T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet är att de män som tränar på cykel inte sällan är väldigt hängivna. Med sådan passion för den egna träningen och formen uppstår ibland en känsla av berättigande och då låter man nog inte trafiklagstiftning stå i vägen. Det är inte helt utan sanning som det skämtas om lycramännen och jag träffar på dem på väg till jobbet varje dag, ofta cyklandet på gångbanan. Så jag vet att de finns i något antal men visst, de är få i förhållande till hela populationen.
Jag cyklar i funktionskläder, oavsett om jag tränar eller om jag cyklar till och från jobbet. Betyder det att jag är en sån där "lycraman"?

• Älska
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
näpp det är vi inte..
Varför skulle jag tycka att cyklister är en del av trafiken...?
jag tycker och kommer alltid att tycka att de är i vägen...

åhh du är en sån... en jävel som anser att bara för att man inte älskar vingel pellar i trafiken så är man dum i huvudet... Och har ingen kunskap..
Du får tycka vad du vill, men lagstiftningen övertrumfar dina åsikter.

(Jag får också tycka vad jag vill, och jag tycker att det är ett rätt uselt sätt att argumentera på när man börjar kalla meningsmotståndare för "en jävel"... Gissar att det kommer att modereras bort, och då kommer väl censurgapandet fram istället...)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Jag cyklar i funktionskläder, oavsett om jag tränar eller om jag cyklar till och från jobbet. Betyder det att jag är en sån där "lycraman"?
Att ens träna i bomull om man svettas något är att misslyckas.
Funktionskläder är det som gäller.

De som snackar om spandexryttare och dylikt har troligtvis inte tränat många timmar i sitt liv eller tränar i grå mjukisbyxor så man ser all rövsvett.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kör rätt ofta på landsvägarna mellan Södertälje, Västerhaninge, Huddinge, Länna etc. Hastighetsbegränsningen varierar mellan 50 och 80 km/h. Det är rätt ofta cyklister ute på de vägarna, men jag ser det ytterst sällan som ett problem. Ibland får jag ligga bakom i 20 km/h en bra stund för att kunna köra om säkert, då det är kurvigt och mycket backkrön, samt trafik från andra hållet. Det tycker jag inte spelar någon roll, så ofta är det inte.

Däremot funderar jag på varför lokala cykelklubben (antar jag det är) i Haninge inte kräver belysning på samtliga cyklar som ska med ut på landsvägen när det blir mörkt. Förra hösten kom jag ifatt en grupp som nyss startat sin runda. På platsen är det 80 km/h och det var skymning, inte direkt mörkt, men så där så att inom 20 minuter är det mörkt. Ingen belysning på platsen och av cirka 20-25 cyklister var det max 5 som hade belysning på cykeln. Om det är så illa så bör man se till att de med belysning åtminstone håller sig längst till vänster i klungan, men så gjorde man inte.

• Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
engs
T tanaris skrev:
Du får tycka vad du vill, men lagstiftningen övertrumfar dina åsikter.
Om man som enligt förslag från trafikverken återinför regel om att cykelväg ska användas när sådan finns. Antar jag du kommer följa den också?

J JohanLun skrev:
Det jag stör mig på med en del som tränar (både löpning och cykling) är att de verkar tycka att just träningsmomentet (jag antar de mäter sin tid) berättigar till att bryta normala trafikregler och hänsyn.
Som de som tränar löpning mitt i stadskärnorna på fullpackade promenadgatorna, alltid funderat på varför? Värsta jag sett var nån fet gubbe löpträna (eller ”träna” snarare kanske) på avenyn en solig sommardag när det var absolut packat med turister där. Med bar överkropp och sannolikt stänkandes svett på alla han passerar. Troligen mer nån märklig perversion än träning då det i princip är folktomt bara ett kvarter åt vardera håll så det finns absolut noll anledning springa just där, (bara besvärligt pga allt folk) även om det är på vägen till eller från annat träningsställe.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kör rätt ofta på landsvägarna mellan Södertälje, Västerhaninge, Huddinge, Länna etc. Hastighetsbegränsningen varierar mellan 50 och 80 km/h. Det är rätt ofta cyklister ute på de vägarna, men jag ser det ytterst sällan som ett problem. Ibland får jag ligga bakom i 20 km/h en bra stund för att kunna köra om säkert, då det är kurvigt och mycket backkrön, samt trafik från andra hållet. Det tycker jag inte spelar någon roll, så ofta är det inte.

Däremot funderar jag på varför lokala cykelklubben (antar jag det är) i Haninge inte kräver belysning på samtliga cyklar som ska med ut på landsvägen när det blir mörkt. Förra hösten kom jag ifatt en grupp som nyss startat sin runda. På platsen är det 80 km/h och det var skymning, inte direkt mörkt, men så där så att inom 20 minuter är det mörkt. Ingen belysning på platsen och av cirka 20-25 cyklister var det max 5 som hade belysning på cykeln. Om det är så illa så bör man se till att de med belysning åtminstone håller sig längst till vänster i klungan, men så gjorde man inte.
Den vettiga ledaren hade sagt att den utan belysning får åka hem igen. Det är krav på reflexer och belysning.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T
Rkarlsson skrev:
Att ens träna i bomull om man svettas något är att misslyckas.
Funktionskläder är det som gäller.

De som snackar om spandexryttare och dylikt har troligtvis inte tränat många timmar i sitt liv eller tränar i grå mjukisbyxor så man ser all rövsvett.
Jag började min cyklistkarriär med att pendla runt 1,5 mil i varje riktning. På den tiden tyckte jag också tighta kläder och bockstyre var lite väl överdrivet så jag körde med bomullströja och kortbyxor. Det tog inte lång tid att inse poängen med funktionskläder, och när jag sen gick all in med bockstyre och riktiga cykelkläder var det en enorm skillnad. Sen får folk skratta bäst de vill.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Jag började min cyklistkarriär med att pendla runt 1,5 mil i varje riktning. På den tiden tyckte jag också tighta kläder och bockstyre var lite väl överdrivet så jag körde med bomullströja och kortbyxor. Det tog inte lång tid att inse poängen med funktionskläder, och när jag sen gick all in med bockstyre och riktiga cykelkläder var det en enorm skillnad. Sen får folk skratta bäst de vill.
Jag tror faktiskt inte så många skrattar egentligen. Man lägger knappt märke till de som kör racer här.

Själv kör jag mtb, funktionstshirt, cykelshorts med inlägg, men antingen shorts eller långbyxor över beroende på vart jag bär hän. Mycket nässlor så blir det långbyxor =)
Hade jag använt bommulskläder hade jag skavt sönder kroppen av all svett.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
engs engs skrev:
Om man som enligt förslag från trafikverken återinför regel om att cykelväg ska användas när sådan finns. Antar jag du kommer följa den också?
Nej. Jag har aldrig påstått att jag följer lagen till 100%, vare sig när jag cyklar eller när jag kör bil, så jag kommer sannolikt fortsätta som tidigare, dvs använda cykelbanan när det är lämpligt.

engs
T tanaris skrev:
Nej. Jag har aldrig påstått att jag följer lagen till 100%, vare sig när jag cyklar eller när jag kör bil, så jag kommer sannolikt fortsätta som tidigare, dvs använda cykelbanan när det är lämpligt.
Då kanske man inte ska använda lagen som argument för/emot sin sak heller?

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
engs engs skrev:
....Med bar överkropp och sannolikt stänkandes svett på alla han passerar. Troligen mer nån märklig perversion än träning då det i princip är folktomt bara ett kvarter åt vardera håll så det finns absolut noll anledning springa just där, (bara besvärligt pga allt folk) även om det är på vägen till eller från annat träningsställe.
Han kanske ville ”flexa” lite, som vissa uppenbarligen gör när de vill visa sina kroppar.:crysmile:

Claes Sörmland
T tanaris skrev:
Haha, ja vem vet. Ett riskbeteende helt klart.

Det är väl egentligen ganska enkelt vad som gäller, finns klara regler. Cyklister får generellt Cykla på vägbanan, om de är över 15 år, och det är max 50km/h hastighetsbegränsning, även om cykelbana främst skall nyttjas. Då skall de hålla sig i höger fält längst till höger. , och om möjligt vägren. "Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som" .

Enligt Trafikförordningen ska cyklister färdas efter varandra. Om det däremot inte finns någon risk för fara eller problem för trafiken så är det lagligt att cykla i bredd. (detta är ett om, så det är upp till cyklisten att säkerställa att denne inte skapar ett problem.)

Men då de är långsamgående fordon, så skapar de ju problem, och/eller fara, om det kommer upphinnande fordon, och i synnerhet i samband med mötande trafik. I alla fall för mig...
Det får nog enligt mig, ses som här det brister i 99% av fallen hos de cyklister, som anser att det är ok för bilisten att bromsa ner till deras fart och invänta säkert omkörningstillfälle, medans de ogenerat cyklar vidare i bredd elelr klunga. Detta är inte bra olämpligt utan faktiskt Olagligt.

Så fortsätt cykla i bredd, men bara om ni har koll på trafiken och går in när det kommer andra bilar. Annars är det faktiskt ni cyklister som gör fel, och saknar omdöme, bryter mot lagen mm. Inte bilisterna. Klaga då inte om ni tycker att en bilist kommer för nära vid omkörning. Om ni snyggt håller er till kanten, så är det mer motiverat att klaga om inte bilisten tar ut svängen bättre....

I övrigt och på vägar på vägar över 50km/h är det bara undantagsvis tillåtet, Utdrag från Trafikverket: " I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
Vilket i praktiken innebär, att om det inte är rimligt pga tillgång på cykelväg, orimlig omväg eller andra praktiska omständigheter så får man inte cykla på en 60 sträcka.........

Mig veterligen finns inga lättnader för träningssammanhang. Tävling kräver tillstånd.

Så till många arroganta cyklister, tyck vad ni vill, men vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er.

Dessutom dör en cyklist betydligt lättare än en bilist så bara därför hade jag hållit mig i kanten....

Kapitel 3 och 6 beskriver det mesta...
Trafikförordning (1998:1276) | Lagen.nu

• Haha
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, ja vem vet. Ett riskbeteende helt klart.
Fast jag stannar ju vid rödljus :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det är väl egentligen ganska enkelt vad som gäller
Nej, det är synnerligen komplicerat, för nästan alla reglerna är kompletterade med subjektiva undantag.

Ta det där med enkel eller dubbel kolonn till exempel. Grundregeln säger enkel. Men eftersom att man får cykla i bredd om det inte försvårar omkörning så blir frågan mer komplicerad. Är det lättare eller svårare att köra om 15 meter cyklister än 30? Lättare är ju rimligen svaret så länge man måste passera dem i mötande körfält. Kan man tänka sig att smita tätt intill dem om de kör i enkel kolonn och chansa på att cyklisterna, man själv och ett okänt mötande fordon får plats i bredd är förstås dubbel kolonn skitkasst. Då har ju ens framkomlighet försämrats av deras beteende.

Vilket som är det trafiksäkraste och därmed lämpligaste tycker jag är uppenbart.

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.