns någon cykelbana…

Serieteckning med två figurer framför "CITY OFFICES"-skylt med dålig kerning, en figur utbrister "ARGH!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
P
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
(Cyklar som bilar)
Till 95% är det män som är problem i trafiken, min bedömning. Alla problemen innefattar noll respekt för medtrafikanter av alla slag. Vissa är det att försöka tvinga folk att köra fortare genom att pressa på bak.

K Klicka skrev:
Tänk på att tränande i trafiken har syrebrist och tänker sämre just då. (En teori jag har).
Nej jag hade fullt syre idag. Det var lugnt. Inga problem med bilister på de vägar vi mötte eller blev omkörda.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.