Hej!

Har byggt en entrétrappa av lättklinkerblock och står nu i valet att välja vad jag ska bestryka/putsa/spackla den med.

Står mellan Ardex A46 och Combimix Betongspackel, varav den senare är betydligt billigare.

Båda produkterna tror jag ska fungera men har inte lyckats hitta någon bild eller liknande som visar resultatet. Vill gärna få ett hum om hur trappan kommer se ut efteråt.

Är det någon som använt någon av produkterna och har en bild att dela med sig av?

Se bild för hur trappan ser ut.

Tacksam för svar :)

/ Filip

• Nybyggd entrétrappa av gråa lättklinkerblock utanför en tegelhusfasad, redo för ytskiktbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bara spackla en trappa gjord i leca kommer nog inte ens hålla första vintern. Vad står blocken på?

Hej!

Tänker att det beror på vad jag spacklar med, Ardex A46 har har jag fått rekommenderat från Ardex själva så det känns tryggt. Betongspackel från Combimix känns som en motsvarande produkt men till typ halva priset av Ardex, dock ej någon rekommendation så hade varit lite mer av en chansning.

Hela trappan står på en gjuten sula enligt konstens alla regler, frostfritt djup etc.

Du bör ha nät i detta om det ska hålla. Leca måste putsas tjockt och med ordentlig grund för att det inte ska spricka och det hjälper inte alls att man går hårdare, tror snarare att det går ännu fortare.
Weber ef 260 borde hålla men du måste ha hörnvinklar (det går att vika det vanliga nätet också för innerhörnen) på alla stegens ytterhörn samt nät över plattan så det blir ganska dyrt.

Vill du testa utan nät så har sika något som heter 723 eller k1 numera som är lite mer flexibelt och sto har gm1. Båda måste penslas på i ett lager först innan man lägger ytan.

Men ett stort men då det är en väldigt rörligt konstruktion.

En annan lösning är att du köper en fin beläggnings sten, några säckar weber 133, en rödgrun och lite tunnputsnät.
Grunda alla vertikala steg, nästa dag sätt fast nätet i ett tunt lager 133. Dra ett lager till dagens efter som du filtar fint sen lägger du din beläggningsten i tunt kammad 133.

Claes Sörmland
Kan verkligen Ardex A46 fungera på dessa extremt utsatta ytor? Det är en blandning av gips, cement och sand. Gips utomhus på stora ytor...

Combimix Betongspackel är en variant av vanligt putsbruk (med finare ballast antar jag) och hög cementhalt.

Tabell som visar blandningar och klassificeringar av byggmaterial, inklusive ballast och portlandcement.

Det orde fungera. Traditionen säger ju att man använder rent cementbruk på dylika utsatta ytor, alltså blandningen portlandcement (=byggcement) och putssand.

Numera rekommenderas också en massa armering och kanske också glasfibertillsats för att slippa mindre sprickor.

Tack för input!
Har ej bestämt mig än så alla tankar är välkomna.

Fiberarmerad betong är också ett alternativ jag sneglat på, detta efter sett en annan på forumet som putsade hela sin betongtrappa med detta. Det borde väl funka lika på bra en trapp av leca, eller vad tror ni?

Ardex A46 är gjort för utomhusbruk, har även en vattentätande effekt om jag inte mins fel, med E100 tillsats så blir den mer elastisk.

Om den är rätt för att spackla upp en hel leca trapp kan jag dock inte svara på, men ring supporten och fråga.

Claes Sörmland
Ja när jag nu läser produktbladet så skriver de ju att det funkar för balkonggolv vilket ju är rätt jämförbart med TS användning.

Vill man spara pengar kan man ju slamma lecan först med cementbruk och sen lägga Ardex A46 på det som ytlager.

S
Hur gjorde du och hur är resultatet nu några år senare?

Hej!

Jag körde med Ardex A46. Ganska svårarbetad produkt då den har väldigt kort ”öppentid” jämfört med vanligt puts och bruk. Jag småsprang mellan platsen där jag blandade till trappan 🙃.

Men vi är nöjda med resultatet. Gav ett mer levande intryck jämfört med gjuten trappa. Den har lite färgskiftningar vilket jag tror beror på olika förhållande mellan bruk och vatten för olika blandningar.

Nu 5 år senare så ser den fortfarande bra. Den har lite småsprickor här och där, men verkar bara vara ytligt då den inte släpper igenom något vatten vad det verkar.

Bifogar en bild som togs förra året.

• Vit ytterdörr med glaspanel syns på ett brunt tegelhus. Framför finns en betongtrappa med blomkruka och lykta, intill en grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.