9 986 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Bevattning av betong?
Har läst flera olika trådar här på forumet om vikten att vattna betongen efter gjutningen och sedan hålla den fuktig. Detta gäller tydligen speciellt när det är varmt och soligt. Men hur skall man tänka så här i mitten av september?
Temperaturen ligger nu runt 10 - 13 grader.
* När, efter gjutningen, skall man påbörja bevattningen?
* Kan man, exempelvis, lägga en läckande droppslang under plasten man täcker betongplattan med, och sedan ställa in en timer och låta den gå på några gånger per dygn? Eller behöver man vattna mer?
* Hur länge, antal dagar, skall man hålla på och vattna?
* Kan man, exempelvis, lägga en läckande droppslang under plasten man täcker betongplattan med, och sedan ställa in en timer och låta den gå på några gånger per dygn? Eller behöver man vattna mer?
Vi gjöt betongplatta i mitten av sommaren i 30 grader värme och behövde inte tillföra särskilt mycket vatten under plasten.
Plattan var väl vattnad innan byggplast lades på och där den hade god kontakt med plasten så torkade den inte utan höll sig fuktig. Hade gjuten sockel där det var svårt att ha plasten helt tight och det var egentligen bara där som man såg tendenser till torkning så där runt kanterna på plattan fick man gå och eftervattna lite.
För övrigt ville vår gjutare bara att vi skulle se till att det inte blev för varmt. Den 30 gradiga värmen i kombination av värmen från betongen gjorde att vi behövde kyla plattan under de 3 första dygnen. Det gjorde vi genom att skjuta in en vattenspridare ovanpå plasten som vi drog igång lite då och då för att hålla det blött även på ovansidan plasten.
Plattan var väl vattnad innan byggplast lades på och där den hade god kontakt med plasten så torkade den inte utan höll sig fuktig. Hade gjuten sockel där det var svårt att ha plasten helt tight och det var egentligen bara där som man såg tendenser till torkning så där runt kanterna på plattan fick man gå och eftervattna lite.
För övrigt ville vår gjutare bara att vi skulle se till att det inte blev för varmt. Den 30 gradiga värmen i kombination av värmen från betongen gjorde att vi behövde kyla plattan under de 3 första dygnen. Det gjorde vi genom att skjuta in en vattenspridare ovanpå plasten som vi drog igång lite då och då för att hålla det blött även på ovansidan plasten.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Du behöver hålla betongen fuktig, inte dyngsur. Nu är det så kallt så betongen brinner långsammare. Behöver du verkligen plast med så mycket fukt och nattdagg som det är i slutet av September? Jag skulle säga en snabb spolning en gång om dagen för att hålla den blöt förutsatt att det är en normal platta och inte en 25cm tjock valvgjutning.B BORNER skrev:Har läst flera olika trådar här på forumet om vikten att vattna betongen efter gjutningen och sedan hålla den fuktig. Detta gäller tydligen speciellt när det är varmt och soligt. Men hur skall man tänka så här i mitten av september?
Jag gjöt platta för tre veckor sedan i perfekt väder... 7 grader varmt, mulet och det kom lätt regn på natten efter.
Vattnade plattan två gånger om dagen i två dagar innan jag var tvungen att åka.
När jag väl åkte blev det 17-20 grader...
Jag hade presenning över plattan hela tiden och den verkar ha klarat sig bra.
Nu verkar vara perfekt väder för att gjuta!
Vattnade plattan två gånger om dagen i två dagar innan jag var tvungen att åka.
När jag väl åkte blev det 17-20 grader...
Jag hade presenning över plattan hela tiden och den verkar ha klarat sig bra.
Nu verkar vara perfekt väder för att gjuta!
Helt klart är det bättre att gjuta på hösten än vår/sommar. Dels är det inte lika varmt och torrt i luften och dels är det optimalt för betong att härda i 5-10 grader. Det tar förvisso mer än 28 dygn att uppnå specad hållfasthet vid dessa temperaturer men slutresultatet blir en starkare betong.
Tack, @Scout ! Då tolkar jag det som att man kan mura upp den där tegelmuren ca en vecka efter det att grundplattan gjutits.Scout skrev:
Vet du hur snart man kan "gå" på gjutningen utan att den skadas, dvs när betongen härdat så pass mycket att den tål att belastas av "en vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år"? (för att citera Karlsson på Taket).
Haha det går mycket snabbare än vad man tror !
Du kan utan problem gå på den efter ett dygn.
Det är iofs beroende på hur mycket "retarder" de måste ha i (det bromsar härdningsprocessen). I mitt fall var det en hel del då transporten var lång.
Kom ihåg att det är inte bara utetemperaturen som kan påverka härdningen utan även vind så var noga med att täcka över plattan så fukten från betongen inte försvinner för fort.
Du kan utan problem gå på den efter ett dygn.
Det är iofs beroende på hur mycket "retarder" de måste ha i (det bromsar härdningsprocessen). I mitt fall var det en hel del då transporten var lång.
Kom ihåg att det är inte bara utetemperaturen som kan påverka härdningen utan även vind så var noga med att täcka över plattan så fukten från betongen inte försvinner för fort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden