94 166 läst ·
593 svar
94k läst
593 svar
Bevisa samboskap
Vet inte om det diskuteras tidigare men om man hävdat sambo boende. Hur tolkar lagen i dess rätta mening ett samboskap baserat på en levande person muntliga överenskommelse med ngn som inte kan svara. Dödsboet.
De har kontaktat en advokat som hjälper dem nu. Planen är att med hjälp av denne trycka på boutredningen mannen och få dit kronofogden och polis för att i steg ett ens kunna värdera hus och bohag. Det som verkar vara bästa sättet framåt är att boutredningen mannen under våren gör klart bouppteckningen och sedan stämma innan skiftet om något fortfarande är en tvist ( dvs om kvinnan tas upp). Då åker stämningen in samma dag. Tydligen kan boutredningmannen (och kommer nog), notera att det finns en tvist och innan arvskiftet sker måste den lösas.4774 skrev:
Deras Advokat har bedömt att de kommer med 100% vinna om inget oväntat nytt inkommer (såklart) och att de även skall stämma på driftkostnader under tiden.
Jag har lärt mig mycket. Tycker personligen att Sverige ibland är lala land och så naiva. Det är i detta fallet helt klart att kvinnan är en lycksökare. Men de kände varandra. Folk gör galet knäppa saker för pengar! ..och attityd till det är ju mer eller mindre att ”men hon säger ju”…medans syskonen lämnar in bevis efter bevis och alla kvinnor mannen har bott med (och som även varit skrivna i huset )….men njae…
Redigerat:
Håller med dig om att vi i Sverige gullar lite för mycket med den som går mot lagen, ljuger, kriminella medans brottsoffer blir kastade till vargarna. Jag hoppas att syskonen blir av med kärringen en gång för alla så att denna fars tar slut för dem.Globetrot skrev:
De har kontaktat en advokat som hjälper dem nu. Planen är att med hjälp av denne trycka på boutredningen mannen och få dit kronofogden och polis för att i steg ett ens kunna värdera hus och bohag. Det som verkar vara bästa sättet framåt är att boutredningen mannen under våren gör klart bouppteckningen och sedan stämma innan skiftet om något fortfarande är en tvist ( dvs om kvinnan tas upp). Då åker stämningen in samma dag. Tydligen kan boutredningmannen (och kommer nog), notera att det finns en tvist och innan arvskiftet sker måste den lösas.
Deras Advokat har bedömt att de kommer med 100% vinna om inget oväntat nytt inkommer (såklart) och att de även skall stämma på driftkostnader under tiden.
Jag har lärt mig mycket. Tycker personligen att Sverige ibland är lala land och så naiva. Det är i detta fallet helt klart att kvinnan är en lycksökare. Men de kände varandra. Folk gör galet knäppa saker för pengar! ..och attityd till det är ju mer eller mindre att ”men hon säger ju”…medans syskonen lämnar in bevis efter bevis och alla kvinnor mannen har bott med (och som även varit skrivna i huset )….men njae…
Jag kan tycka man borde kunna få slut snabbare på dessa tvister. Att tex en boutredning man kunde begära in bevisning, ta beslut och är man missnöjd får man stämma det till Tingsrätten. Då skulle det kunna görs på max 12 månader. Nu verkar ju systemet leva på att ge folk skälig tid (som också är odefinierad), i kombination med att Advokater tjänar pengar på att dra ut på tiden. De som förlorar är de med rätten på sin sida
Ska inte ta längre än en månad kan jag tycka för en boutredningsman som har samtliga personer närvarande. Något ska vi väl få för skattepengarna som egentligen betalar hens lönGlobetrot skrev:
Jag kan tycka man borde kunna få slut snabbare på dessa tvister. Att tex en boutredning man kunde begära in bevisning, ta beslut och är man missnöjd får man stämma det till Tingsrätten. Då skulle det kunna görs på max 12 månader. Nu verkar ju systemet leva på att ge folk skälig tid (som också är odefinierad), i kombination med att Advokater tjänar pengar på att dra ut på tiden. De som förlorar är de med rätten på sin sida
Moderator
· Stockholm
· 57 623 inlägg
Helt obegripligt att ni inte pratat med en advokat så hade sluppit denna långa historia här..Globetrot skrev: