Hej!

Vi ska bygga nytt och tycker det är sjukt snyggt med betonggolv.

Visst skulle jag kunna hitta snyggt klinker att lägga in, men betong känns så rufft och läckert.

Här är lite bilder från ett snyggt hem med betonggolv:

http://caisak.blogspot.com/2010/02/r-o-s-t-i-g-t.html

http://caisak.blogspot.com/2010/05/blog-post_31.html

Nu undrar jag ungefär vad arbetskostnaden för lackade och slipade betonggolv skulle landa på?
Vi ska leja bort allt jobb och ta på totalentreprenad, så det jag är ute efter är skillnad på arbetskostnaden gentemot att lägga klinker hela bottenvåningen (ej material alltså).

Någon som vet?

Susanne

Skiljer sig bra bara på slipningen beroende på vilket företag du väljer, men räkna med 350-500:- m2. Sen vet jag inte vad de tar för att få det lackat, normalt används någon typ av försegling. Såg att du använde dig av bilder där golven var ganska mörka. Tänk på att du inte kan med exakthet få den färg man önskar med betong. Betong är en natur produkt som kan variera tex så kommer färgen fram på sand / stenen typ terrazzo (google bilder) vid slipning Där av kan du aldrig vara säker på slut resultatet.

Tyresö
Brittsbo skrev:
Hej!

Vi ska bygga nytt och tycker det är sjukt snyggt med betonggolv.

Visst skulle jag kunna hitta snyggt klinker att lägga in, men betong känns så rufft och läckert.

Susanne

Äntligen någon som har samma diagnos som mej!

Man blir mer eller mindre idiotförklarad när man tycker att en naken lackad betongyta är det snyggaste som finns. Vill själv ha en pågjuten svartpigmenterad betong i hallen, som är "blåslipad" och lackad.
Men det kommer aldrig att hända pga att min fru är ganska trött på betong....
Däremot har hon inget emot inkomsterna som betongen genererar, i mitt betongpumpsföretag.

Jag håller med er! Sjukt snyggt! Men blev lite besviken då min byggare sa att det är knepigt att göra våtrumsgolv på det sättet eftersom det är svårt att få tätt mellan vägg/golv. Jaja, man får väl drömma om något annat :)

Tyresö
ms_wiz skrev:
Jag håller med er! Sjukt snyggt! Men blev lite besviken då min byggare sa att det är knepigt att göra våtrumsgolv på det sättet eftersom det är svårt att få tätt mellan vägg/golv. Jaja, man får väl drömma om något annat :)
Då har du haft en seriös byggare, som har helt rätt, eftersom man måste tätskikta betongytan för att det ska bli tätt.
Men jag håller med dej, det skulle bli riktigt snyggt.

Hej, ett tag sen det skrevs nåt här men jag gör ett försök...

Står inför ett nybygge där vi bestämt oss för att ha slipat betonggolv på hela nedervåningen. Vi undrar preicis som du Susanne vad det kan kosta.

Vi har fått flera olika förslag på hur ett betonggolv ska "göras brukbart" - vissa säger att man diamantslipar och sedan lägger på någon slags olja. Andra säger att man gör en lättare slipning och sedan lägger typ epoxilack på golvet. Problemet är tydligen då att om man lägger ett klart (utan färgtillsats) epoxilack så gulnar det ofta inom ett par år - inte kul... Om man "bara" diamantslipar och lägger olja så håller tydligen inte golvet för ev vinspill och dyl och passar sig då inte i ett kök. Någon som har erfarenhet av detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.