4 648 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Betong,tapet,gipps,kakel ?
Jag har gjort detta i hela min nuvarande och förra lgh.
Jag ripsade först tapeterna med en tapetkniv. Blandade sedan pulverlim med dubbla mängden vatten. "Slabbade" klisterblandningen på väggarna och täckte med plast (för att vattnet inte ska dunsta bort). Hur länge det ska verka är lite svårt att säga, det beror på innertemperatur, årstid, väderlek mm. Man får gå lite på känsla.. Det går även bra att ta en blomspruta och bättra på fukten. Sedan är det bara att med hjälp av en spackelspade riva bort tapeterna. Vid många lager tapeter kan proceduren behövas upprepas.
Lycka till / Malin
Jag ripsade först tapeterna med en tapetkniv. Blandade sedan pulverlim med dubbla mängden vatten. "Slabbade" klisterblandningen på väggarna och täckte med plast (för att vattnet inte ska dunsta bort). Hur länge det ska verka är lite svårt att säga, det beror på innertemperatur, årstid, väderlek mm. Man får gå lite på känsla.. Det går även bra att ta en blomspruta och bättra på fukten. Sedan är det bara att med hjälp av en spackelspade riva bort tapeterna. Vid många lager tapeter kan proceduren behövas upprepas.
Lycka till / Malin
Själv använde jag bara vatten.
Först slabba på rikligt med en svamp. Låta dra en stund. Sedan stod jag med blomspruta i ena handen och spackelspade i andra.
Spruta på och rispa bort. Sitter det för hårt, på med blomsprutan och skrapa på ett annat ställe så länge.
Funkade kanonbra. Man kan ända bara stå och skrapa på ett ställe i taget så att få det att lossna på hela väggen samtidigt verkade onödigt tyckte jag.
/Gojan
Först slabba på rikligt med en svamp. Låta dra en stund. Sedan stod jag med blomspruta i ena handen och spackelspade i andra.
Spruta på och rispa bort. Sitter det för hårt, på med blomsprutan och skrapa på ett annat ställe så länge.
Funkade kanonbra. Man kan ända bara stå och skrapa på ett ställe i taget så att få det att lossna på hela väggen samtidigt verkade onödigt tyckte jag.
/Gojan
Klicka här för att svara