Planerar att bygga ut fritidshus som står på sluttande berg i dagen. Tillbyggnaden beräknas bli ca 35 kvm (5x7 m) och eftersom berget sluttar blir de nedersta plintarna/stolparna ca 3 m. Funderar nu på om jag ska använda stolpar av tryckimpregnerat trä som förankras direkt i berget eller gjuta plintar i rör? Tänker på beständighet, bärighet, vad som är lättast att bygga m.m. Nuvarande hus är byggt med gjutna plintar i rör.

Skälvklart gjutna plintar. Dessa är lätta att förankra i berget genom att borra ner armeringsjärn. De har också längre livslängd.

Jag hade, gjutit socklar på berget ca 30-40 cm höga, och ställt stolpar av limträ. 3 meter höga betongpelar känns sisådär att gjuta själv.

Limträ pelare är mycket enklare att sätta strävor på.

Varmgavlat stål är en lösning med, kan prefabas med strävor och fästhål innan galvningen.
Någon lokal smedja kan säkert lösa det rätt prisvärt om man har lite marginaler i tidsplanen, tex över vintern.

Gjutna plintar ska du oavsett ha första delen, lättare att anpassa mot berget och dubba dit som andra är inne på.

Trä som pelare tror jag endast fungerar om klimatet är vettigt, och det finns ett yttre skydd. Jobbigt att underhålla regelbundet också.

Redigerat:
bonnen skrev:
Jag hade, gjutit socklar på berget ca 30-40 cm höga, och ställt stolpar av limträ. 3 meter höga betongpelar känns sisådär att gjuta själv.

Limträ pelare är mycket enklare att sätta strävor på.
Det var så jag tänkte också, en liten betongstolpe sedan en stående limträpelare på det. Den bör nog fixeras i sidled på något sätt också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.