Hej,
Jag har köpt en lägenhet i ett gammalt 30-talshus där vi har fått renovera en hel del, både pga att det varit slitet, och att förra ägaren gjort lite märkliga val.
Jag ska nu byta ut golven i ett av rummen, och det är någonting jag inte gjort innan.
När jag rivit upp 2lager trasig linoleum ser jag vad som ser ut som ett lager mattlim, och ett lager tunn betong innan jag kommer till undergolvet av trä.
Min fråga är:
Tror ni att det kan vara betong? Eller är det bara att det gamla golv/mattlimmet har förstenats?
Vad kan jag använda för att få bort lagret med märkligt material?
Slip? Något bra medel?
Jag vill ha helst kunna lägga in ett ordentligt trägolv, men pga av alla lager med linoleum är det problem med att stänga dörrar om man lägger fler lager ovanpå utan att ta bort detta lager.
Tacksam för svar då just golvfrågor inte är mitt expertisområden.
Jag har köpt en lägenhet i ett gammalt 30-talshus där vi har fått renovera en hel del, både pga att det varit slitet, och att förra ägaren gjort lite märkliga val.
Jag ska nu byta ut golven i ett av rummen, och det är någonting jag inte gjort innan.
När jag rivit upp 2lager trasig linoleum ser jag vad som ser ut som ett lager mattlim, och ett lager tunn betong innan jag kommer till undergolvet av trä.
Min fråga är:
Tror ni att det kan vara betong? Eller är det bara att det gamla golv/mattlimmet har förstenats?
Vad kan jag använda för att få bort lagret med märkligt material?
Slip? Något bra medel?
Jag vill ha helst kunna lägga in ett ordentligt trägolv, men pga av alla lager med linoleum är det problem med att stänga dörrar om man lägger fler lager ovanpå utan att ta bort detta lager.
Tacksam för svar då just golvfrågor inte är mitt expertisområden.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Ta och försök å få bort lite mera av de duntror är betong så du ser bättre hur allt är upp byggt , lägg upp en större bild på golvet , men ser ut som en tunnflyt av golvet , annars borde ligga masonit , så är inte sen huset byggdes iaf ,
Tack för svar!
Ja, jag ska försöka att få bort lite mer av det, men kommer ta lite tid, för det sitter som berget.
I resten av huset har jag förstått att det mest är plankgolv, så tror inte heller att detta är original.
Ja, jag ska försöka att få bort lite mer av det, men kommer ta lite tid, för det sitter som berget.
I resten av huset har jag förstått att det mest är plankgolv, så tror inte heller att detta är original.
Vet inte om det syns lite tydligare nu.
Det vita är alltså undersidan av mattan som jag rivit bort.
Det gråa är den betong liknande massan som har klistrat fast mattan, och det bruna som skymtar är trägolvet under som jag är ganska säker på är undergolvet.
Det vita är alltså undersidan av mattan som jag rivit bort.
Det gråa är den betong liknande massan som har klistrat fast mattan, och det bruna som skymtar är trägolvet under som jag är ganska säker på är undergolvet.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Slipa bara bort de vita som har släppt från mattan , är golvspackel de andra å är ett helvete o,m du som privat person skall ta borta,, lägg bara ny form å parkett eller laminat efter du har slipat bort de som är löst av de vita
Ah ok, men då är det bara att slipa bort skiten helt enkelt.
Uppskattar rådet om att bara låta det vara, men som sagt så kommer det skapa problem med höjden på golvet och dörrarna.
Uppskattar rådet om att bara låta det vara, men som sagt så kommer det skapa problem med höjden på golvet och dörrarna.
Ok, då får jag skicka in det på test innan jag hyr in slipmaskin.
Hade ju varit trist om jag behöver ta in saneringsfirma, men ännu tråkigare med lungproblem.
Om det är någon slags utjämningsmassa, går det att slipa ned det med en vanlig golvslip då? Förutsatt att det inte är asbest i det då?
Hade ju varit trist om jag behöver ta in saneringsfirma, men ännu tråkigare med lungproblem.
Om det är någon slags utjämningsmassa, går det att slipa ned det med en vanlig golvslip då? Förutsatt att det inte är asbest i det då?
Det beror lite på hur golvet ser ut under. Är det tillräckligt bra kvalitet för att slipa upp det hade det varit trevligt. Annars hade jag tänkt lägga träparkett över.
Klicka här för att svara