Mina egna "dyra" cyklar har legat på 20.000 kr men den dyraste jag har provcyklat hade en prislapp som en sprillans ny bil... 120.000 kr är en hel del pengar vare sig man pratar cykel eller begagnad bil.
Och jag har cyklat i klunga med en cykelklubb och jag har svårt att se problemet när man ligger i 35-45 knyck och två-tre i bredd vilket är 130-190 cm vilket är smalare än en personbil samtidigt som det är snabbare än en traktor. Faktum är att en gång fick vi göra en omkörning av en epa och det var inga problem med att hålla avstånd. Dessutom! På de sträckor där det händer så finns det sällan en egen vägbana.
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas.M och 8 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Så breda vägrenar som 40 cm är en lyx som är få förunnat. 15-20 cm är mer normalt och alltid fullt med grus, glas och annat skräp.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Helt enkelt för att de är långsammare än övrig trafik och för trafiksäkerheten.
Det står dessutom tydligt i Trafikförordningen att de skall göra det.

MEN....
Jag har full förståelse för hur du tänker.
Jag har tidvis själv gjort så när jag var yngre o cykelpendlade på en större väg, alltså att ta upp plats på vägbanan så fordonen var tvungna att sakta in eller köra om med ordentligt avstånd i sidled.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K knipo skrev:
Helt enkelt för att de är långsammare än övrig trafik och för trafiksäkerheten.
Det står dessutom tydligt i Trafikförordningen att de skall göra det.

MEN....
Jag har full förståelse för hur du tänker.
Jag har tidvis själv gjort så när jag var yngre o cykelpendlade på en större väg, alltså att ta upp plats på vägbanan så fordonen var tvungna att sakta in eller köra om med ordentligt avstånd i sidled.
Jag har flera gånger fått punktering på cykeln i vägrenen, så finns det skräp där så kör jag inte där.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas.M och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har flera gånger fått punktering på cykeln i vägrenen, så finns det skräp där så kör jag inte där.
Jag förstår, men det innebär inte att du inte skall cykla där.
Var du cyklar är för mig egalt, jag bidrog endast med information om var cyklister skall cykla enligt lagen.
Läs I Trf 3:12§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas......
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag förstår, men det innebär inte att du inte skall cykla där.
Var du cyklar är för mig egalt, jag bidrog endast med information om var cyklister skall cykla enligt lagen.
Läs I Trf 3:12§.
[länk]

12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas......
Citera gärna HELA texten:
"När cyklandet sker på vägen ska vägrenen användas. Finns varken cykelbana eller vägren får man använda körbanan. Skyldigheten att använda vägrenen gäller endast om vägrenen är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda."
Dvs om den är i sådant skick att den är farlig att använda får och ska man för sin egen säkerhets skull INTE cykla på vägrenen. Trist att så många med körkort (för det hoppas jag att du har?) är så dåliga på vilka regler som faktiskt gäller.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bjorne123 och 16 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Citera gärna HELA texten:
"När cyklandet sker på vägen ska vägrenen användas. Finns varken cykelbana eller vägren får man använda körbanan. Skyldigheten att använda vägrenen gäller endast om vägrenen är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda."
Dvs om den är i sådant skick att den är farlig att använda får och ska man för sin egen säkerhets skull INTE cykla på vägrenen. Trist att så många med körkort (för det hoppas jag att du har?) är så dåliga på vilka regler som faktiskt gäller.
Jag gissar på att den oftast är lämplig att använda.
Men du, cykla var du vill.
Jag kör bil.
(y)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alltså, där jag bor har kommunen byggt dels rena cykelbanor, dels breddat vägkanter och förhöjt dem som en trottoar med god plats för cyklister.

Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.

Man undrar ju hur de är funtade…

Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
T
K knipo skrev:
Jag gissar på att den oftast är lämplig att använda.
Men du, cykla var du vill.
Jag kör bil.
(y)
Först sprider du desinformation, sedan vägrar du ta till dig vad som egentligen gäller. Lite trist beteende, om du frågar mig. Rent av olämpligt i trafiken.
 
  • Gilla
remrag och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, där jag bor har kommunen byggt dels rena cykelbanor, dels breddat vägkanter och förhöjt dem som en trottoar med god plats för cyklister.

Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.

Man undrar ju hur de är funtade…

Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
De som cyklar i hög fart kan oftast inte använda cykelbanan då den inte är designad för den fart de håller. De kan dessutom inte hålla den höga hastigheten om det är Gående eller andra trafikanter på cykelbanan, därför är ofta vägen ett bättre alternativ för de som cyklar på detta vis.

När jag cyklar så väljer jag oftast cykelbanan, men inte om den är olämplig för den hastighet jag håller. Många gånger är det dessutom svårt att ta sig till/från cykelbanan utifrån startpunkten/destinationen man har.
 
  • Gilla
  • Arg
MinimalistWannabe och 8 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
De som cyklar i hög fart kan oftast inte använda cykelbanan då den inte är designad för den fart de håller. De kan dessutom inte hålla den höga hastigheten om det är Gående eller andra trafikanter på cykelbanan, därför är ofta vägen ett bättre alternativ för de som cyklar på detta vis.

När jag cyklar så väljer jag oftast cykelbanan, men inte om den är olämplig för den hastighet jag håller. Många gånger är det dessutom svårt att ta sig till/från cykelbanan utifrån startpunkten/destinationen man har.
Du får väl göra som bilisterna. Anpassa farten efter förutsättningarna… varför skulle cyklister ha rätt att hålla en viss fart? Då får ni väl ge er ut på någon tävlingsbana eller väg med lite trafik..
 
  • Gilla
twoody och 12 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får väl göra som bilisterna. Anpassa farten efter förutsättningarna… varför skulle cyklister ha rätt att hålla en viss fart? Då får ni väl ge er ut på någon tävlingsbana eller väg med lite trafik..
Och där kom det vanliga argumentet om att man inte skall träningscykla. Det brukar dyka upp förr eller senare...
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Och där kom det vanliga argumentet om att man inte skall träningscykla. Det brukar dyka upp förr eller senare...
Du hittar ju på. Läste du över huvud taget vad jag skrev??
Citera gärna där jag ens antytt att man inte skall träningscykla!!
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du hittar ju på. Läste du över huvud taget vad jag skrev??
Citera gärna där jag ens antytt att man inte skall träningscykla!!
Som jag skrev så kan man ofta inte cykla i hög hastighet på cykelbanor, detta gör att man inte kan träningscyklabpå dessa.

Ett exempel är där jag bor som det finns en cykelbana längs med en väg på en raksträcka med fri sikt överallt, inte ens på denna går det att cykla eftersom bilarna inte tittar efter cyklisterna på cykelbanan utan kör rakt ut framför dessa (både från vägen och från sidoväggarna). Eftersom bilisterna till så stor grad inte klarar av att följa trafikreglerna så cyklar jag på detta stället på vägen, för det är säkrare. Detta efter flera tillfällen då det varit extremt nära att jag hamnat på sjukhus.

Samma sak där cykelbanor passerar över vägar vid cirkulationsplatser. Jag föredrar att cykla i cirkulationsplatsen då jag då slipper att bli påkörd av fordon som har väjningsplikt mot mig. Jag har haft tillräckligt med incidenter för att ha gett upp om att bilisterna skall följa lagen.

Om det är något som bilister är dåliga på så är det att ta hänsyn till cyklister på cykelbana, korsningar med bilväg är ofta rent ut sagt livsfarliga oavsett hastighet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bjorne123 och 11 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får väl göra som bilisterna. Anpassa farten efter förutsättningarna… varför skulle cyklister ha rätt att hålla en viss fart? Då får ni väl ge er ut på någon tävlingsbana eller väg med lite trafik..
Jag borde inte, men...

Du menar minskar hastigheten till väl under högsta tillåtna hastighet vid dålig sikt, runt nollan och på natten, som precis alla bilister alltid gör? Och såklart aldrig överskrider den ens vid perfekta förhållanden?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
remrag och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.