Gott, såg att lokala byggbutiken hade 702 hemma, så det får bli till att testa :)

pjapen pjapen skrev:
hej

har du gjort formen ännu annars har jag ganska bra tips, har gjutit både handfat och diskbänk.

man kan säga att bemix fungerar bra men det är svårt att få ut luft bubblor,
jag gjorde min form med melanin spånskiva, jätte bra resultat fast inte i skarvar, behövs inte vaxas alls.
kanterna använde jag formplyfa som jag skruvade på 45x45 sen ner i spånskivan. handfatet blev bäst men stora bubblor, jag hade 3 olika vibratorer och en var sexleksak, dock inget vidare bäst är tandborsten för där kan man sätta på en pinne med lite modifikation som man kan köra in i betongen.

jag har svart järnoxid i båda mina gjutningar provade mig fram till 6% i förhållande till cementvikten. lite bökigt att räkna dock så slutade med att jag skvätte på lite.

den i köket är gjord på vanlig finbetong, där missade jag att man inte skulle lagt i armeringen innan då jag fick rinningar runt den som syns på ovansidan, bäst är att hälla i betongen låta den börja bränna lite sen i med armeringen då tror jag man får bäst resultat.

min i köket är lite för lång också, c:a 3 meter, knäckte den när jag fällde ner den så blir att göra en ny nån gång. synd att jag krånglade med att fälla in diskhon i den bara. fråga på om du har mer funderingar,

Men kan inte säga att bemix är bäst, beror på hur du blandar rätt, har rätt form eller bra vibrationsmöjlighet,
men känner man på ytan så är den tätare än standard gjuta fin.

Lite bilder[bild][bild][bild]
Lyfter gammal tråd... Vilket var egentligen problemet med att sätta armeringen först?

Är lite rädd att den kan sjunka när man vibrerar om man bara lägger i den istället för att låta den hänga i några ståltrådar i hörnen etc.

Tänkte använda Weber expanderbetong 702.

Använder du expanderbetong ska du inte vibba alls utan bara knacka lätt med gummiklubba runt kanterna. Men det finns ändå en avsevärd risk att armeringen hamnar fel utan något som stabiliserar den eftersom det är små marginaler.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, då måste man alltså, eftersom botten på formen blir toppen på skivan, hänga upp armeringen. Blir lite meckigare att släta av ytan med en raka över kanten, men får väl använda bredspackeln etc.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Japp, precis så. Expanderbetongen är väldigt smidig att jobba med så det räcker att stocka av och stryka jämnt med bredspackeln.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
A Alko skrev:
Lyfter gammal tråd... Vilket var egentligen problemet med att sätta armeringen först?

Är lite rädd att den kan sjunka när man vibrerar om man bara lägger i den istället för att låta den hänga i några ståltrådar i hörnen etc.

Tänkte använda Weber expanderbetong 702.
om du gör som jag gjorde, dvs bänkskivans ovansida blir ner i formen, hänger du dit armeringen och häller runt den så blir det ett mönster där den möts, se mina bilder tidigare i denna tråden.
om du vill hänga upp ska du fixa krokar eller några spikar i hörnen och hälla i betong utan att armeringen hänger i vägen så du kan hälla utan att betongen träffar armeringen.
om du sedan vibrerar som en galning för att få bort alla luftbubblorna.
Sen lägger du dit armering och du kan ha ståltråd som den hänger i.

Allt detta är bara en utseende sak, men jag ångrar att jag inte gjorde som ovan. nu har jag ett rutnät som syns över hela skivan, inte jättetydligt men den är där.

• Gilla
caroline2014 och 1 till
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
om du gör som jag gjorde, dvs bänkskivans ovansida blir ner i formen, hänger du dit armeringen och häller runt den så blir det ett mönster där den möts, se mina bilder tidigare i denna tråden.
om du vill hänga upp ska du fixa krokar eller några spikar i hörnen och hälla i betong utan att armeringen hänger i vägen så du kan hälla utan att betongen träffar armeringen.
om du sedan vibrerar som en galning för att få bort alla luftbubblorna.
Sen lägger du dit armering och du kan ha ståltråd som den hänger i.

Allt detta är bara en utseende sak, men jag ångrar att jag inte gjorde som ovan. nu har jag ett rutnät som syns över hela skivan, inte jättetydligt men den är där.
Ok, du menar att det blir en sån här effekt runt armeringen om man häller i betong på redan liggande (hängande etc) armering? Tack för varningen, det hade jag inte tänkt på. Undrar om det gäller expanderbetong också? Fått för mig att den fyller ut bättre.
Illustration av effekten där betong inte fyller ut runt liggande armering korrekt.

Nej, det var inte så jag menade utan att det är risk att armeringen hamnar lite snett i det horisontella planet så den inte hamnar tillräckligt långt från ytan (ovan eller undersida). Om du hänger armeringen är du säker på att den hamnar exakt rätt. Tänk bara på att du har gott om utrymme mellan formkant och det du hänger armeringen i.

Jag fyllde halva formen med betong först och lyfte sen i armeringen och fyllde resten. Jag använde formplyfa och skruvade 45x45 reglar i bottenplattan som det satt remsor av formplyfa på.

Blev perfekt resultat och formen gick att återanvända för två skivor som jag tänkt mig.

Glöm inte att olja formen innan du gjuter.

Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Skulle jag göra om det idag skulle jag fylla hela formen, dra av, vänta en stund och sedan ner med järnet. Om man gör det i två omgångar syns det som nömnts, om man försöker hänga upp nätet går det inte dra av för att få slätt

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Skräcken när man pillar ner kroken i betongen för att hänga upp järnet o konstaterar att det sjunkit till botten :surprised:

Jag förstod pjapens inlägg #66 som att "mönstret" uppstår på botten (ovansidan) när man lagt järnet fritt innan, häller på betong som då inte fyller ut så bra runt armeringen - se min ritade bild. Men det kanske är skarven mellan lagret ovan och under armering som avses.

A Alko skrev:
Skräcken när man pillar ner kroken i betongen för att hänga upp järnet o konstaterar att det sjunkit till botten :surprised:
Nej, nej - inte så. Du bygger en ställning i vilken du hänger hela armeringskonstruktionen i typ bindtråd. Fyll halva höjden i formen, ställ dit ställningen och fyll på med resten av betongen.

Inga problem att dra av det, gör man skivan upp och ner är det heller inte nödvändigt med 100% perfektion på undersidan mer än att den är plan.

Några mönster efter armeringsnät och -järn har i vart fall inte jag på mina skivor, men expanderbetongen är sannolikt mycket mer förlåtande än vanlig betong.

Mina skivor är helt porfria och det som sagt med enbart lite knackning mot formkanterna. Expanderbetongen är väl värd sitt pris.

A Alko skrev:
Ok, du menar att det blir en sån här effekt runt armeringen om man häller i betong på redan liggande (hängande etc) armering? Tack för varningen, det hade jag inte tänkt på. Undrar om det gäller expanderbetong också? Fått för mig att den fyller ut bättre.
[bild]
exakt, bra ritat!

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Men om man häller mellan armeringen så betongen fyller underifrån (d.v.s. man får en yta som stiger) så syns väl inte detta på ovansidan sen?

Det kräver ju dock att armeringen är rätt gles och betongen lättflytande...

• Gilla
Alko
  • Laddar…
P psau skrev:
Glöm inte formoljan eller släpp pulvret, jag gillar oljan bäst ger även en viss impregnering till formen om man får småsår I formen som annars svullnar eller på annat sätt sabbar det man ska gjuta.

Laminerad MDF kör jag ofta med men dessa former brukar vara mera av typen engångs.....

/Peter
Jag använder formplywood och någon olja har jag aldrig behövt, släpper lätt ändå.

Ångrar starkt vi valde betong i badrummet. Tvål, tandkräm osv suger in även med ytbehandling. Man måste ta bort det direkt om det inte ska bli märken vilket man inte gör normalt i vardagen.

Kommer nog byta ut mot sten

• Gilla
robut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.