T
Nissens Nissens skrev:
Du får väl göra som bilisterna. Anpassa farten efter förutsättningarna… varför skulle cyklister ha rätt att hålla en viss fart? Då får ni väl ge er ut på någon tävlingsbana eller väg med lite trafik..
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att lova att alltid cykla på cykelbana där det finns, om alla bilister lovade att alltid bete sig trafiksäkert mot cyklister där det inte finns.
 
  • Gilla
Rabbithole och 9 till
  • Laddar…
J
De som "tävlingscyklar" bör av hänsyn till alla övriga som cyklar i normal hastighet INTE cykla på cykelbana. De som tränar med tävlingscykel likaså. Om de kan visa samma hänsyn som en normal trafikant får de gärna cykla på vägen för min del. Om de tycker de kan cykla i klunga och inte kan tänka sig att underlätta omkörning där bra tillfälle finns bör de inte vara ute alls. Om de cyklar på cykelbana eller promenadstigar och anser att deras "träning" och medelhastighet är viktigare än att ta hänsyn till barn och andra trafikanter så får de bedriva sin träning någon annanstans än i trafiken.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 8 till
  • Laddar…
Det finns ju egentligen ingen anledning att cykla snabbt för att träna. Det går att göra av med energin ändå. Om man däremot ska någonstans blir hastigheten intressant.

När det gäller punkteringar så påverkar valet av däck risken väldigt mycket. Välj ett däck som tål väglaget.
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju egentligen ingen anledning att cykla snabbt för att träna. Det går att göra av med energin ändå. Om man däremot ska någonstans blir hastigheten intressant.

När det gäller punkteringar så påverkar valet av däck risken väldigt mycket. Välj ett däck som tål väglaget.
Det är sant, när man cyklar fort och i grupp tränar man ju bara på själva gruppcyklingen. Det kan förstås också behövas, men inte på långa vägar lika mycket som annan träning.

(Det är en av anledningarna till att jag stannar vid rödljus, då får man ju träna igångdrag lite extra.)

Vad gäller punktering begriper jag inte varför så många tycks ha sån otur. Jag råkar ytterst sällan ut för det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Folk är du helt dumma i huvudet. Även OM jag skulle få för mig att cykla i väggrenen så kan en bil inte passera mig på säkert avstånd utan att behöva korsa mittmarkeringen. Och för att korsa mitt markeringen måste det vara fritt i motsatt fil. Det spelar alltså ingen roll om man cyklar i väggrenen eller på vägen och 4 i bredd. Man måste ändå kunna köra om och helt kunna nyttja motsatt fil.

Detta är en sådan dum diskution och dom enda förlorarna är inskränkya bilister. Och de offer dessa skördar i sin dumdritighet och oförmåga att framföra ett motordrivet fordon
 
  • Gilla
  • Haha
Martin Hermansson och 16 till
  • Laddar…
"Det finns ju egentligen ingen anledning att inte ta motorvägen, man ska ju bara ta sig fram."

Men... Det finns ju inte motorväg överallt..? Till skillnad mot väl underhållen cykelbana (inte missfostret "gång- och cykelbana") som ju verkligen finns överallt...
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev så kan man ofta inte cykla i hög hastighet på cykelbanor, detta gör att man inte kan träningscyklabpå dessa.

Ett exempel är där jag bor som det finns en cykelbana längs med en väg på en raksträcka med fri sikt överallt, inte ens på denna går det att cykla eftersom bilarna inte tittar efter cyklisterna på cykelbanan utan kör rakt ut framför dessa (både från vägen och från sidoväggarna). Eftersom bilisterna till så stor grad inte klarar av att följa trafikreglerna så cyklar jag på detta stället på vägen, för det är säkrare. Detta efter flera tillfällen då det varit extremt nära att jag hamnat på sjukhus.

Samma sak där cykelbanor passerar över vägar vid cirkulationsplatser. Jag föredrar att cykla i cirkulationsplatsen då jag då slipper att bli påkörd av fordon som har väjningsplikt mot mig. Jag har haft tillräckligt med incidenter för att ha gett upp om att bilisterna skall följa lagen.

Om det är något som bilister är dåliga på så är det att ta hänsyn till cyklister på cykelbana, korsningar med bilväg är ofta rent ut sagt livsfarliga oavsett hastighet.
Är det inte både bättre träning och trafiksäkrare att sakta in där korsande trafik kan förekomma?
 
  • Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju egentligen ingen anledning att cykla snabbt för att träna. Det går att göra av med energin ändå. Om man däremot ska någonstans blir hastigheten intressant.

När det gäller punkteringar så påverkar valet av däck risken väldigt mycket. Välj ett däck som tål väglaget.
En gammal stålhäst med punkteringsfria däck, så behöver man inte köra så fort för att bli trött, samt klarar väggrenen bra. Då kan man köra både på cykelbanor och väggren. Man kan passa på att byta ut korvskinnet till nått som fladdrar och ger lite vindmotstånd samtidigt för att ytterligare motstånd. Så har vi löst det för alla som inte är på elitnivå och tränar.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det inte både bättre träning och trafiksäkrare att sakta in där korsande trafik kan förekomma?
Borde inte alla bilister sakta ner till som mest 10 km/h i alla korsningar, där det kan komma djur eller oskyddade trafikanter?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Djur brukar inte nyttja korsningar.
 
  • Haha
  • Gilla
Lindgrenski och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
kashieda kashieda skrev:
Borde inte alla bilister sakta ner till som mest 10 km/h i alla korsningar, där det kan komma djur eller oskyddade trafikanter?
Det bästa vore nog om bilarna blev hänvisade till gång/cykelbanan, så cykelkrigarna fick ha sin landsväg med fri fart ifred.
 
  • Gilla
Danne213 och 6 till
  • Laddar…
T
kashieda kashieda skrev:
"Det finns ju egentligen ingen anledning att inte ta motorvägen, man ska ju bara ta sig fram."

Men... Det finns ju inte motorväg överallt..? Till skillnad mot väl underhållen cykelbana (inte missfostret "gång- och cykelbana") som ju verkligen finns överallt...
Problemen med cykelbanor är ju oftast inte att de är dåligt underhållna utan att de:

- plötsligt upphör, avviker från vägen de går längs med eller leder ut i körbana med motgående trafik
- upphör vid korsande väg och fortsätter efter den - gärna med höga trottoarkanter
- plötsligt återfinns på andra sidan körbanan, för att efter några hundra meter byta sida igen
- är fulla av hinder typ skyltar, bud/taxi/lastbilar, byggmaterial, busshållplatser och annan bråte
- är (som du säger) kombinerade med gångbanor och folk som inte förstår hur man går på såna
- inte finns

Alla ovanstående punkter finns på min 2 mil långa pendlingsväg till kontoret.
 
  • Gilla
crappyusrname och 17 till
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att se hur laglydiga bilister skulle vara om bilvägar byggdes enligt samma standard. Naturligtvis helt utan vägmärken för att underlätta.
 
  • Gilla
remrag och 11 till
  • Laddar…
Jo, det var lite otydligt - det var vad jag menade med "inte väl underhållna".

Den som vill se hur cykelinfrastrukturen ser ut kan gärna titta in på www.cyklistbloggen.se. Ett klassiskt exempel är "nu måste det vara en skylt för bilarna, så vi ställer den mitt i cykelbanan".
 
  • Gilla
  • Wow
kallegunnar och 2 till
  • Laddar…
T
kashieda kashieda skrev:
Jo, det var lite otydligt - det var vad jag menade med "inte väl underhållna".

Den som vill se hur cykelinfrastrukturen ser ut kan gärna titta in på www.cyklistbloggen.se. Ett klassiskt exempel är "nu måste det vara en skylt för bilarna, så vi ställer den mitt i cykelbanan".
Ah, då missförstod jag.


Just min "leder ut i körbana med motgående trafik" är f ö rätt spännande, den leder inte bara ut i mötande körfält utan dessutom är det en busshållplats precis där, så är man inte uppmärksam kan man plötsligt befinna sig öga mot öga med en ankommande buss och absolut ingenstans att ta vägen. Förhoppningsvis känner bussförarna till det och tar det lite lugnt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.