Vi har flytspacklat golvet it uterummet med ca 3 cm Finja 260 Fiber. Efter 24 säck saknade vi ett säck och bestämde oss att köpa 4 stycken för att lägga till några millimeter på hela ytan. Tyvärr fungerade de nya säcken inte alls lika bra som de 24 förgående. Spacklet blev tjockt och oflytbar nästsan direkt. Även när vi la till en mängd extra vatten (utöver den rekommenderade mängden som var 3,2 - 3,6 l/ 20kg). Det var ett hellvete att få till det på något sätt och vi var tvungna att slänga en del av dehen. (Väldigt konstigt, detta. Jag misstänker att något met recepturen blev fel på den pallen.)
I alla fall har jag nu ett antal ”hål” att laga och på andra ställen behöver en del slipas bort. Min fråga är nu vilket slags spackel jag ska använda för att laga ytan. Jag vill inte använda samma föyspackel igen, men undrar om jag ska ta någon annan flyspackel (kanske en som är särskilt flytande?) eller om det går bra att bredspackla med ”vanlig” betongspackel. Det finns så otrolig många spackelprodukter (även om jag sorterar bort de som är tänkta för innomhus) att jag är helt vilse.
Jag tänker att jag egentligen inte behöver ytterligare en hel säck med flytspackel så det är därför jag funderar om det kan fungera med t.ex. det här betongspacklet: https://www.bauhaus.se/betongspackel-combimix-4-5kg
När golvet är klart ska det målas med betongfärg. Det spelarvalltså ingen roll om spacklets färg inte matchar den befintliga. Däremot ska strukturen på ytan helst vara samma (efter slipning).
Jag märker just att det stora utbudet av spackel gäller vägg och tak. Så kanske det är flytspackel som gäller i golvet?
Här är bilder på de olika typens hål som
Jag undrar alltså:
1. Flytspackel eller något annat? Vad i så fall?
2. Om flytspackel, vilken rekommenderas?
I alla fall har jag nu ett antal ”hål” att laga och på andra ställen behöver en del slipas bort. Min fråga är nu vilket slags spackel jag ska använda för att laga ytan. Jag vill inte använda samma föyspackel igen, men undrar om jag ska ta någon annan flyspackel (kanske en som är särskilt flytande?) eller om det går bra att bredspackla med ”vanlig” betongspackel. Det finns så otrolig många spackelprodukter (även om jag sorterar bort de som är tänkta för innomhus) att jag är helt vilse.
Jag tänker att jag egentligen inte behöver ytterligare en hel säck med flytspackel så det är därför jag funderar om det kan fungera med t.ex. det här betongspacklet: https://www.bauhaus.se/betongspackel-combimix-4-5kg
När golvet är klart ska det målas med betongfärg. Det spelarvalltså ingen roll om spacklets färg inte matchar den befintliga. Däremot ska strukturen på ytan helst vara samma (efter slipning).
Jag märker just att det stora utbudet av spackel gäller vägg och tak. Så kanske det är flytspackel som gäller i golvet?
Här är bilder på de olika typens hål som
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag undrar alltså:
1. Flytspackel eller något annat? Vad i så fall?
2. Om flytspackel, vilken rekommenderas?
För att flytspacka igen så bör det gamla torka ordenligt och en ny primer läggs på innan flyt
Lägger på ett nyttl lager när det gamla börjar brinna ihop så ökar tempen i golvet och strul blir med denna omgång och torktider kortas
Lägger på ett nyttl lager när det gamla börjar brinna ihop så ökar tempen i golvet och strul blir med denna omgång och torktider kortas
Ja, det blev mer flytspackel igen (med primer först, såklart). Jag valde flytspackel eftersom betongspackel tydligen är hårdare vilket kan leda till ojämnheter vid slipning (plus att det öht kan bli svårt att slipa betongspackel). Jag valde dessutom exakt samma produkt för att ytterligare undvika skillnader vid slipning.
Jag kom förresten fram till att problemet var att vi inte använde rent vatten utan samma vattnet som vi tvättade hinken med. Tydligen kan det leda till drastiskt förkortade torktider eftersom cementet i det smutsiga vattnet skyndar på den kemiska reaktionen i den nya massan… denna förklaring är inte helt vattentät eftersom vi jobbade på samma sätt med förgående 24 hinkar, men det är ändå den bästa förklaringen jag har.T tophee skrev:
Klicka här för att svara