96 024 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Tror dock att i verkligheten är det nog inte så många som hävdar att de har full rättighet till det, utan är medveten om reglerna.Claes Sörmland skrev:
Det finns såklart vissa dårar som hävdar att de har 100% rättighet. Det finns väl filmklipp på en höjdare som hindrar trafiken helt och hållet. Sen ett och annat original. Men de är minoritet.
Lagstiftningen tar inte hänsyn till träning eller ej.Claes Sörmland skrev:
Den ser endast till att det finns regler som passar alla (mer eller mindre), o dessa skall följas.
Sedan om det är cykel eller bil spelar ingen roll, inte heller om det är träning eller arbetsrelaterad körning.
Reglerna skall följas oavsett.
Gör de det så är allt som det ska, annars har man gjort fel.
Det är precis lika att övningsköra med bil som att träningscykla med sin räcer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Nja, övningskörning har vi för att lära blivande bilister att köra bil säkert i trafiken. Träningscykla gör man väl snarare för att träna kondition eller för att man i allmänhet tycker om det. Det är ju inte så att man en dag får sitt cykelkort och kan sluta träna.K knipo skrev:
Så liknelsen haltar högst betänkligt.
Tycker jag inte.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, övningskörning har vi för att lära blivande bilister att köra bil säkert i trafiken. Träningscykla gör man väl snarare för att träna kondition eller för att man i allmänhet tycker om det. Det är ju inte så att man en dag får sitt cykelkort och kan sluta träna.
Så liknelsen haltar högst betänkligt.
Bägge kategorierna har samma rätt att vistas i trafiken.
Skogsägare
· 23 243 inlägg
Naturligtvis, och mina svar är färgade av en diskussion där vissa anser att cyklister inte har på vägen att göra, varför jag svarar utifrån att de finns och att de har rätt att göra det samt att många av de som klagar på deras beteende oftast verkar synnerligen intoleranta.Claes Sörmland skrev:
Utan att ha något som helst ”skin in the game” blir jag svårt provocerad av den inställningen.
Jag förstår själv inte varför träningen skulle bli sämre om man saktar in och tar hänsyn mot att knuffa sig förbi. Jag kan förstå att man är uppe i varv och följer sin träning med tid eller aktivitetsband, men att springa/cykla omkull barn för en siffra på sin klocka tycker jag är fel. Lika att köra 50 på 30 väg för man är sen till jobbet eller för man bara värdesätter sin tid mer än sina medmänniskors liv och hälsa...
Kanske.Rkarlsson skrev:
Min erfarenhet är att de män som tränar på cykel inte sällan är väldigt hängivna. Med sådan passion för den egna träningen och formen uppstår ibland en känsla av berättigande och då låter man nog inte trafiklagstiftning stå i vägen. Det är inte helt utan sanning som det skämtas om lycramännen och jag träffar på dem på väg till jobbet varje dag, ofta cyklandet på gångbanan. Så jag vet att de finns i något antal men visst, de är få i förhållande till hela populationen.
Skogsägare
· 23 243 inlägg
Ja det är han jag tänker på.Demmpa skrev:
Den är löjlig och även om cyklisten kom först så har man väl självbevarelsedrift att inte stänga av all trafik, utan man kan åka vid sidan och snacka om man nu vill det.
För lite sidospår så är den sortens avsmalningar med hållplatser bland det dummaste man någonsin hittat på i modern trafikhistoria.
näpp det är vi inte..Nyfniken skrev:
Varför skulle jag tycka att cyklister är en del av trafiken...?
jag tycker och kommer alltid att tycka att de är i vägen...
åhh du är en sån... en jävel som anser att bara för att man inte älskar vingel pellar i trafiken så är man dum i huvudet... Och har ingen kunskap..
Men är det någon här som försvarar det beteendet? Annars förstår jag inte vem du argumenterar mot.J JohanLun skrev:Jag förstår själv inte varför träningen skulle bli sämre om man saktar in och tar hänsyn mot att knuffa sig förbi. Jag kan förstå att man är uppe i varv och följer sin träning med tid eller aktivitetsband, men att springa/cykla omkull barn för en siffra på sin klocka tycker jag är fel. Lika att köra 50 på 30 väg för man är sen till jobbet eller för man bara värdesätter sin tid mer än sina medmänniskors liv och hälsa...