Vi är i gång och tittar efter kök.
Vi har fått pris från en firma som vill ha 30% betalt vid beställning. Är det fler som har så?
Känns ju absolut inte bra att betala något alls innan vi fått köket. :confused:

M
Ja en viss summa är brukligt att betala vid beställningen/kontraktsskrivningen.. Å 30% tycker jag är rimligt, det finns dom som kräver mycket mer, fast dom tycker jag inte man ska anlita.

magentis

Snailman
kursar företaget innan de levererat så är det ju stor risk man blir av med hela summan, hände väl så med ett antal av kviks butiker (varje butik är väl ett eget företag) för ett tag sen...

Japp, när Kvik i Västerås konkade så var det flera som blev av med sina förskott. Kvik borde därmed vara bannlysta bland köparna, men så verkar det inte.

IKEA begär inget förskott.

När vi bytte ut vårt gamla kök (förutom stommarna) anlitade vi Modexa AB. De begärde ingen förskottsbetalning. Vid färdigställandet erhöll vi faktura som skulle betalas inom 10 dagar. Vi är nöjda både med bemötandet och det nya köket.

Jag förstår inte vad det konstiga är att betala en förskotts betalning?
Vi betalar 20% för Electrolux Home sentens kök.

Problemet är att man som konsument kan förlora hela förskottet om företaget går i KK. Hade varit smidigt med en annan lösning där båda parter kan vara säkrare. Tex att pengarna är låst till företaget till leverans skett där skadestånd kan utfall till köksleverantören om man skulle ångra sig. Lite som det är med handpenning inför ett husköp där ju pengarna inte tillfaller säljaren innan tillträdet. Situationen på marknaden är ju lite unik just nu så som köpare är man lite extra försiktig. Såg tex att Kvik i Uppsala gick i KK för några månaders sedan. Inte kul om man hade handlat där...

M
Det är inte kul som företagare, att bli stående med varor som aldrig kommer att levereras heller, som vid dödsfall t.ex. Så ett rimligt förskott, som täcker in företagets ev problem, tycker jag man ska ha förståelse för. Däremot inga idiotier som 50% eller t.o.m 100% redan vid kontrakts-skrivningen, som jag faktiskt sett att vissa kräver..

magentis

Aldrig roligt med förskott men förståeligt till viss del. Jag skulle i alla fall kolla upp företaget lite innan jag gjorde en beställning. Men jag förstår att de gör så, tänkt själv om du har ett litet företag och har 10 beställningar av kök som det kan dröja en månad tills du får pengar. Då är det nog inte så roligt. Å andra sidan är det många andra företag som inte kör med förskottsbetalning.....

Poängen är att man som med handpeng vid huskök borde kunna låsa pengar som inte leverantören får innan leveransen är påskriven av kunden. Om kunden dör eller avbeställer regleras detta via handpenningen. Går leverantören i KK så får kunden tillbaka hela beloppet!

M
Hybris skrev:
Poängen är att man som med handpeng vid huskök borde kunna låsa pengar som inte leverantören får innan leveransen är påskriven av kunden. Om kunden dör eller avbeställer regleras detta via handpenningen. Går leverantören i KK så får kunden tillbaka hela beloppet!
Inte alls dumt, det måste vara det klart bästa för både kund å säljare...

magentis

Jag hade valt ett företag som inte har förskottsbetalning, tycker att det är ett knepigt sätt att göra affärer... varför ska man själv låna ut sina pengar till någon som man ska köpa något av :confused:
Många lånar pengar på banken till sina kök, ska man då sedan "låna" ut den till en köksleverantör. Bättre men ett avtal mellan dig som kund och leverantör där man binde sig till köpet.

En mindre handpenning som markerar att det är en seriös affär man ger sihg in i tycker jag är rimlig, då menar jag 10-15 000.

Men summor på 20 -30% av totalbeloppet är helt orimligt som förskkottsbetalning. Det visar fölr mig att det är ett företag där de är vana vid missnöjda kunder som vägrar betala. Ett företag med i huvudsak nöjda kunder behöver inte hålla på med sådant.

M
MB77 skrev:
Jag hade valt ett företag som inte har förskottsbetalning, tycker att det är ett knepigt sätt att göra affärer... varför ska man själv låna ut sina pengar till någon som man ska köpa något av :confused:
Många lånar pengar på banken till sina kök, ska man då sedan "låna" ut den till en köksleverantör. Bättre men ett avtal mellan dig som kund och leverantör där man binde sig till köpet.
Det fungerar inte rikitgt så enkelt, utan säljaren beställer ditt kök från tillverkaren, så säljaren får åxå pynta upp för att du ska få ditt kök. Det är bara stommar å möjligen ett vitt bassortiment som hålls i lager. Jag misstänker att säljaren som vill ha en del i förskott, ger dig ungefär samma svar som du gett här. Moment 22, köksvarianten :D

Jag hade "för länge sen" hand om hela Marbodals sortiment i ett byggvaruhus, så lite partisk är jag säkert. Men jag vet hur mycket som blev liggande av specialbeställningar, så jag har full förståelse för att säljaren vill ha en liten handpenning, för att täcka upp för t.ex sån´t..

magentis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.