Hej!
Jag håller på att restaurera den lilla balkongen på mitt hus byggt 1925. Balkongen är dock troligen senare omgjord. Den består av gjuten betong. Under är det en öppen veranda över entrédörren. Det har varit en gummiduk på balkonggolvet som jag nu tagit bort för att ersätta med en ny. Efter att ha slipat ren betongen från (nästan) allt asfaltklister så tycker jag dock att den ytan blev så fin att jag hellre skulle ha den istället och då även slippa plåtarna runt kanterna. Om man slipade betongen med finare slipskiva skulle den bli nästan som terazzo. Det verkar som om den varit bar från början för kanterna på betongen har olika färgrester.
Frågan är om det är en dålig idé?
Kan betongen skadas av att vara oskyddad eller tål den det? Det finns inga sprickor i plattan men väl många smågropar där vatten kan samlas. De kan dock fyllas i förstås. Till saken hör också att jag kapat de gamla infästningarna för balkongräcket och de blir nog svåra att få ur så de kommer att sitta kvar och rosta.
 
  • Balkong med slipad, ljus betongyta och borttagen gummiduk, belägen ovanför veranda med vy över grönska och gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovslipad betongyta med fläckar och ojämnheter, från balkong under renovering. Sikt avlägsnat asfaltklister. Tänkbar terazzo-finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongyta med skrovlig struktur, rostiga järnbitar från en gammal balkonginfästning synliga, spruckna fläckar och rester av asfaltklister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal balkongkant i gjuten betong med färgrester och ytskador, taken syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att det är bra ide. Men jag vet egentligen inte. Däremot så måste du ha någon form av tätning som hindrar vatten från att gå in i väggen. Möjligt att dte inte går utan att täta hela ytan.

Här är en guide jag körde efter när jag tätade en betongplatta/terass. I vårt fall är det dock källare under, så tätheten var viktig.
https://mira.eu.com/images/Files/Brochurer-SV/balkoner_se_2017.pdf

Deras support var sanslöst bra. Jag hade någon fråga, och de skickade direkt hem en expert gratis som tittade på min platta och gav råd.
 
H hempularen skrev:
Jag tror inte att det är bra ide. Men jag vet egentligen inte. Däremot så måste du ha någon form av tätning som hindrar vatten från att gå in i väggen. Möjligt att dte inte går utan att täta hela ytan.

Här är en guide jag körde efter när jag tätade en betongplatta/terass. I vårt fall är det dock källare under, så tätheten var viktig.
[länk]

Deras support var sanslöst bra. Jag hade någon fråga, och de skickade direkt hem en expert gratis som tittade på min platta och gav råd.
Jo, mot väggen ska jag förstås täta. Det sitter en plåt där som nu är tillfälligt borttagen. Under den tänkte jag svetsa fast en remsa takpapp som går ut några cm på golvet.
Det systemet du tipsade om verkar ju vara mest för om man ska lägga klinkers sedan och här behöver det ju inte vara idiottätt neråt.
När jag nu fortsatt med arbetet så inser jag att det aldrig varit tätt vid fästjärnen och de har inte rostat nere i betongen för det. Däremot är den ytvittrad i anslutning till järnen. Det är ganska bra fall på balkongen så vatten kommer inte att bli stående.
Jag tänker att det skulle kunna fungera om det varit så tidigare? Samtidigt finns det ju armering inuti som kanske rostar fortare…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.