Det är smart att ringa o reda ut saker men för att slippa påminnelseavgift o betalningsanmärkningar ska man alltid bestrida fakturor som inte stämmer.
Det räcker eg inte med att de säger i tfn "vi tar bort denna", ifall det blir ett efterspel. Tfnsamtal är värdelöst då.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
Det är smart att ringa o reda ut saker men för att slippa påminnelseavgift o betalningsanmärkningar ska man alltid bestrida fakturor som inte stämmer.
Det räcker eg inte med att de säger i tfn "vi tar bort denna", ifall det blir ett efterspel. Tfnsamtal är värdelöst då.
Men herregud, det är väl människor på andra sidan tråden också. Klart det räcker med att ringa om fakturan är uppenbart felaktig. Jag har själv varit i den situationen när jag hamnat att reda upp efter andra försäljare som slutat och inte längre är anträffbara. Vad ska man göra som säljare då, strunta i det hela och låta företaget förlora pengar? Klart man skickar iväg fakturan, om den är fel så får man räkna med att kunden hör av sig så ber man om ursäkt och tar bort den.

Ett mail är skickat men min syn på saken. Får se vad de svarar på måndag.

Finndjävel du har helt fel för är inte fakturan bestriden. Dvs det ska stå klart o tydligt "bestrider fakturan!". INNAN betaldatum. Så har de full rätt att kräva pengar om de har bevis att de varit på plats vilket de troligen har. Ex gps i arbetsfordonet.
Att lita på oseriösa företag är ingen rättslig hjälp.
Så hur ska du bevisa ett tfnsamtal o vad som sägs i det har du tänkt?

patriklarsson skrev:
De kan alltid säga: "vi har inte fått något", om de vill jävlas.
.........
Annars kan de teoretiskt säga vi fick ej mejl/brev. O du har inget att sätta emot.
Så sjukt är det här i Sverige...
Detta är äldre regler. HD slog fast för några år sedan att det är mottagaren som ska bevisa att dom inte har fått försändelsen. Hur nu detta ska gå till?
Man kan m.a.o. påstå att man skickat ett brev (utan att man gjort det) och "mottagaren" ska bevisa att dom inte fått det obefintliga brevet.
Sverige i dag!

patriklarsson skrev:
Man kan alltid göra som telefonförsäljare, spela in samtalet (utan att klippa om det).

För övrigt håller jag med tidigare inlägg. Tag kontakt med företaget, är det ett seriöst företag så raderar dom fakturan. men spara konversationen utifall.

Redigerat:
Den firman jag hade problem med. Sthlmsföretag. Klippte om telefonsamtalet vi haft. Men jag har inget bevis om det. Det enda jag sa i deras samtal de mejlade mig är ordet "ja".
Så det räcker teoretiskt med att de frågar om de pratar med rätt person och man säger ja, så kan de klippa ihop vad f-n som helst sen!
Kanske dumt av mig att betala men hellre det än en betalningsanmärkning..
Mejla är smart, speciellt om man får svar. Då syns att de läst det!

patriklarsson skrev:
Den firman jag hade problem med. Sthlmsföretag. Klippte om telefonsamtalet vi haft. Men jag har inget bevis om det. Det enda jag sa i deras samtal de mejlade mig är ordet "ja".
Så det räcker teoretiskt med att de frågar om de pratar med rätt person och man säger ja, så kan de klippa ihop vad f-n som helst sen!
Kanske dumt av mig att betala men hellre det än en betalningsanmärkning..
Mejla är smart, speciellt om man får svar. Då syns att de läst det!
Men då bestred du inte fakturan?
För en bestriden faktura går inte till fogden utan då får företaget stämma dig i rätten. Det kanske var det du menade att du vill undvika men betalningsanmärkning hade du inte fått :)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Problemet för mig var att jag sa i tfn att jag ville tänka över deras erbjudande, men hade innan sagt att jag var intresserad. Detta klippte de sedan om där det lät som det enda jag sagt var "ja" på deras erbjudande. Manipulerat samtal.
Jag bestred fakturan men fick inget svar. Som företag har man heller ingen ångerrätt.
Bet i det sura äpplet o betalade för en tjänst jag sedan inte hade ngn nytta av.
Detta löpande 1år.
Sa direkt upp löpande avtalet via både e-post o brev. Efter ett år kom ändå en ny faktura. Jag bestred då denna o skickade rekommenderat brev som de aldrig hämtade ut. De ringde o tjatade om att det inte var betalt. Men efter jag fick tillbaka brevet stämplat o outhämtat från posten så blev det tyst.
Har brevet oöppnat fortf. Där i ligger mejl o post-kopior på uppsägning av avtalet med datum o lär räcka i en rättegång.
Tråkig utdragen process på 2år.
Vet inte om de kunnat vinna en rättegång men ville inte ta risken. Vet inte hur jag ska kunna bevisa att de manipulerat samtalet?

Jag fick en offertfaktura en gång. Ringde och skällde lite. De tog bort fakturan.

PS. De frågade efter personnummer när jag bokade besöket. Jag fråga vad de skulle ha det till och de svarade för att förenkla vid beställning. Nästa gång kommer jag aldrig ange mitt persnr.

patriklarsson skrev:
Problemet för mig var att jag sa i tfn att jag ville tänka över deras erbjudande, men hade innan sagt att jag var intresserad. Detta klippte de sedan om där det lät som det enda jag sagt var "ja" på deras erbjudande. Manipulerat samtal.
Jag bestred fakturan men fick inget svar. Som företag har man heller ingen ångerrätt.
Bet i det sura äpplet o betalade för en tjänst jag sedan inte hade ngn nytta av.
Detta löpande 1år.
Sa direkt upp löpande avtalet via både e-post o brev. Efter ett år kom ändå en ny faktura. Jag bestred då denna o skickade rekommenderat brev som de aldrig hämtade ut. De ringde o tjatade om att det inte var betalt. Men efter jag fick tillbaka brevet stämplat o outhämtat från posten så blev det tyst.
Har brevet oöppnat fortf. Där i ligger mejl o post-kopior på uppsägning av avtalet med datum o lär räcka i en rättegång.
Tråkig utdragen process på 2år.
Vet inte om de kunnat vinna en rättegång men ville inte ta risken. Vet inte hur jag ska kunna bevisa att de manipulerat samtalet?
Fick du höra bandet där du säger ja till att teckna erbjudandet? Det hade fortfarande inte gått till fogden utan till rätten. Det hade varit ytterst riskabelt för företaget att spela upp ett fabricerat band i rätten. Det är det mycket strängare straff på än att man inte betalt en faktura.

Jag tackar alltid nej till allt en telefonförsäljare har att erbjuda. Skulle man ångra sig så finns det oftast att beställa på deras hemsida.

Ja jag fick den ljudfilen mejlad till mig.
Möjligt att de aldrig dragit det till rättegång men chansen fanns att jag kunde förlorat också.
Det är bäst att bara lägga på, eller tacka nej. Aldrig säga ordet ja, inte ens när de frågar efter ens namn.
Bra att veta att det är bättre lagar nu.
Det ringer sällan någon längre heller.
Som privatperson har man alltid 14dagar ångerrätt. Vet att det var tal om det för företag med ett tag.
En gång skrek en telefonförsäljare, vi skickar ett startpaket städgrejer till dig för endast 4900:-, jag sa NEJ! Han fortsatte: Vad bra, då kommer det med posten inom några dagar...
Det borde vara skottpengar på telefonförsäljare!

Ärligt talat så tror jag att telefonförsäljning riktad mot privatpersoner skulle kunna förbjudas utan att det skulle vara till någon nackdel för samhället.

• Gilla
Wirre740 och 4 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ärligt talat så tror jag att telefonförsäljning riktad mot privatpersoner skulle kunna förbjudas utan att det skulle vara till någon nackdel för samhället.
Instämmer.

Varje gång någon någon skärpning av reglerna är på tapeten så brukar ju någon presstaleskvinna från telefonförsäljarnas branschorganisation (vad den nu heter) uttrycka sitt missnöje och påpeka att det bara är några få rötägg som förstör branschen och att folk faktiskt uppskattar när seriösa telefonförsäljare ringer upp...jag skulle gärna vilja veta vilka personer hon då syftar på, för jag vet INGEN som ser telefonförsäljare som något positivt.

• Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Som många sagt tidigare så är det bara att bestrida fakturan. I detta fall är det upp till näringsidkaren att styrka att det finns ett ingånget och adekvat utformat avtal som håller vid en rättslig prövning.

Redigerat:
Över en vecka sedan jag skickade bestridadet men inte hört av företaget. På onsdag går betalningstiden ut, bara fortsätta vänta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.