D Daniel 109 skrev:
Det finns ju egentligen ingen anledning att cykla snabbt för att träna. Det går att göra av med energin ändå. Om man däremot ska någonstans blir hastigheten intressant.

När det gäller punkteringar så påverkar valet av däck risken väldigt mycket. Välj ett däck som tål väglaget.
Om du någon gång provar kommer du bli förvånad att det är svårt att cykla fort en längre tid, om man inte tränar på det. Helt sjukt men det funkar lika med löpning.
Säg inte sen att du inte blivit varnad! :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det går väl att naturligt bromsa en cykel vilket bör ge samma motstånd som luften vid en högre hastighet? Ingen expert på träning men lika lite som det är självklart att jag vill ha längdskidåkare, skateboard åkare, inline eller någon barnvagnslöpare på vägbanan kan väl någon utförare av en sport ta sig egna friheter på vägen med motiveringen att just deras sport gör sig bäst där. Den största faran som jag ser i dag är dock inte träningscyklister då de ofta har synliga färger utan långcyklare som är ute i naturgröna färger för att synas så lite som möjligt och dessutom rör sig marginellt snabbare än stillastående. När man kommer i 90/100 runt en kurva och väl uppfattar cykeln är det ofta enbart turen att det inte är möter samtidigt som avgör att ingen stryker med.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T tanaris skrev:
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att lova att alltid cykla på cykelbana där det finns, om alla bilister lovade att alltid bete sig trafiksäkert mot cyklister där det inte finns.
Det är taget! (y)
 
Var bor och kör folk egentligen som har ett sånt problem med cyklister på vägarna? Och nu menar jag inte att man stöter på dem någon gång ibland, utan faktiskt löpande måste anpassa sig efter dem.

Nu är jag förvisso Stockholmsbaserad och har motorvägar i alla riktningar som jag kör några längre sträckor i högre hastigheter, men jag känner inte igen mig i problemet på de större landsvägar jag kör på ute i landet heller. Där är traktorer med eller utan epa-prefix ett vanligare problem, och även dem tar man sig ju normalt om utan alltför stora tidsförluster.

Jag förstår att jag kanske inte är representativ i frågan, men ärligt, hur stort är problemet ur ett bilistperspektiv?
 
  • Gilla
crappyusrname och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var bor och kör folk egentligen som har ett sånt problem med cyklister på vägarna? Och nu menar jag inte att man stöter på dem någon gång ibland, utan faktiskt löpande måste anpassa sig efter dem.

Nu är jag förvisso Stockholmsbaserad och har motorvägar i alla riktningar som jag kör några längre sträckor i högre hastigheter, men jag känner inte igen mig i problemet på de större landsvägar jag kör på ute i landet heller. Där är traktorer med eller utan epa-prefix ett vanligare problem, och även dem tar man sig ju normalt om utan alltför stora tidsförluster.

Jag förstår att jag kanske inte är representativ i frågan, men ärligt, hur stort är problemet ur ett bilistperspektiv?
I förorterna runt Göteborg cyklar de ofta på 50 vägarna i klunga och hindrar trafiken, framför allt på helgerna flockas de.
Det finns andra områden än Stockholm och ”större landsvägar”…
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns andra områden än Stockholm och ”större landsvägar”
Absolut, och det tycker jag även att jag var tydlig med. Men att någon/några är ute och cyklar på de mindre landsvägarna menar jag är ett mindre problem i sig, för som bilist har man oftast andra val som är snabbare om man har bråttom. Det finns förstås mindre landsvägar även i Stockholmstrakten där det är relativt mycket cyklister, men med några få undantag tror jag inte att det är vägar särskilt många har som enda alternativ att köra längre sträckor på.

Men jag frågade med ett uppriktigt intresse, så är det ett stort problem för vissa så är det.

Min egen begränsade erfarenhet av Göteborg säger mig att motorvägarna går ända in i stan, sen svänger man fel och hamnar i tunneln till Hisingen. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Var bor och kör folk egentligen som har ett sånt problem med cyklister på vägarna? Och nu menar jag inte att man stöter på dem någon gång ibland, utan faktiskt löpande måste anpassa sig efter dem.

Nu är jag förvisso Stockholmsbaserad och har motorvägar i alla riktningar som jag kör några längre sträckor i högre hastigheter, men jag känner inte igen mig i problemet på de större landsvägar jag kör på ute i landet heller. Där är traktorer med eller utan epa-prefix ett vanligare problem, och även dem tar man sig ju normalt om utan alltför stora tidsförluster.

Jag förstår att jag kanske inte är representativ i frågan, men ärligt, hur stort är problemet ur ett bilistperspektiv?
Jag bor och verkar i Dalarna och kör mycket bil på mindre asfalterade vägar, och stör mig ibland på dessa cyklister i klunga som vägrar köra på linje och envisas med sin klungkörning trots krokig väg med dålig sikt.
Kan du underlätta för en omkörning så gör man det, oavsett om man sitter på en cykel eller i en modern bil förvandlad till en A-traktor med LGF-skylt och som envisas med att ligga mitt i körbanan i 30 kmh.

Jag bryr mig inte om cyklister oavsett var de cyklar om de inte tar upp mer plats än som krävs, likadant med gående om de har vett att gå efter varandra istället för att som ibland mötas av 3 personer i bredd mitt på körbanan.

Min äldste son kallar dessa cyklister och gående som gillar att ta upp mer plats än nödvändigt för "organdonatorer"...

För mig är detta beteende att ligga i vägen mer än nödvändigt ett tecken på barnsligt behov av att hävda sig, förekommer dock i princip bara om det är två eller flera.
Lika vanligt att (oftast) gubbar och gummor ligger mitt i vägen i sin bil 10-15 kmh under lagstagdad hastighet och blockerar, fullständigt i onödan med irritation och farliga omkörningar som följd.

De allra flesta cyklister sköter sig dock bra och håller åt sidan eller går in i rad, men drygskåpen som tror sig vara odödliga är de som man kommer ihåg.

Underlätta för andra oavsett om de kör bil, mc, cyklar eller går.
 
  • Gilla
Lostmoose och 8 till
  • Laddar…
engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
A
Men jag frågade med ett uppriktigt intresse, så är det ett stort problem för vissa så är det.
Troligen är vissa sträckor mer populära än andra att träna på, pendlar man samtidigt på dessa så blir man mer "utsatt".

Den där cykelbloggen som nämndes var jag in och läste lite på, visst tog de upp en hel del märkligheter som borde åtgärdas på cykelbanor etc.
Men kommentarsfältet var bland det mest fundamentalistiska jag läst, rena sektstämningen, när vissa resonerar så förstår jag att de hetsar varandra till en kultur att ligga tre i bredd osv. Utåt för säkerheten som argument medan de verkar vara nått bilhat / hävdelsebehov i grunden (samtidigt som de flesta troligen kör bil också).

Ytterligare ett exempel på hur filterbubblor orsakar onödig splittring i samhället.

Igår hade jag en exemplarisk cyklist framför mig. Cyklade på vägen där det inte fanns cykelbana, helt OK. Kollade över axeln att det var fritt och visade sen med armen när han skulle svänga av till just där cykelbanan startade men på andra sidan vägen. Blicken -> Pilen (armen) -> Filen, precis som man fick lära sig i körskolan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Jag villhövde en ny cykeldator, ja statistiken ni vet, nya är lite snabbare och några nya funktioner.
Sen kommer även den nya bundlad med radar/lampa bakåt!
Upp till 140m bakåt får jag indikering på nåt något eller någon närmar sig bakifrån. Samt att det börjar blinka en röd lampa med starkt sken bakåt, som jag förstått det startar lampan först när det finns fordon bakom radarn. Blinket syns väldigt bra i dagsljus.

Denna borde göra mig mer synlig i trafiken och även ge mig möjlighet att hålla åt sidan när bilar passerar. (y)

Sen förstår jag mycket väl att man som bilist blir galen när 2 cyklister ska ligga i bredd på 70väg utanför tätort, jag blir detsamma. :devilish:
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 7 till
  • Laddar…
Jaha, är de reaktiva? Hamnade bakom en landsvägscyklist häromdagen med en sådan lampa. Tänkte inte på den på håll, men väl när jag närmade mig. Det kanske förklarar saken.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jaha, är de reaktiva? Hamnade bakom en landsvägscyklist häromdagen med en sådan lampa. Tänkte inte på den på håll, men väl när jag närmade mig. Det kanske förklarar saken.
Garmin Varia516, om du vill läsa mer. (y)
Lite kul med prylar är det allt, innebär det sen högre säkerhet som ökar chanserna att komma hem helskinnad efter cyklingen så. :heart:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Garmin Varia516, om du vill läsa mer. (y)
Lite kul med prylar är det allt
Det är absolut kul med prylar, men just det här är inget för mig. Cyklar bara på grusvägar på landet. I stan är det apostlahästarna eller, som sagt, bilen som gäller. Men det är ändå kul hur så pass avancerad teknik är så billig att det finns en marknad för det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är absolut kul med prylar, men just det här är inget för mig. Cyklar bara på grusvägar på landet. I stan är det apostlahästarna eller, som sagt, bilen som gäller. Men det är ändå kul hur så pass avancerad teknik är så billig att det finns en marknad för det.
Här utanför stan på "min" sida älven är vi utan cykelväg, samma om man vill söderut, blandade 40-70vägar, en del kurviga och backiga vägar som tyvärr bjuder in till att det körs för fort, ja vissa kör ju för fort oavsett men..
Cykelväg på norrsidan av stan mellan Borlänge och Falun. (y):cool:
 
J
mikethebik mikethebik skrev:
Jag bor och verkar i Dalarna och kör mycket bil på mindre asfalterade vägar, och stör mig ibland på dessa cyklister i klunga som vägrar köra på linje och envisas med sin klungkörning trots krokig väg med dålig sikt.
Kan du underlätta för en omkörning så gör man det, oavsett om man sitter på en cykel eller i en modern bil förvandlad till en A-traktor med LGF-skylt och som envisas med att ligga mitt i körbanan i 30 kmh.

Jag bryr mig inte om cyklister oavsett var de cyklar om de inte tar upp mer plats än som krävs, likadant med gående om de har vett att gå efter varandra istället för att som ibland mötas av 3 personer i bredd mitt på körbanan.

Min äldste son kallar dessa cyklister och gående som gillar att ta upp mer plats än nödvändigt för "organdonatorer"...

För mig är detta beteende att ligga i vägen mer än nödvändigt ett tecken på barnsligt behov av att hävda sig, förekommer dock i princip bara om det är två eller flera.
Lika vanligt att (oftast) gubbar och gummor ligger mitt i vägen i sin bil 10-15 kmh under lagstagdad hastighet och blockerar, fullständigt i onödan med irritation och farliga omkörningar som följd.

De allra flesta cyklister sköter sig dock bra och håller åt sidan eller går in i rad, men drygskåpen som tror sig vara odödliga är de som man kommer ihåg.

Underlätta för andra oavsett om de kör bil, mc, cyklar eller går.
Jag håller med om att man ska underlätta omkörning, men jag blir förbannad på rövtryckare som ligger 1m bakom och vill om, oavsett om det är krön eller cyklister och gående på vägen. Om jag går ut på kanten signalerar jag "klart" och om då en cyklist dyker upp så kommer jag tvingas pallnita, preja cyklisten eller nåt annat för mig riskabelt. Varför ska jag sakta ned eller ta risker för någon annan vill om. Där jag bedömer att jag kan gå ut och släppa förbi så omkörningen är säker gör jag det. Jag blir lika irriterad på de som i vänsterfil lägger sig nära bakom och blinkar när det framför mig ligger 15 bilar och även jag vill köra fortare men inte kör denna kör-i-rumpan taktik att trycka och blinka bort bilen framför. Det är ok att blinka om det är ett enstaka fordon som blockar och inte håller till höger. Men är det "kö", varför ska den bakom mig få komma fram snabbare än mig? Jag kör oftare 20 än 30 på 30 väg och oftare 120 än 110 på 110 väg. Jag upplever att många verkar göra det omvända, köra fort på vägar med oskyddade trafikanter men långsamt på motorväg. Samma med 2+1 vägar, då kör vissa 80 på 1 sträckan och gasar sen upp till 100 på 2 sträckan så färre hinner om. Är det ens egen förmåga att framföra en bil på en i teorin tom väg som avgör hastigheten, inte samspel med andra trafikanter och säkerhet som avgör?
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
När man kommer i högre hastighet än man på ett säkert sätt kan framföra sitt fordon runt en kurva och väl uppfattar cykeln är det ofta enbart turen att det inte är möter samtidigt som avgör att ingen stryker med.
There, I fixed it for you.
 
  • Gilla
  • Haha
ARJU och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.