T Thomas' skrev:
Pröva logga in på swish, samma sak där. Bank-id vill då logga in dig på din egen bank. Inget konstigt.
Fast är det riktigt jämförbart? Swish är ju en tjänst som erbjuds "i samarbete" med banken. Åtminstone hos Swedbank står det något i stil med "avseende Swish" vid inloggning.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Det är ju så det fungerar på alla siter där man betalar direkt som tex atg, svenska spel osv.
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är det riktigt jämförbart? Swish är ju en tjänst som erbjuds "i samarbete" med banken. Åtminstone hos Swedbank står det något i stil med "avseende Swish" vid inloggning.
”Avseende” gäller icke för SEB
 
Alfredo Alfredo skrev:
Åtminstone hos Swedbank står det något i stil med "avseende Swish" vid inloggning.
Kollade och så här ser det ut med Swedbank.

Banner med texten "Jag legitimerar mig hos Swedbank och Sparbankerna avseende Swish" med ikon för ID-kort.
 
R RoBo skrev:
Det är ju så det fungerar på alla siter där man betalar direkt som tex atg, svenska spel osv.
Ja, alla sådana siter är ett framtida säkerhetsproblem i så fall.
Så när du i framtiden kommer till en ny site gör du som vanligt, men den här gången var motparten inte vilka de utgav sig för.
Det här systemet är idiotiskt och öppnar upp för bedrägerier genom att vänja folk vid ett osäkert förfarande där du måste lita på motparten.
 
Funktionen "direktbetalning" är ju inget unikt för zaver direkt. Finns många skrotar som har det via handelsbanken och man betalar direkt vid order. Har aldrig sett det som nå problem. Tror knappast att det skapas nån öppning mellan skroten och mitt konto för det utan det som dras igång är ju egentligen bara faktura uppgifter som slussas vidare och hamnar i din bank som du sen betalar även om det inte syns på samma vis som man betalar räkningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.