Jag har en billig betongblandare från Bauhaus som köptes till mitt husbygge. Blandaren är på 125liter och är snyggt orange ;)

Jag har kört den ganska mycket och håller nu på med grunden till garaget. I går la den plötsligt bara av efter att ha varit igång några timmar. Jag har spänning fram till maskinen så säkringen är hel och följaktligen är även jfb ok. Den svarta "motorkåpan" kändes lite varm men inget speciellt.

Nån som vet om dessa blandare brukar få nått speciellt fel?

Jag ska öppna den i kväll men tänker att nån kanske har lite förhands tips :)

En grej, den har varit omkull några gånger (grannens får gillar att klia sig mot den) och vibrerar ganska mycket mer än när den var ny... Kanske nått som vibrerat sönder...?

Bauhaus brukar ha 5 års garanti på sina verktyg och maskiner. Om du har kvar kvittot är det nog bra om du låter bli att öppna maskinen.

På mitt asgamla härke (AMB 125 ??) var det kondingen som lagt av. Satte dit en stor konding från en gammal tvättmaskin.
//P

Tyvärr är kvittot borta... Har sökt men... Annars är ju kondingen ett tips men maskinen är ca 1 år gammal nu så det borde inte vara ålderdoms relaterat. Men jag ska kolla :)

Maskinen la av under drift, borde inte kondingen vara starthjälp endast??

Hur är det med på/av knapparna? Kan det vara där felet sitter?

Redigerat:
Mikael_L
Om du sätter dit en annan konding så ta inte vilket värde som helst.
Med fel värde blir motorn antingen svag eller överhettad.

Det behöver däremot kanske inte vara exakt samma, en ±20% kan jag tänka mig kunna fungera.
Men egentligen helst samma, för vi vet inte hur nära gränsen tillverkaren har lagt sig.

edit:
Vill du veta mer om lämplig konding, posta en fråga i elforumet. Skicka med uppgifterna om motorn (fota märkplåten t.ex.)
Jag kan detta bara väldigt luddigt. Men jag gjorde en motor otroligt vridmomentstark vid starten en gång, genom att byta konding. Men efter några minuters körning var motorn varm som en lödkolv, typ ... :)

Redigerat:
Jag hittade felet. Ett flatstift på på/av knappen hade gått av inne under kontaktens isolering.... Lite besvärligt var det för när man mätte så tryckte man ihop glappet och knappen verkade funka normalt men när man släppte för att testa köra motorn så hände inget.. Jag hittade felet först när humöret tog slut och jag försökte slita bort kabelanslutningarna till knappen för att koppla direkt på motorn och får med mig bara halva flatstifts hylsan.
:)
Jag ska slänga iväg en fråga på elforumet ochså angående kondingen och elmotorn. Känns som jag har en kunskaps lucka där.

Tack för alla tips :)

Kondningen är inte bara starthjälp, den skapar en "extra fas" genom sin fasförskjutning.
Däremot kan man koppla in extra kondensatorer för att ge ett högre moment just vid starten, de skall dock kopplas bort igen då motorn kommit upp i varv. Fråga mig bara inte hur tusan man kopplar in dem, det var en hel del år sedan jag gjorde en sådan sak.

/Kent

Har ingen betongblandare själv, men har fått rådet av killen som hjälper mig med murandet att ALDRIG köpa något annat än trefasblandare. Han har kört sönder ett antal enfasburkar.

Bytte föresten ut min sprillans nya enfas byggsåg mot en med trefasmotor efter en dags sågande. Man blir hjärtligt trött på saker som inte klarar att gå mer än 30 minuter utan att överhettas, och då var det ändå en tysk kvalitetsmaskin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.