@psau Vilken betongtyp rekommenderar du?

edit: du verkar ha bra koll (Jobbar med det?) så jag frågar en sak, vilken utgångspunkt ska jag ha på mina pigmenttester med järnoxid? Om jag vill matcha mitt klinker nedan, förstår om du inte kan säga exakt men en utgångspunkt. Läste någonstans att 0,8% pigment ger mörkgrått så tänkte köra på 0,4% och sedan +/- 0.2% så det blir 3 laddningar med pigmenttest

Visa bilaga 124808

Redigerat:
Självklart expanderbetong :-) tex EXM702 som är en finbetong...

/Peter

Okej, så det ger bättre resultat än webers 931 som de just rekommenderar för bänk?

Farsan som kan det här med betong sade att expanderbetong kan separera även av ålder hur torrt det än lagrats,låter läskigt

Jag är en glad lekman som tycker betong är ett kul material....

Jag kan inte svara för Webers rekommendationer men när jag gjuter en platta eller liknande så kör jag med 931 som är en pumpbar betong och jag tror att du får en ok yta om du använder 931 till bänkskivor men EXM702 tycker jag är bättre.

Och ja EXM separerar med tiden oavsett lagring, märkte det sist när jag tog en gammal säck, var för snål för att slänga....

Pigmentering har jag ingen koll på, än. Jag håller på att labba lite själv med olika pigmenteringar till mina poolstenar....

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tackar, tror jag testar en laddning med 702, formen går ju att återanvända om man inte blir nöjd.

Skrev fel ovan, 0,8 kg pigment per 25k ska ge mörkgrå nyans. Så mao 3.2% pigment

Verkligen en bra tråd! Ska gjuta en skiva till uteköket till våren och har gått och funderat på hur man ska gå till väga.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Glöm inte formoljan eller släpp pulvret, jag gillar oljan bäst ger även en viss impregnering till formen om man får småsår I formen som annars svullnar eller på annat sätt sabbar det man ska gjuta.

Laminerad MDF kör jag ofta med men dessa former brukar vara mera av typen engångs.....

/Peter

Tack Peter, precis fått tipset att vanlig matolja funkar bra av Finja tom som säljer egen formolja, lite märkligt :D

• Gilla
frlo22
  • Laddar…
Vilken olja som helst utom bromsolja och hydraulolja funkar fint, men ska du använda formen igen och kanske inte samma dag utan några månader senare skulle jag inte använda matolja, den kan härskna och lukta mindre kul.
Formoljan tror jag dessutom är safe om du ska pigment behandla ytan efter, men är osäker.
Dock vet jag att formplyfa släpper sådär efter några gångers användande och plastfilmen på ikeas dörrar släpper efter någon gjutning om man inte använder olja :-)

/Peter

Jag gjöt en grej med expanderbetong för nåt år sen och det blev en slatt kvar som jag hällde i en grop i en av plattorna på garageinfarten (gamla plattor som var slitna och söndervittrade). Jag bara hällde det i hålet alltså och lät det vara. Ytan (på ovansidan) blev nästan spegelblank. Så om jag ska gjuta nåt jag vill ha fin yta på så lär det blir expanderbetong:)

Min kära sambo ha fått axla ansvaret för bänkskorna då hon vill känna sig mer delaktig i renoveringen vilket jag tar emot med öppna händer. Pigmenttest påbörjat

10533409_290144861186452_213229339_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AndersMalmgren skrev:
@jeppeknaster Vad händer med weber 702 om man vibbrar för mycket?
Antar att den separerar. Som sagt det blev en perfekt yta. Köp en säck och testa.

Kommer att behandla min skiva med Osmo hårdvaxolja när den torkat klart.

• Gilla
Johan J. Östling och 1 till
  • Laddar…
Ovan bilder är 702 så vi får se hut det blir. Pigmentet tog mer än vad jag trodde knappt att den med minst pigment är ljus nog. Men ska låta brinna en dag till så får vi se då den kan ljusna ytterligare pga vatten som avdunstar

Två saker jag inte förstår:
1. Hur du orkar vara så galet noga med alla detaljer som ingen någonsin kommer att lägga märke till. Har aldrig varit med om nåt liknande i renoveringssammanhang. Hur länge har du hållit på med det där lilla badrummet nu? Sex månader?
2. Varför du blandar pigment i betongen om du vill ha den i samma nyans som golvet? Golvet är ju ljust. Betongen är ju typ samma eller mörkare redan - opigmenterad.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.