96 024 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Man kan ju fundera på om vägar är lämpliga att förflytta sina rullande sommarstugor på, eller dra sin fritidsbåt på osv. Det är väl bara inse att en stor del av vägutnyttjandet är för nöjes skull. Och jag vill nog påstå att en grupp cyklister (obs inte klunga, helt ärligt har jag aldrig sett en klunga cyklister på väg här utan alltid disciplinerad tvåled) inte blockerar mer än en bil med stor husvagn.D Daniel 109 skrev:
Man har väl ändå som mål att förflytta sig även om man tränar, var skulle alla träna med "landsvägscykel" om inte på vägar?D Daniel 109 skrev:
Var tränar man street basket?
Landsvägar är inte byggda för träning. De är byggda för transport, oavsett vad du kallar ditt träningsredskap.
Landsvägar är inte byggda för träning. De är byggda för transport, oavsett vad du kallar ditt träningsredskap.
Jag transporterar mig när jag cyklar. Jag transporterar mig när jag kör bil. Jag transporterar mig när jag kör bil med husvagnen hängd bakom. Jag transporterar mig när jag går eller springer. Spelar fordonet eller fortskaffningsmedlet nån roll om jag ska betraktas som en levande människa och medtrafikant att ta hänsyn till?D Daniel 109 skrev:
Ska vi börja förbjuda de medelålders män som är ute om nöjesåker i dyra bilar eller kör av vägen med sin hoj och kostar samhället massa sjukvårdsresurser?
Ja det är lämpligt om man är få. Det finns inte många andra vettiga sätt att träna med en racer annars.D Daniel 109 skrev:
MTB är enklare, transport på vägen och sen in i skogen och härja runt med företräde till gångtrafikanter och vildsvin.
Och ditt argument att vägar endast är byggda för transport faller på alla som är ute och nöjeskör
Fast där håller jag med dig, utan tvekan. Bort med husvagnar, husbilar och traktorer, epa och A traktorer. Så blir det trevligare.
De som kör med den typen av fordon ska i allmänhet någonstans. Inte från A till A.