Vi som cyklar till jobbet måste ta hänsyn till krisande män som lägger 400k på en bil och övar formel1 i stan. De är nog bara osäkra på sin kropp.
 
  • Gilla
crappyusrname och 10 till
  • Laddar…
J
E El-Löken66 skrev:
Om tresekundersregeln inte hålls behöver du sänka hastigheten, detta gäller främst ditt ansvar till framförvarande fordon men är det uppenbart att det inte hålls bakåt är det ju inga problem att klicka ner farthållaren ett par klick.

Detta kommer inte tolkas som att det är fritt fram att köra om ifall det inte är det, du får förutsätta att personen bakom dig har körkort.
Jodå, ibland bromsar jag när jag upplever att någon ligger farligt nära bakom, det gör ju situation säkrare för båda parter. Men är kontraproduktivt då bakimvarande blir än mer stressad. Men det underlättar överhuvudtaget inte för den bakom att köra om. Och jag tror många gånger att den bakom inte fått något körkort om hen kört så på uppkörningen.
Jag underlättar oftast för omkörning, där jag bedömer jag inte utsätter mig själv eller andra för risk. Men jag släpper inte om när jag själv har fordon framför som jag ämnar köra om så fort det kan göras säkert.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man måste inte blockera ett körfält bara för att man kan. En period fanns det vägar med då breda körfält att man kunde köra om bilar inom körfältet. Det var dock långt ifrån alla som insåg det. Nu är de ombyggd tall 2+1 vägar.

Ett körfält är normalt så pass brett att man kan köra om en cykel utan att passera mittlinjen eller ligga 10cm från cyklisten.

Ptja på den. Kanske på nyare vägar som har 5m som minsta mått. Men övriga 78% som inte uppfyller minimum måttet kan du inte göra det på.
 
A atomlab skrev:
Men det är ju det som är hela felet i ditt tänk. Det spelar ingen roll om man. Ligger i linje eller tre i bredd. Man måste OAVSETT ut i motsatt körbana. För inte tänker du att det är ok att dra förbi en cyklist eller gångtrafikant i 50/70km/h med 10cm marginal?
Felet i ditt tänk är att du tydligen inte förstår att det är väldigt enkelt att ta så lite plats som möjligt.
Vet inte var någonstans i mitt inlägg jag skriver att man drar förbi med så lite marginal, du borde lära dig läsa och tolka bättre.
Jag håller alltid ut väldigt mycket, speciellt när det gäller gångtrafikanter, men att som cyklist tro att man har rätt att ligga flera i bredd bara för att demonstrativt visa sin rätt till vägen är bara löjligt.

Samma fånerier som de som kör under lagstadgad hastighet och vägrar flytta på sig fast det finns plats.

Har hänt mer än en gång att jag tutat för att visa att jag är bakom, och på gott avstånd dessutom, och fått fingret av stöddiga cyklister, gör ju inte att man blir vänligare instämd mot just dessa.

Som jag skrev tidigare så är dessa i minoritet, de flesta cyklister och gångtrafikanter inser att det är väldigt lätt att ta den plats som behövs och inte mer, och då är det inget problem för någon.

Men men, om det mer handlar om att demonstrera än visa sunt förnuft så får ni väl fortsätta med det, den som råkar fysiskt mest illa ut är den oskyddade trafikanten...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 5 till
  • Laddar…
Sverige har ju otroligt breda vägar så jag ser inte problemet kan två gamla raggarbilar mötas på vägen så finns det plats för cyklister med här nere är det livsfarligt att cykla eller ens köra motorcykel på landsbygden för vägarna är så himla smala finns mängder med minnes stenar från döda cyklister
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Felet i ditt tänk är att du tydligen inte förstår att det är väldigt enkelt att ta så lite plats som möjligt.
Vet inte var någonstans i mitt inlägg jag skriver att man drar förbi med så lite marginal, du borde lära dig läsa och tolka bättre.
Jag håller alltid ut väldigt mycket, speciellt när det gäller gångtrafikanter, men att som cyklist tro att man har rätt att ligga flera i bredd bara för att demonstrativt visa sin rätt till vägen är bara löjligt.

Samma fånerier som de som kör under lagstadgad hastighet och vägrar flytta på sig fast det finns plats.

Har hänt mer än en gång att jag tutat för att visa att jag är bakom, och på gott avstånd dessutom, och fått fingret av stöddiga cyklister, gör ju inte att man blir vänligare instämd mot just dessa.

Som jag skrev tidigare så är dessa i minoritet, de flesta cyklister och gångtrafikanter inser att det är väldigt lätt att ta den plats som behövs och inte mer, och då är det inget problem för någon.

Men men, om det mer handlar om att demonstrera än visa sunt förnuft så får ni väl fortsätta med det, den som råkar fysiskt mest illa ut är den oskyddade trafikanten...

Fast du å andra sidan vill vara lika demostativ och köra ut så lite det bara är nödvändigt i motsatt körbana ungefär som att det kostar pengar.

Blir du lika förbannad när det ligger en traktor och tuffare på i 30 och inte åker in och släpper förbi? Han borde ju rimligtvis kunna köra på något skogsväg.

Man skall hålla ett betryggande avstånd och jag hoppas verkligen Sverige snart tar efter övriga Europa och skriver in 1.5m vid omkörning så blir det inget tjafs.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
De flesta bilister kan inte köra bil. Blir galen på dessa som svänger höger utan att stanna för cyklister som ska rakt fram. Många hoppar högt när man skriker. Tyvärr svårare för kvinnor med lägre röstresurser. Jag brukar också banka i taket på bilarna. Ganska mjuka grejer biltak, tryckt in taket en gång på en SUV, kärringen i bilen hoppade högt :). Krossat fönstret på en buss en gång också. Den bussen stannade och ut kom en väktare, haha. Som tur var stannade en bilist som vittnade att bussen hade dödat mig om jag inte kastat mig upp på trottoaren, så han hoppade på bussen igen med svansen mellan benen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Och de flesta cyklister i stan kan inte cykla. Verkar inte som de behöva stanna vid varken stopp plikt eller rött ljus. Odödliga helt enkelt..
 
  • Gilla
jocke31 och 9 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och de flesta cyklister i stan kan inte cykla. Verkar inte som de behöva stanna vid varken stopp plikt eller rött ljus. Odödliga helt enkelt..
Jag kör iof mot rött om det är fritt och riskfritt. Men många cyklister kör mot rött så att bilister eller gångtrafikanter måste stanna. Det är galet beteende.

Edit: eller de som cyklar mot färdriktningen på cykelbana och inte släpper fram de som cyklar åt rätt håll. Jag råkade ut för två Voi som gjorde just detta i bredd, fanns ingen plats för mig. Jag bara skrek ur spår! Och ökade farten :)

Edit: eller Voi raketkirurger som kör på trottoaren
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och de flesta cyklister i stan kan inte cykla. Verkar inte som de behöva stanna vid varken stopp plikt eller rött ljus. Odödliga helt enkelt..
Och nu har vi även folk på elsparkcykel. På vissa gator här kör de om både bilar och cyklister, helt utan tanke på att det är de själva som blir mest lidande vid en olycka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
Man kan konstatera att många trafikanter är egoistiska. Oavsett trafikslag. Det är lätt att vara egoistisk i en stor SUV. Cyklister spelar med sitt eget liv. Bilister med andra (oskyddade) trafikanters liv. Men kör man nåt ännu större så krymper förlängaren i brallan på även den fetaste SUV föraren (tyvärr kör jag sällan lastbil nuförtiden så får inte uppleva det så ofta). Även vana bilister kan betee sig jävligt men jag tror det hjälper att både ja cyklat och kört tungt fordon, att cyklat med barn. Även att varit med om nån incident tror jag ökar förståelsen för samspelet mellan olika trafikslag.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man kan konstatera att många trafikanter är egoistiska. Oavsett trafikslag. Det är lätt att vara egoistisk i en stor SUV. Cyklister spelar med sitt eget liv. Bilister med andra (oskyddade) trafikanters liv. Men kör man nåt ännu större så krymper förlängaren i brallan på även den fetaste SUV föraren (tyvärr kör jag sällan lastbil nuförtiden så får inte uppleva det så ofta). Även vana bilister kan betee sig jävligt men jag tror det hjälper att både ja cyklat och kört tungt fordon, att cyklat med barn. Även att varit med om nån incident tror jag ökar förståelsen för samspelet mellan olika trafikslag.
Fast ni får stå ut med sådana som mig som cyklar ikapp er och krossar rutan på fordonet :) tror inte ens busschauffören märkte att han höll på mörda mig så blev nog lite chockad när jag cyklade förbi han och stoppade framför han så han tvingades stanna och sedan gick jag och banka på svängdörren så den krossades :crysmile:
 
Nissens
A atomlab skrev:
Blir du lika förbannad när det ligger en traktor och tuffare på i 30 och inte åker in och släpper förbi? Han borde ju rimligtvis kunna köra på något skogsväg.
Synnerligen fånig jämförelse, det är knappast någon som är ute o kör traktor för nöjesskull, de kör inte heller i flock eller på bredd. Traktorer är nyttofordon som kör på vägen av en anledning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och de flesta cyklister i stan kan inte cykla. Verkar inte som de behöva stanna vid varken stopp plikt eller rött ljus. Odödliga helt enkelt..
Skulle du stanna vid rödljus om du måste stanna och trycks på en knapp på andrasidan vägen? Alternativt inte ha en aning om trafikljuset detekterat fordonet.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
den som råkar fysiskt mest illa ut är den oskyddade trafikanten...
Min äldste son kallar dessa cyklister och gående som gillar att ta upp mer plats än nödvändigt för "organdonatorer"...
Oavsett om cyklister har rätt eller inte borde de för sin egen skull se sig för lite bättre
Det gör lika ont oavsett om man har rätt eller fel
Fyra citat från tråden, referenser till personer borttagna. Fyra citat som visar på att vi har ett problem i samhället med aggressiv maskulinitet som grundar sig på djuriska värderingar av sorten Eftersom jag är större och starkare än du, så ska du passa dig så det inte händer dig något. Det här är prima exempel på resonemang där man tar sig rätten att med våld tvinga över andra människor till lydnad.

När jag var yngre minns jag att det fortfarande var vanligt att skylla på att en kvinna varit lättklädd, ifall hon råkat ut för sexuella övergrepp. Tack och lov har vi nästan utrotat denna victimblaming, men i trafiken gäller den i allra högsta grad fortfarande för många. Skyll dig själv även om du hade rätt.

Den folkkäre punkaren och dissidenten Pippi sade att Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.
Kanske något som i högsta grad borde poängteras på trafikskolorna. Det redskap man iklär sig i är ett lagligt vapen, tonvis med massa redan i låg fart ger rörelseenergi tiopotenser större än du har med ett klass 1-jaktvapen.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.