Jag betalar, men nu har antennförstärkaren spårat ur och har inte kunnat få in bild på 3-4 månader. Kör via nätet enbart numera så snart läge att försöka komma undan kommunistavgiften....

Jonatan79 skrev:
Jag betalar, men nu har antennförstärkaren spårat ur
Ungefär som denna tråd då. :D

Jag betalar med glädje tvavgiften. enligt mitt tyckte är SVT de enda kanalerna som har program med någorlunda substans och kvalitet.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Mikael_L
Marlen Eskilsson skrev:
Har raderat urspårade inlägg.
Många kvar såvitt jag kan bedöma.

Bl.a. mina urspårade :p

harry73
Demmpa skrev:
Det kvittar om det är 50:1, 25:2, 16:9, 2.35:1 eller 1:1.
Vid dubblerad diagonal fyrdubblas bildytan oberoende av vilken proportion det är.
Det stämmer bara om man jämför två storlekar med samma proportion, och sen finns det ett undantag till, och det är när höjden är 0, då är diagonalen samma som bredden, men en större bredd ger då inte en större bildyta. Men å andra sidan pratar man då inte längre om en skärm, men snarare snöre :p

magda136 skrev:
Jag betalar med glädje tvavgiften. enligt mitt tyckte är SVT de enda kanalerna som har program med någorlunda substans och kvalitet.
Jag respekterar din åsikt även om jag har en helt annan själv.
Personligen tycker jag att SVT skall finansieras av er som uppskattar utbudet och vill betala för det, dvs precis som HBO, Netflix eller Canal digital.

Ska vi ändå ha någon form av oberoende media (vacker tanke men jag anser inte att det funkar i praktiken idag) så bör det finansieras via skatteintäkter. Hur skulle det se ut om vi hade en rad "gestapoorganisationer" som ska driva in pengar för sjukvård, skola, invandring, försvar, infrastruktur eller alla andra gemensamma kostnader. Det måste bli ett extremt ineffektivt arbetssätt, jag undrar hur många % av licensen som går till att finansiera Radiotjänst.

KnockOnWood skrev:
Det är ca 2%, 146 miljoner av drygt 7,5 miljarder.
Helt plötsligt blev public service väldigt mycket sämre än hur dåligt det var innan.

Gabbe1 skrev:
Jag respekterar din åsikt även om jag har en helt annan själv.
Personligen tycker jag att SVT skall finansieras av er som uppskattar utbudet och vill betala för det, dvs precis som HBO, Netflix eller Canal digital.
Håller med till viss del. Staten måste ha sina egna kommunikationskanaler, men jag förstår inte varför skattemedel skall gå till sändningar av kommersiella idrotts och musikevenemang. Det finns många andra som sänder sådant. Minska antalet kanaler och renodla innehållet. Liksom andra kanaler kan SVT ha betalkanaler för de som vill se program utan reklam.

Nej jag betalar inte tv-licens och tänker inte göra det innan SVT är så opartiska som de är avsett att SVT ska vara.
Jag vägrar betala för något som inte är vad det utger sig för att vara.
Jag hade en flickvän som sa att jag hade tv när de ringt på medans jag jobbade, så fick ringa radiotjänst så snabbt jag kunde och säga att jag sålt tv:n.
Det är inte så att jag egentligen inte vill betala för tv-licensen utan endast att meningen med dagens system är att den ska vara helt politiskt oberoende och opartisk och när den blir det så kommer jag betala.
Jag tittar ibland på svtplay, jag vet inte ens om min "tv" har "tv-mottagare" använder endast HDMI (kanske endast är en monitor).

Har även en bekant som blev polisanmäld för hot av en licensjägare som ringde på och nästan tränger sig in i lägenheten.
Min bekant klev ut i trapphuset och stängde dörren bakom sig och sa du har inget i min lägenhet att göra och blev då anmäld för hot.
Tur för min bekant så pratade vi i telefon samtidigt och jag hörde allt.

harry73 skrev:
Oberoende betyder att penningströmmerna styrs oberoende av politiken och affärslivet inte att medarbetare på svt inte få ha åsikter
Jag håller inte med utan hänvisar till SVT sändningstillstånd.
13 §
Sändningsrätten ska utövas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet ska råda i tv.
SVT ska före sändning av program så noggrant som omständigheterna medger kontrollera sakuppgifter i programmet. Ämnesval och framställning ska ta sikte på vad som är relevant och väsentligt.
https://vipatv.svt.se/download/18.12865bcd14300d30ed949c6/1390386012853/1320_sändningstillstånd.pdf
https://vipatv.svt.se/204/nyheter/a...23-sandningstillstand-och-anslagsvillkor.html

• Gilla
Tobbe87 och 1 till
  • Laddar…
TV har jag inte haft sedan nittitalet, nuförtiden kollar jag dock gärna på rapport på svt play.
Har fattat det som att man inte behöver betala avgiften för detta, och gör det därför ej.

Även om jag inte har betalat avgift annat än för något år sedan då man var tvungen till det om man hade en mobiltelefon, så stödjer jag förslaget att alla ska betala via skattesedeln. Andra svenska kanaler än SVT:s är helt vidrigt dåliga imo.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Men, nu har ju Fox kommit till Sverige, så då får vi snart oberoende & korrekt nyhetsrapportering!

lat skrev:
För att uttrycka sig MYCKET lindrigt, det är rätt många här som inte har så mycket perspektiv på verkligheten😅
Bra sagt!
Då kan väl du som ser berätta för oss blinda hur det är i verkligheten :cool:

Rensat en massa off-topic
/Mats
Moderator

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
sen heter det ju egentligen radio och tv avgift.
så hur många av lyssnar på radio?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.