Dolt fel måste väl ändå vara något oväntat konstruktionsfel som inte kunnat ses. T.ex. att en dränering utförts felaktigt. I ett hus från 1974 kan man förvänta sig sprickor i grunden. Dessa är förväntade och synliga, du kan inte komma dragande med att en buske dolde "felet".

injonil skrev:
Matstj, har du förstått vad Thomas59 förklarar i citatet nedan?
Jag tror inte om det var en annan bes man då skulle utfallet blivit annorlunda.

Matstj skrev:
Jag tror inte om det var en annan bes man då skulle utfallet blivit annorlunda.
Det tror inte jag heller denna verkade kunna sin sak men alla kan ju missa.....

Redigerat:
A
Varför inte fokusera på att undersöka och åtgärda problemet i stället för att kasta bort tid på att prata om buskar och dolda fel?
(dagens tips: det är inte ett dolt fel)

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Micke_xyz skrev:
Dolt fel måste väl ändå vara något oväntat konstruktionsfel som inte kunnat ses. T.ex. att en dränering utförts felaktigt. I ett hus från 1974 kan man förvänta sig sprickor i grunden. Dessa är förväntade och synliga, du kan inte komma dragande med att en buske dolde "felet".
Jag känner ingen som frivilligt kryper in i hagtorn men hade du varit med hade du varit välkommen och kollat.
Skulle finnas någon sorts handbok for beginners när det gäller handla t.ex. ett hus. Som det är nu är det ju rena hasarden.....

aldrigklar skrev:
Varför inte fokusera på att undersöka och åtgärda problemet i stället för att kasta bort tid på att prata om buskar och dolda fel?
(dagens tips: det är inte ett dolt fel)
Om du läst mina inlägg har jag inte nämt dolt fel först detta var bara ställt som en fråga.
Och min fråga var egentligen vad man ska göra åt det.
Men här eskalerar allt till att man var dum och trodde allt var OK. Om plattan har delat sig pratar vi om 2-300000.
Så klart man vill kolla på sådana här ställen om alternativ.

Redigerat:
Dolt fel triggar uppenbarligen.

Ok. Ska vi lämna den frågeställningen och försöka komma med konstruktiva förslag på hur TS går vidare och säkerställer att inget mer allvarligt orsakas av detta?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Micke52 skrev:
Om du läst mina inlägg har jag inte nämt dolt fel först detta var bara ställt som en fråga.
Och min fråga var egentligen vad man ska göra åt det.
Men här eskalerar allt till att man var dum och trodde allt var OK. Om plattan har delat sig pratar vi om 2-300000.
Så klart man vill kolla på sådana här ställen om alternativ.
Det är ju tråkigt att du upplever att någon av de som skrivit i tråden uppfattar dig som dum, jag har läst alla svaren igen och kan faktiskt inte hitta ett enda svar som antyder detta.

Det är dessutom så att du faktiskt har ställt två frågor (läs ditt första inlägg) och då är huvudfrågan i inlägget, om detta kan anses som ett dolt fel och nästa fråga är vad som kan ha hänt. Därför tror jag faktiskt att det är orsaken till att vi som svarat har svart på din fråga om dolt fel.

Tyvärr är det ofta så att om inte svaren blir riktigt som man hoppats på så blir man besviken och vill få auditoriet att svara så som man själv hade hoppats, vi har svarat så sanningsenligt vi kan och också förklarat varför en buske inte kan anses stå i vägen för en besiktning om det finns tydliga tecken på att något är fel.

Din andra fråga om vad som kan ha hänt är i det närmaste omöjligt att svara på med de knapphändiga uppgifter som finns i dina inlägg. Det är bara möjligt att svara på genom att titta noggrannare på plats med tillgång till alla ritningar på huset inkl konstruktionsritning på platta och armering. Man måste undersöka hur tomten med dess omgivning ser ut och försöka få reda på när sprickan uppkom och hur den har utvecklat sig. En sättning som skedde tidigt som sen stått stilla or oftast ofarlig medan en spricka som uppkommer många år senare efter bygget tyder på förändringar i grundläggningen som kan ha många orsaker, allt ifrån förändringar i grundvatten nivå, rötter från stora träd till att underlaget håller på att förflytta sig därmed är också handlingsplanen olika för olika orsaker. Om det numera är stabilt så kan man laga det mesta, jag har sett stora sprickor i betongkonstruktioner som lagats och mindre man helt enkelt bara har accepterat. Det värsta scenariot är om marken och grundläggningen måste förstärkas för då kan kostnaderna springa iväg.
Men allt detta kan du inte få reda på här på forumet utan kräver besiktning på plats och också eventuella långsiktiga mätningar som följer sprickornas utveckling och oftast är det mindre farligt än man kan befara.

Två frågor var ställda och båda två viktiga. Att ta reda på om det ör doldfel är inte mindre viktig än att undersöka skadan. Min tips är att anmäla skadan till säljaren skriftlig (de kanske har doldafel försäkring) och är villiga att samarbeta. Kanske kan komma överens om självrisken. Samtidigt undersöka skadan och hitta åtgärd.
Att frågan om sprickan ligger efter doldafel kan bero på att material i form av bilder o ritningar har inte dykt upp.

Redigerat:
Micke52 skrev:
Jag känner ingen som frivilligt kryper in i hagtorn men hade du varit med hade du varit välkommen och kollat.
Skulle finnas någon sorts handbok for beginners när det gäller handla t.ex. ett hus. Som det är nu är det ju rena hasarden.....
Nej det finns troligen ingen som kryper in i en hagtornsbuske för att undersöka en spricka. Men OM där finns indikationer på att det kan finnas en sättningsspricka, så får man antingen göra en fördjupad undersökning, vilket innebär att man kryper in i hagtornsbusken eller hugger ner den och tittar. Eller så gillar man läget och antar att den misstänkta sättningssprickan finns där och prutar ned priset på huset eller låter bli att köpa.

Om det finns indikationer på ett fel så går felet inte som dolt fel oavsett hur svårt det är att faktiskt konstatera felet.

Det finns ett rättsfall där en köpare i efterhand i samband med en renovering upptäckte en möjlig fuktskada. För att hitta felet och konstatera det så fick de bila sig igenom två betongväggar in i en outgrävd del av grunden. Det fanns ingen indikation överhuvudtaget på fuktproblem före köpet. Alla, även säljaren var övverens om att felet var omöjligt att upptäcka vid besiktningen.

MEN i ett rum i huset så fanns det en ventilerad sockel. Dvs golvlisterna var monterade med luftspalt (3mm) mot väggen. Detta gör man normalt för att ventilera ut fukt. Detta faktum gjorde att rätten ansåg att köparen hade anledning att anta att det kanske kunde finnas fuktproblem, och köparens anspråk på ersättning avslogs.

Edit: Glömde skriva att i det här fallet så verkar ju bes. mannen ha hävdat att sprickan inte gav anledning till fördjupad undersökning. Kan han bevisa det, eller göra denna inställning trovärdig, då fanns det ju objektivt inga skäl att anta att sprickan är en sättningsspricka (vilket den kanske faktiskt inte är heller). OM han lyckas göra den hållningen trovärdig så kommer ju alltihop i ett annat ljus.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
hempularen skrev:
Edit: Glömde skriva att i det här fallet så verkar ju bes. mannen ha hävdat att sprickan inte gav anledning till fördjupad undersökning. Kan han bevisa det, eller göra denna inställning trovärdig, då fanns det ju objektivt inga skäl att anta att sprickan är en sättningsspricka (vilket den kanske faktiskt inte är heller). OM han lyckas göra den hållningen trovärdig så kommer ju alltihop i ett annat ljus.
Länk till rättsfallet, tack.
Det går bra med ID nummer oxå.

Matstj skrev:
Doldafel är väldiskuterad i den här tråden:
Dolda fel. Du är ansvarig även om huset är 30 år gammalt

[länk]
Oavsett hur länge man är ansvarig för dolda fel så kan inte köparen komma undan sin undersökningsplikt genom att köpa in en inkompetent besiktningsman. Ett synligt fel kan aldrig bli dolt bara för att någon annan än köparen har missat felet och inte talat om det för köparen.

• Gilla
Fredrik Å och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Länk till rättsfallet, tack.
Det går bra med ID nummer oxå.
Gjorde just en snabb sökning, kan inte hitta det. Det länkades till det härifrån för 2 - 3 år sedan.

oceanis skrev:
Oavsett hur länge man är ansvarig för dolda fel så kan inte köparen komma undan sin undersökningsplikt genom att köpa in en inkompetent besiktningsman. Ett synligt fel kan aldrig bli dolt bara för att någon annan än köparen har missat felet och inte talat om det för köparen.
Läs hela tråden, inte bara rubriken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.