Betongplatta till uterum

370 läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi är i färd med att planera bygget av vårt uterum, ett rum på 4,5x5m (4,5 m brett från husvägg och ut) och jag är nu inne på att gjuta en platta till rummet istället för ett isolerat träbjälklag. Förarbetet är redan gjort med markduk, makadam etc. 60 cm djupt i samband med husbygget. Tanken just nu är att bygga ett uterum för vår-sommar-höst men att förbereda för att någon gång i framtiden kunna bygga in det till ett till rum.

Är det overkill att gjuta en platta för detta ändamål?

Min andra fråga är, vi kommer använda limträpelare i ytterkanterna för att bära upp takkonstruktionen som består av tegeltak. Räcker en normal 300 mm betongplatta eller behöver vi göra extraförstärkning i hörnen där pelarna kommer stå? Limträpelarna är dimensionerade enligt 190x190 mm.

Och min tredje och sista fråga är, bör vi göra en 400 mm platta i och med att det ev. kan bli ett riktigt rum i framtiden, eller räcker 300 mm?

Min tanke i övrigt är att göra själva betongplattan själv med hjälp av L-element.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Under förutsättning att markförhållandena är rätt är väl en platta den bästa lösningen om än inte den billigaste. Jag blir dock lite tveksam till måtten du nämner. Vad står 300 mm för? Plattans kant bör vara dimensionerad för de laster som blir aktuella, vilket helst bör klarläggas först. Hur har du kommit fram till 190x190 mm limträpelare? En sådan pelare med normal höjd kan ta en last på ca 50 ton. Det känns lite overkill.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Måtten 300 vs 400 mm är alltså kantbalkens höjd jag pratar om.

Ang. pelare så har jag fått hjälp av en konstruktör från företaget som tillverkar limträt jag ska ha (lite biased kanske)... Det som gör dimensionen är att avväxlingsbalken som vi ska använda är 190x360 då vi bara kommer ha pelare i vardera ände av balken. Visserligen kanske det går att använda 140x140 också, har inte kollat upp kraven kring upplagslängd för balken.

Konstruktionen för taket är således en nockbalk om 115x405 mm 6 m lång med infästning i befintligt hustak i ena änden och en pelare ner i plattan i ytteränden, denna pelare är 115x180 mm. Avväxlingarna är 190x360 mm och okänd dimension (kanske 115x180 där också?) på de pelarna än så länge, men dessa blir placerade i plattans hörn.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Då är jag med bättre. Var i landet ligger huset? Skillnaden mellan Övre Norrland och Skåne är ju rätt betydande,

Ofta är det praktiskt att använda samma pelarbredd som balkbredd även om det innebär en rejäl överdimensionering. 190x360 motsvarar 90x450 men innebär en höjdsänkning som kan vara nödvändig, så det förstår jag också. Om ambitionen är att plattan ska kunna utgöra en permanent del av huset, så talar det för 400 mm kantbalk med plats för 300 mm cellplast.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Härligt :) Huset återfinns i södra delarna av Dalarna, snözon 3.

Ja, det kommer sitta ihop med huset i vinkel så det blir en permanent tillbyggnad av befintligt hus. Behöver jag göra någon form av extra förstärkning där pelarna ska stå eller räcker fotavtrycket från dem för att fördela ut vikten så punktbelastningen inte blir oskäligt hög?

Precis som du säger så är det höjden vi är begränsade på, därav den dimensionen på avväxlingsbalk.

6. L
    Husägare · Nivå 14
    Här är en länk till mitt bygg 2015
    Jag använde Finjas 400 mm L-stöd med LK golvvärme. Använde bärande pelare i bakkant alltså ingen infästning i befintligt hus. Det mesta från Willab Garden men en egen limträ i fronten för att slippa en bärande pelare till nocken.
    https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
    Här kommer lite från betong plattan.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/#post-2831217

Där bärande pelare skall stå avlägsnades frigoliten i L -stödet så det bildar en armerad betong-klack där.
    Jag är mycket nöjd med bygget och nyttjar det nästan året runt, är det över 0˚ C är det inga problem att ha 21˚.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    C0723D19-D0D7-4689-A759-04583A2CCDB9.jpeg

Redigerat
  7. J
    Medlem · Nivå 22
    Det är ju rätt enkelt att kontrollera att kantbalken tål det aktuella pelartrycket. Räkna med en total taklast kring 90 kN varav 1/4 hamnar på den pelare som bär upp nockbalkens ena ände. Det är väl den kritiska punkten. 22,5 kN på 115x180 mm blir ungefär 1 MPa om jag räknar rätt.

8. J
    Medlem · Nivå 22
    Bara ett förtydligande: Med de pelarlaster som verkar bli aktuella krävs någon form av plint/balkkonstruktion som kan fördela lasten på en större yta. Man bör inte räkna med större marktryck än 100-200 kPa beroende på undergrund.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket!! Har du något förslag på hur en alternativ lösning skulle kunna se ut? Limträ som avväxling även där, fast då får ju hörnpelarna ta större del av lasten också?

10. J
    Medlem · Nivå 22
    Då får du redovisa förutsättningarna lite bättre. Gärna i ritningsform.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: