Hej alla! Jag ska till att gjuta snart min garageplatta (160m2) men av olika skäl så kommer den att få ligga obebyggd, naken i ca 2år. Betongkval 40 alt 35 rekommenderas tydligen i normalfallet för maskinhallar etc. Frågan är om jag ska använda ännu bättre betong (en prisfråga också 8-))då den ska ligga i träda ett tag, eller jag ska ordna med täckning osv (känns fånigt). Frågar jag 'de som vet' blir svaren olika beroende på vem som... :-?...ngn som har några åsikter?

25/30 är väl en kvalitet som man brukar använda i just plattor. du kan ifs öka till 30/35.
Det som ställer kraven är hur mycket plattan får slitas ned.
Man kan dock vaccumsuga plattan för att öka just ytskikts tåligheten i plattan alternativt använda större singel storlek osv..osv

mycket beror på om du ska ha värme i garaget el inte, men vanligt vis brukar det gjutas med en c25/30, iallafall för privatare!

Tack för svar.  :)  Är det några andra fördelar (eller nackdelar...) med att använda 35-40 betong vs 25-30 än slitaget på ytan? Inget med allmän hållfasthet eller så? Jag ska gjuta nu i december om det nu betyder nåt i  sammanhanget. Garaget ska primärt inte vara uppvärmt, fast vid verksamhet brassas det på förstås. Men om RF blir för hög så måste jag kanske värma till några  plusgrader så avfuktarna fungerar. :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.