95 946 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Mina egna "dyra" cyklar har legat på 20.000 kr men den dyraste jag har provcyklat hade en prislapp som en sprillans ny bil... 120.000 kr är en hel del pengar vare sig man pratar cykel eller begagnad bil.
Och jag har cyklat i klunga med en cykelklubb och jag har svårt att se problemet när man ligger i 35-45 knyck och två-tre i bredd vilket är 130-190 cm vilket är smalare än en personbil samtidigt som det är snabbare än en traktor. Faktum är att en gång fick vi göra en omkörning av en epa och det var inga problem med att hålla avstånd. Dessutom! På de sträckor där det händer så finns det sällan en egen vägbana.
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Och jag har cyklat i klunga med en cykelklubb och jag har svårt att se problemet när man ligger i 35-45 knyck och två-tre i bredd vilket är 130-190 cm vilket är smalare än en personbil samtidigt som det är snabbare än en traktor. Faktum är att en gång fick vi göra en omkörning av en epa och det var inga problem med att hålla avstånd. Dessutom! På de sträckor där det händer så finns det sällan en egen vägbana.
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Så breda vägrenar som 40 cm är en lyx som är få förunnat. 15-20 cm är mer normalt och alltid fullt med grus, glas och annat skräp.VidarH skrev:
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Helt enkelt för att de är långsammare än övrig trafik och för trafiksäkerheten.VidarH skrev:
Och varför i helsefyr ska cyklisten åka på vägrenen, de där 40 cm där all skit ligger och skräpar? De allra flesta 70-vägar är tvåfiliga utan problem för två bilar att mötas så att lämna högerfilen helt vid omkörningar oavsett om det är en ensam cyklist eller en hel klunga. Det är inte så mycket begärt, eller hur?
Det står dessutom tydligt i Trafikförordningen att de skall göra det.
MEN....
Jag har full förståelse för hur du tänker.
Jag har tidvis själv gjort så när jag var yngre o cykelpendlade på en större väg, alltså att ta upp plats på vägbanan så fordonen var tvungna att sakta in eller köra om med ordentligt avstånd i sidled.
Jag har flera gånger fått punktering på cykeln i vägrenen, så finns det skräp där så kör jag inte där.K knipo skrev:Helt enkelt för att de är långsammare än övrig trafik och för trafiksäkerheten.
Det står dessutom tydligt i Trafikförordningen att de skall göra det.
MEN....
Jag har full förståelse för hur du tänker.
Jag har tidvis själv gjort så när jag var yngre o cykelpendlade på en större väg, alltså att ta upp plats på vägbanan så fordonen var tvungna att sakta in eller köra om med ordentligt avstånd i sidled.
Jag förstår, men det innebär inte att du inte skall cykla där.pacman42 skrev:
Var du cyklar är för mig egalt, jag bidrog endast med information om var cyklister skall cykla enligt lagen.
Läs I Trf 3:12§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
12 § På väg ska vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas......
Citera gärna HELA texten:K knipo skrev:
"När cyklandet sker på vägen ska vägrenen användas. Finns varken cykelbana eller vägren får man använda körbanan. Skyldigheten att använda vägrenen gäller endast om vägrenen är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda."
Dvs om den är i sådant skick att den är farlig att använda får och ska man för sin egen säkerhets skull INTE cykla på vägrenen. Trist att så många med körkort (för det hoppas jag att du har?) är så dåliga på vilka regler som faktiskt gäller.
Jag gissar på att den oftast är lämplig att använda.Anna_H skrev:
Citera gärna HELA texten:
"När cyklandet sker på vägen ska vägrenen användas. Finns varken cykelbana eller vägren får man använda körbanan. Skyldigheten att använda vägrenen gäller endast om vägrenen är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda."
Dvs om den är i sådant skick att den är farlig att använda får och ska man för sin egen säkerhets skull INTE cykla på vägrenen. Trist att så många med körkort (för det hoppas jag att du har?) är så dåliga på vilka regler som faktiskt gäller.
Men du, cykla var du vill.
Jag kör bil.
Alltså, där jag bor har kommunen byggt dels rena cykelbanor, dels breddat vägkanter och förhöjt dem som en trottoar med god plats för cyklister.
Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.
Man undrar ju hur de är funtade…
Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.
Man undrar ju hur de är funtade…
Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
De som cyklar i hög fart kan oftast inte använda cykelbanan då den inte är designad för den fart de håller. De kan dessutom inte hålla den höga hastigheten om det är Gående eller andra trafikanter på cykelbanan, därför är ofta vägen ett bättre alternativ för de som cyklar på detta vis.Nissens skrev:
Alltså, där jag bor har kommunen byggt dels rena cykelbanor, dels breddat vägkanter och förhöjt dem som en trottoar med god plats för cyklister.
Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.
Man undrar ju hur de är funtade…
Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
När jag cyklar så väljer jag oftast cykelbanan, men inte om den är olämplig för den hastighet jag håller. Många gånger är det dessutom svårt att ta sig till/från cykelbanan utifrån startpunkten/destinationen man har.
Du får väl göra som bilisterna. Anpassa farten efter förutsättningarna… varför skulle cyklister ha rätt att hålla en viss fart? Då får ni väl ge er ut på någon tävlingsbana eller väg med lite trafik..pacman42 skrev:
De som cyklar i hög fart kan oftast inte använda cykelbanan då den inte är designad för den fart de håller. De kan dessutom inte hålla den höga hastigheten om det är Gående eller andra trafikanter på cykelbanan, därför är ofta vägen ett bättre alternativ för de som cyklar på detta vis.
När jag cyklar så väljer jag oftast cykelbanan, men inte om den är olämplig för den hastighet jag håller. Många gånger är det dessutom svårt att ta sig till/från cykelbanan utifrån startpunkten/destinationen man har.
Och där kom det vanliga argumentet om att man inte skall träningscykla. Det brukar dyka upp förr eller senare...Nissens skrev:
Som jag skrev så kan man ofta inte cykla i hög hastighet på cykelbanor, detta gör att man inte kan träningscyklabpå dessa.Nissens skrev:
Ett exempel är där jag bor som det finns en cykelbana längs med en väg på en raksträcka med fri sikt överallt, inte ens på denna går det att cykla eftersom bilarna inte tittar efter cyklisterna på cykelbanan utan kör rakt ut framför dessa (både från vägen och från sidoväggarna). Eftersom bilisterna till så stor grad inte klarar av att följa trafikreglerna så cyklar jag på detta stället på vägen, för det är säkrare. Detta efter flera tillfällen då det varit extremt nära att jag hamnat på sjukhus.
Samma sak där cykelbanor passerar över vägar vid cirkulationsplatser. Jag föredrar att cykla i cirkulationsplatsen då jag då slipper att bli påkörd av fordon som har väjningsplikt mot mig. Jag har haft tillräckligt med incidenter för att ha gett upp om att bilisterna skall följa lagen.
Om det är något som bilister är dåliga på så är det att ta hänsyn till cyklister på cykelbana, korsningar med bilväg är ofta rent ut sagt livsfarliga oavsett hastighet.
Jag borde inte, men...Nissens skrev:
Du menar minskar hastigheten till väl under högsta tillåtna hastighet vid dålig sikt, runt nollan och på natten, som precis alla bilister alltid gör? Och såklart aldrig överskrider den ens vid perfekta förhållanden?