Hemmakatten
Av alla de tjugotal hantverkare/företag vi anlitade för vårt husbygge var det bara ett företag som ville ha betalt vid beställning. Det var ett special/kökssnickeri som tillverkade all vår fasta inredning och de ville ha 20% ( av 300') vid beställningen och resten efter leverans vilket vi gick med på. Hade kollat upp företaget och dessutom fått rekommendationer.

Av ett annat företag hade vi beställt fönster, dörrar och fönsterväggar för nästan 300'. Där betalade vi inte en krona i förskott, vilket var tur eftersom det var fel på fönstren och vi enades (med hjälp av besiktningsman och jurist) om ett prisavdrag på 100'.

Alla andra såsom elektriker, rörmokare, plåtslagare, takläggare m.fl. betalades efter färdigt arbete.

Vad gäller själva husbyggandet så fick vi en faktura var 14:e dag med redovisad arbetsdagbok och betalade för den tid som de arbetat. Vartefter materialet kom så var fakturakopia medskickad med ordinarie faktura.

Materialet kommer du ju att behöva oavsett om firman konkar eller inte. Tror att du kan betala en del av materialet, t.ex. 80% när det kommit men inte hela eftersom det kommer att bli dyrare om du blir tvungen att anlita en annan hantverkare.
 
Pratade med honom idag. Vi kom överens om att han om vi går vidare med kontraktsskrivning så ska materialet levereras till vår fastighet, sedan skall vi få betala fakturan för materialet
, förutsatt att min sambo går med på det.( Sambon var hemma, det var inte ja, så jag kunde inte kolla av med honom där och då...)

MEN:

Mystiken tätnar... ;) (trumvirvel någon!)

Fick för mig att läsa/granska hans försäkring, han hade bifogat försäkringsbrevet när jag undrade vad han hade. Mailade försäkringsbolaget som han anlitat. De ringde upp. Försäkringen han hänvisade till hade gått ut i mars, OM den hade gällt. Det gjorde den inte, han hade inte betalt premien. Men även om den hade varit betald hade den inte hjälpt oss, för den gällde inte om han snickrade, den gällde helt annan verksamhet.
Bad således om rätt försäkringsbrev, eller annat bevis på att han har en entreprenadförsäkring(som tjejen på försäkringsbolaget så snällt informerade mig om att han saknade). Ännu inget svar...
 
Hemmakatten
Den där hantverkaren bör du inte anlita.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Inger Norgren skrev:
Pratade med honom idag. Vi kom överens om att han om vi går vidare med kontraktsskrivning så ska materialet levereras till vår fastighet, sedan skall vi få betala fakturan för materialet
, förutsatt att min sambo går med på det.( Sambon var hemma, det var inte ja, så jag kunde inte kolla av med honom där och då...)

MEN

Mystiken tätnar... ;) (trumvirvel någon!)

Fick för mig att läsa/granska hans försäkring, han hade bifogat försäkringsbrevet när jag undrade vad han hade. Mailade försäkringsbolaget som han anlitat. De ringde upp. Försäkringen han hänvisade till hade gått ut i mars, OM den hade gällt. Det gjorde den inte, han hade inte betalt premien. Men även om den hade varit betald hade den inte hjälpt oss, för den gällde inte om han snickrade, den gällde helt annan verksamhet.
Bad således om rätt försäkringsbrev, eller annat bevis på att han har en entreprenadförsäkring(som tjejen på försäkringsbolaget så snällt informerade mig om att han saknade). Ännu inget svar...
Ring*ring* varningsklockor! Kan vara ingenting men man vet aldrig. ..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Håller med, varningsklockorna klämtar. Högt.

Förutom att du skall kolla hans ekonomi så be om referenser. Alltså tidigare kunder där han gjort jobb. Ta kontakt med dem.
Tänk sedan på att de ekonomiuppgifter du kan få ut oftast är minst ett halvår gamla, ofta mer. Likaså kan han ha skött kunderna bra fram tills nyss.

Men jag hade aldrig vågat anlita den hantverkaren. Har han inte koll på sin försäkring och betalar den - vad kommer han ha koll på då ?
 
  • Gilla
Inger Norgren
  • Laddar…
Ingper skrev:
Håller med, varningsklockorna klämtar. Högt.

Förutom att du skall kolla hans ekonomi så be om referenser. Alltså tidigare kunder där han gjort jobb. Ta kontakt med dem.
Tänk sedan på att de ekonomiuppgifter du kan få ut oftast är minst ett halvår gamla, ofta mer. Likaså kan han ha skött kunderna bra fram tills nyss.

Men jag hade aldrig vågat anlita den hantverkaren. Har han inte koll på sin försäkring och betalar den - vad kommer han ha koll på då ?
Jag börjar också känna att det är läge att dra sig ur. trist, eftersom vi gick via brabyggare.se (en tjänst som villaägarna har) så vi skulle känna oss trygga...

Jag tror tyvärr att han kanske försöker blåsa oss, sambon är mer inne på att han inte har koll... Oavsett vilket blev det ju en rejäl förtroendekris där...:(
 
C
Hemmakatten skrev:
Materialet kommer du ju att behöva oavsett om firman konkar eller inte. Tror att du kan betala en del av materialet, t.ex. 80% när det kommit men inte hela eftersom det kommer att bli dyrare om du blir tvungen att anlita en annan hantverkare.
Ja, hantverkare är ju inte alltid så pigga på att jobba med material som de inte får leverera själva. Om man kommer överens om något sådant upplägg är det dock viktigt att man avtalsmässigt knyter de resterande 20%-en till någon konkret prestation från leverantörens sida. Du slipper nämligen inte undan resterande betalning bara för att företaget går i konkurs. Konkursförvaltaren kommer att vilja ha in de pengarna och enligt min erfarenhet är de oerhört svårflörtade.
 
  • Gilla
Inger Norgren
  • Laddar…
H
Anlita inte den hantverkaren, ingen betald försäkring, det är det första som måste betalas. Ruinens brant och ansvarslös. Så kan man ju undra hur de hamnade där, dåligt utförda jobb som de inte fått betalt för kanske? Här ringer alla varningsklockor.
 
Redigerat:
Jag skulle inte anlita den hantverkaren.
Försökring och löner är det viktigaste som finns!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag är själv emot förskottsbetalning - MEN - på måttbeställda varor har jag förståelse. Dock så tycker jag att det räcker med 10-25% i förskott, resten vid leverans.
 
Om han nu tydligen aldrig har haft en försäkring som gäller snickeri/bygg. Så måste man ju fröutsätta att han heller adrig har hållit på med det.

Att då anlita för takomläggning vore en väldig chansning. Där finns stora möjligheter att göra stora fel.

Även fönsterbyten kan vara komplicerat att få ordentligt tätt. Jag skulle inte vilja vara den första försökskaninen för en nykomling i branschen.

Ta en annan firma.

De där hantverkarförmedlingarna brabyggare offerta osv. Har väldigt många mindre lyckade företag anslutna. Det finns säkert bra firmor där också (kanske). Men det är minst lika svårt att hitta en seriös firma via förmedlingarna som utan förmedling.

Bästa sättet att hitta en bra hantverkare är via tips från vänner/kolleger, grannar osv.

Om du ser att någon firma håller på i närområdet så ring på och fråga om firman verkar bra.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bara som exempel. En kollega letade elfirma. Fick napp via en av tjänsterna, har för mig att det var brabyggare. På min uppmaning kollade han att firman hade behörighet. Det hade den inte.... Dvs. direkt olaglig verksamhet.

Samme kollega anlitade en golvfirma för att lägga in några kvm parkett i köket i hans dotters lägenhet. Fick tag i firman via Offerta. Det dök upp två kraftigt berusade killar som höll på en hel dag med att lägga in 4 kvm klickgolv. Resultatet blev iofs OK. Men de körde med firmabil både dit och därifrån...
 
  • Gilla
Inger Norgren
  • Laddar…
O
Jag skulle inte lita mer på ett företag bara för att villaägarna sätter sin stämpel på förmedlingstjänsten. Jag har en känsla att de sättter sin stämpel på den som betalar dessa bäst..
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Har inte orkat läsa alla inlägg i tråden, men när det gäller betalning så aldrig en enda krona i förskott det visar enbart på dålig/låg likviditet.
Är det ett mycket stort och omfattande arbete som tar längre tid en 1 månad och stora kostnader så begär man redan på offertstadiet en betalningsplan, där skall det tydligt avtalas om vad och när det skall göras a-konto betalning (sk. lyft) för utfört och godkänt moment. Det är precis så man gör vid nybyggnation man har en betalningsplan för delbetalning av godkänt levererar arbete och material. Observera också att tidsplanen skall hållas för att betalning skall göras för avtalat och utfört arbete, även vite vid försent färdigställande skall ingå i det slutliga avtalet som undertecknas av alla inblandade parter.
 
  • Gilla
Inger Norgren
  • Laddar…
Jag kan säga att det, med mindre firmor kan förekomma att man som kund får betala specialbeställt material i förskott hos leverantören.

Tex fönster, dörrar och kök.
 
  • Gilla
Inger Norgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.