4 366 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Betongkvalite i garageplatta ??
Hej alla! Jag ska till att gjuta snart min garageplatta (160m2) men av olika skäl så kommer den att få ligga obebyggd, naken i ca 2år. Betongkval 40 alt 35 rekommenderas tydligen i normalfallet för maskinhallar etc. Frågan är om jag ska använda ännu bättre betong (en prisfråga också
)då den ska ligga i träda ett tag, eller jag ska ordna med täckning osv (känns fånigt). Frågar jag 'de som vet' blir svaren olika beroende på vem som... :-?...ngn som har några åsikter?
25/30 är väl en kvalitet som man brukar använda i just plattor. du kan ifs öka till 30/35.
Det som ställer kraven är hur mycket plattan får slitas ned.
Man kan dock vaccumsuga plattan för att öka just ytskikts tåligheten i plattan alternativt använda större singel storlek osv..osv
Det som ställer kraven är hur mycket plattan får slitas ned.
Man kan dock vaccumsuga plattan för att öka just ytskikts tåligheten i plattan alternativt använda större singel storlek osv..osv
mycket beror på om du ska ha värme i garaget el inte, men vanligt vis brukar det gjutas med en c25/30, iallafall för privatare!
Tack för svar.
Är det några andra fördelar (eller nackdelar...) med att använda 35-40 betong vs 25-30 än slitaget på ytan? Inget med allmän hållfasthet eller så? Jag ska gjuta nu i december om det nu betyder nåt i sammanhanget. Garaget ska primärt inte vara uppvärmt, fast vid verksamhet brassas det på förstås. Men om RF blir för hög så måste jag kanske värma till några plusgrader så avfuktarna fungerar. 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden