2 778 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Bi eller bo-yta vid småhusdeklaration
Hej!
Gjorde min småhus deklaration idag(3 dagar för sent :O)
Eftersom vi håller på att bygga till vårt hus var jag ombedd att uppdatera hur det går med tillbyggnaden och behövde inte ange mer än att vi inte var klar innan 1/1 2019, men...
Jag började fundera på hur jag ska göra när tillbyggnaden är klar och jag ska rapportera in de nya bo/bi-ytorna, för som vårt hus ser ut och hur byggnaden är utformad så skulle man kunna även kunna räkna in källaren i tillbyggnaden och delar av källaren i det befintliga huset som boyta, pga att för det är suterräng. Plus att den del av huset som räknas som i dag räknas som boarea är 13 kvm för lite rapporterat till skatteverket. Så om jag vill så skulle jag kunna ut över husets 107kvm (plus ca 110kvm tillbyggnad exl nya källaren) som i dag är boarea, så har vi ca 75 kvm källare som vi skulle kunna välja att ha som bi-area eller som bo-area och de 13 kvm som "saknas".
Har jag något att vinna eller förlora på att rapportera så mycket som möjligt som bi respektive bo-yta?
PS Fastighetsavgiften kommer inte påverkas iom att vi redan når upp i maxtaket DS
Gjorde min småhus deklaration idag(3 dagar för sent :O)
Eftersom vi håller på att bygga till vårt hus var jag ombedd att uppdatera hur det går med tillbyggnaden och behövde inte ange mer än att vi inte var klar innan 1/1 2019, men...
Jag började fundera på hur jag ska göra när tillbyggnaden är klar och jag ska rapportera in de nya bo/bi-ytorna, för som vårt hus ser ut och hur byggnaden är utformad så skulle man kunna även kunna räkna in källaren i tillbyggnaden och delar av källaren i det befintliga huset som boyta, pga att för det är suterräng. Plus att den del av huset som räknas som i dag räknas som boarea är 13 kvm för lite rapporterat till skatteverket. Så om jag vill så skulle jag kunna ut över husets 107kvm (plus ca 110kvm tillbyggnad exl nya källaren) som i dag är boarea, så har vi ca 75 kvm källare som vi skulle kunna välja att ha som bi-area eller som bo-area och de 13 kvm som "saknas".
Har jag något att vinna eller förlora på att rapportera så mycket som möjligt som bi respektive bo-yta?
PS Fastighetsavgiften kommer inte påverkas iom att vi redan når upp i maxtaket DS

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Du kan ha något på att förlora på att intyga att något är sant fast det inte är det.N noone70 skrev:
https://www.unt.se/nyheter/fastighetsdeklarationen-svart-komma-at-fuskande-husagare-337644.aspxAtt uppge felaktiga uppgifter är egentligen ett skattebrott
...
I en lånesituation använder banken ofta taxeringsvärdet som underlag. Taxeringsvärdet kan alltså påverka förutsättningarna när man söker nya lån och skriver om gamla. Även för den som köper en försäkring kan det underlätta om det värde man uppger till försäkringsbolaget överensstämmer med taxeringsvärdet.
Det finns ju regler för hur bo- och biyta beräknas för suterrängplan så jag förstår inte riktigt "skulle man kunna även"N noone70 skrev:
.
Jo för att
1 När vi ansökte om bygglov för vår tillbyggnad så fick vi först inte bygglov pga att källarvåningen räknades som en suterrängvåning eftersom vi har en dubbelaltandörr i helglas. Så för att den inte skulle räknas som en våning så var vi tvungna att sätta frostad plastfilm eller på annat sätt göra så det inte gick att se igenom fönsterdörren. (allt detta enligt byggnadsinspektören)
Så vill vi att källarvåningen ska räknas som boarea så behöver vi bara ta bort den frostade filmen på glaset är vi väl fått slutbeskedet.
2 Gällande tillbyggnaden så har vi sänkt marknivån ca 0,5m från det som anges på kartan (allt enligt gällande regler) så enligt kartan är det inte suterräng, men enligt verkligheten är det suterräng. Väljer man kartan biarea, verkligheten boarea.
1 När vi ansökte om bygglov för vår tillbyggnad så fick vi först inte bygglov pga att källarvåningen räknades som en suterrängvåning eftersom vi har en dubbelaltandörr i helglas. Så för att den inte skulle räknas som en våning så var vi tvungna att sätta frostad plastfilm eller på annat sätt göra så det inte gick att se igenom fönsterdörren. (allt detta enligt byggnadsinspektören)
Så vill vi att källarvåningen ska räknas som boarea så behöver vi bara ta bort den frostade filmen på glaset är vi väl fått slutbeskedet.
2 Gällande tillbyggnaden så har vi sänkt marknivån ca 0,5m från det som anges på kartan (allt enligt gällande regler) så enligt kartan är det inte suterräng, men enligt verkligheten är det suterräng. Väljer man kartan biarea, verkligheten boarea.
Jo, men nu är den officiella versionen som gäller till dess jag berättar något annat för dom.BirgitS skrev:
Vad jag är intresserad av att veta är fördelat och nackdelar mellan bi respektive bo-area.
De skattemoraliska delarna är min ensak
Bästa svaret
Fördelen med stor boarea är väl rätt uppenbar, du får ett högre taxeringsvärde att använda när du ska använda bostaden som bankomat för lyxkonsumtion och för att kunna imponera på nyfikna som kollar upp ditt hus storlek efter taxeringsuppgifterna.
Det negativa med stor boyta (stort taxeringsvärde) är högre försäkringspremie och högre fastighetsskatt den dagen den återkommer.
Det negativa med stor boyta (stort taxeringsvärde) är högre försäkringspremie och högre fastighetsskatt den dagen den återkommer.
Liknande trådar
-
Bygga igen inomhus pool, biljardbord eller vad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Billigt litet paket solceller till tak för elbil?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Använda elbilsbatteri till ö-drift eller batteri.
El -
Binda 1 års el avtal eller chansa på rörligt denna vinter?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.