19 083 läst ·
187 svar
19k läst
187 svar
Betalar ni tv avgift?
Det stämmer bara om man jämför två storlekar med samma proportion, och sen finns det ett undantag till, och det är när höjden är 0, då är diagonalen samma som bredden, men en större bredd ger då inte en större bildyta. Men å andra sidan pratar man då inte längre om en skärm, men snarare snöreDemmpa skrev:
Jag respekterar din åsikt även om jag har en helt annan själv.magda136 skrev:
Personligen tycker jag att SVT skall finansieras av er som uppskattar utbudet och vill betala för det, dvs precis som HBO, Netflix eller Canal digital.
Ska vi ändå ha någon form av oberoende media (vacker tanke men jag anser inte att det funkar i praktiken idag) så bör det finansieras via skatteintäkter. Hur skulle det se ut om vi hade en rad "gestapoorganisationer" som ska driva in pengar för sjukvård, skola, invandring, försvar, infrastruktur eller alla andra gemensamma kostnader. Det måste bli ett extremt ineffektivt arbetssätt, jag undrar hur många % av licensen som går till att finansiera Radiotjänst.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ca 2%, 146 miljoner av drygt 7,5 miljarder.Gabbe1 skrev:
PS
Källa: http://www.radiotjanst.se/Documents/Arsredovisning/arsredovisning2014.pdf?epslanguage=sv
Redigerat:
Håller med till viss del. Staten måste ha sina egna kommunikationskanaler, men jag förstår inte varför skattemedel skall gå till sändningar av kommersiella idrotts och musikevenemang. Det finns många andra som sänder sådant. Minska antalet kanaler och renodla innehållet. Liksom andra kanaler kan SVT ha betalkanaler för de som vill se program utan reklam.Gabbe1 skrev:
Nej jag betalar inte tv-licens och tänker inte göra det innan SVT är så opartiska som de är avsett att SVT ska vara.
Jag vägrar betala för något som inte är vad det utger sig för att vara.
Jag hade en flickvän som sa att jag hade tv när de ringt på medans jag jobbade, så fick ringa radiotjänst så snabbt jag kunde och säga att jag sålt tv:n.
Det är inte så att jag egentligen inte vill betala för tv-licensen utan endast att meningen med dagens system är att den ska vara helt politiskt oberoende och opartisk och när den blir det så kommer jag betala.
Jag tittar ibland på svtplay, jag vet inte ens om min "tv" har "tv-mottagare" använder endast HDMI (kanske endast är en monitor).
Har även en bekant som blev polisanmäld för hot av en licensjägare som ringde på och nästan tränger sig in i lägenheten.
Min bekant klev ut i trapphuset och stängde dörren bakom sig och sa du har inget i min lägenhet att göra och blev då anmäld för hot.
Tur för min bekant så pratade vi i telefon samtidigt och jag hörde allt.
https://vipatv.svt.se/204/nyheter/a...23-sandningstillstand-och-anslagsvillkor.html
Jag vägrar betala för något som inte är vad det utger sig för att vara.
Jag hade en flickvän som sa att jag hade tv när de ringt på medans jag jobbade, så fick ringa radiotjänst så snabbt jag kunde och säga att jag sålt tv:n.
Det är inte så att jag egentligen inte vill betala för tv-licensen utan endast att meningen med dagens system är att den ska vara helt politiskt oberoende och opartisk och när den blir det så kommer jag betala.
Jag tittar ibland på svtplay, jag vet inte ens om min "tv" har "tv-mottagare" använder endast HDMI (kanske endast är en monitor).
Har även en bekant som blev polisanmäld för hot av en licensjägare som ringde på och nästan tränger sig in i lägenheten.
Min bekant klev ut i trapphuset och stängde dörren bakom sig och sa du har inget i min lägenhet att göra och blev då anmäld för hot.
Tur för min bekant så pratade vi i telefon samtidigt och jag hörde allt.
Jag håller inte med utan hänvisar till SVT sändningstillstånd.harry73 skrev:
https://vipatv.svt.se/download/18.12865bcd14300d30ed949c6/1390386012853/1320_sändningstillstånd.pdf13 §
Sändningsrätten ska utövas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet ska råda i tv.
SVT ska före sändning av program så noggrant som omständigheterna medger kontrollera sakuppgifter i programmet. Ämnesval och framställning ska ta sikte på vad som är relevant och väsentligt.
https://vipatv.svt.se/204/nyheter/a...23-sandningstillstand-och-anslagsvillkor.html
TV har jag inte haft sedan nittitalet, nuförtiden kollar jag dock gärna på rapport på svt play.
Har fattat det som att man inte behöver betala avgiften för detta, och gör det därför ej.
Även om jag inte har betalat avgift annat än för något år sedan då man var tvungen till det om man hade en mobiltelefon, så stödjer jag förslaget att alla ska betala via skattesedeln. Andra svenska kanaler än SVT:s är helt vidrigt dåliga imo.
Har fattat det som att man inte behöver betala avgiften för detta, och gör det därför ej.
Även om jag inte har betalat avgift annat än för något år sedan då man var tvungen till det om man hade en mobiltelefon, så stödjer jag förslaget att alla ska betala via skattesedeln. Andra svenska kanaler än SVT:s är helt vidrigt dåliga imo.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
