Vi ska ha tre små trappor i vardagsrummet. Eller kanske inte så mycket trappa, det blir väl mest ett steg eller avsats bara. Den bifogade bilden illustrerar ungefär hur det är tänkt att se ut. Vi har tänkt oss trappsteg av granit och sättsteget putsat, typ som man ser en del fasader på hus.
Frågan är hur jag ska bygga trappan (-orna). Ska jag gjuta den, eller ska jag bygga en stomme i trä, med masonite under putsen? Om jag gjuter trappan, var ska jag ställa den? På parketten kanske blir för tungt och hndrar golvet att röra sig. På golvspånet undviker man det, men då kanske det blir svårt att ansluta parketten på ett snyggt sätt. Direkt på betongplattan avlastar ju nivellgolvet, men jag får ju samma problem med att ansluta övergolvet snyggt mot trappan.

Ideer?

• Trappa.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog gjutit mot spånet under med någon slags form sen dra golvet tätt emot och en liten list för att dölja själva springan.

Glöm inte att fuktskydda spånet med plast eller liknande annars sväller det nsätan garanterat. Detta skydd kan man ju ta bort sen när betongen härdat.

Alternativt kanske någon slags luxskiva eller liknande och putsa på?

Tyresö
Om du vill att trappan ska kännas stabil och homogen utan svaj när du går på den (det tror jag du vill), då måste den stå direkt på betongplattan.

Ta upp ett inspektionshål genom parkett, spån, ända ner till betongplattan.
Mät hur högt, brett, djupt betongfundamentet ska vara.
Gör en gjutform till ditt trappstegsfundament - och gjut. Du kan ersätta en del av betongen med frigolit, för att minska vikten.
Bär in fundamentet och lägg det på plats på parketten och rita av konturen + puts och +5 mm skarv - såga ur alla skikt ner till plattan och lägg dit fundamentet. Det är en fördel om du gjuter fast lyftöglor, som du kan ta bort när fundamentet är på plats.
Skarven mellan betong och parkett putsar du och sen tätar du med latexfog som är färgad i parkettens färg - brun, gissar jag. Sen är det bara att mura dit graniten - eller vilken ordning du vill göra momenten. Fundamentet (betongen) kommer väga 2,3 kg/liter, så bered dej på att du kanske måste ringa Magnus Samuelsson när du ska bära det på plats - om du inte får tillstånd att gjuta det i vardagsrummet.

Själv skulle jag inte få drälla med betong inomhus - oavsett hur mycket jag täcker för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.