Hej alla,

I min källarnedgång utomhus är det sen gammalt en gjuten trappa som avslutas med en plan, ca 1,5 m2, yta för att dörren ska kunna öppnas. Ovanpå trappan är det två träportar som hindrar det mesta av regnet att komma ner.

Den nedersta ytan har en spygatt som sitter ungefär centrerad mitt på, och hela ytan lutar in mot huset/dörren. Det gör såklart att bara en del av vattnet hamnar i spygatten, och resten blir stående och trycker mot "tröskeln" i betong. Om jag skulle vilja rätta till fallet, så att det blir fall ner mot spygatten på korrekt sätt, funkar det med finbetong eller vad ska jag använda? Längst inne mot huset behöver det höjas ca 2 cm, och sen gå ut mot 0 mm vid spygatten. Har gjutit/murat en del, men aldrig reflekterat över om det går att använda betong på så tunna ytor.
 
Så tunn betong kommer spricka. Flytspackel ska ha ytskikt och inte ligga "naket"
Jag föreslår Ardex A46, jättedyrt men bra, och det var ju inte så stor yta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.