Krilleman
Man kanske ska börja be om offert på offerten?

Som du läst tidigare i tråden så bestrid fakturan skriftligt. Du har bett om en offert, vilket är en prisuppgift. Det gör man i förväg för att kunna besluta om man vill beställa arbetet eller inte. Ni har inget avtal än om att arbete ska utföras. Och fakturan gäller ju ett arbete som inte är beställt så det är företagets problem....

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Kan man inte bara tala om att det kostar x kronor per timme att komma ut?
OM man nu tar betalt för se hur mycket man ska ta betalt om man nu senare vill göra jobbet mot betalning..

Gissar att företaget förmodligen inser att det knappast är en "selling point" att göra så, berätta i förväg att "vi vill ha betalt för att ta betalt"..
Bättre att hoppas at dumskallarna är mesiga nog att betala för besöket, utan att de vet det i förväg..
Detta är ju Sverige....:D

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vad stod det i fakturan? TS efterfrågade ju offert på byta/laga, om fakturan innehåller någon serviceåtgärd typ "felsökning, återställning" så blir det mindre konstigt att man skickar en faktura.

Det enda som står på fakturan är kontroll aggregat på vind. Anledningen till att jag skrev laga var att när jag ringde sa att jag trodde det va utdömd men företaget svarade att de ville titta på vad som gick att göra för att kunna lämna en offert på antingen det ena eller andra.

Trodde de va utdömt är nog fel ordval. Va rätt säker på att det va utom räddning då vi hade ett annat företag här i samband med husköpet några år tidigare som sa att de va för gammalt för att laga efter att ha sökt efter reservdelar. Men de företaget som jag fått fakturan ifrån sa att de inte trodde så va fallet

Jag som nyföretagare 2007 gick på ett par telefonförsäljare. Beställde grejer jag sedan ångrade. Den ena blev jag av med rätt snabbt men den andra skickade faktura efter faktura.
Slutligen skickade jag rekomenderat brev som de måste gå o signera ut via posten. Det gjorde de aldrig. Efter det blev det äntligen tyst.
Efter några v fick jag tillbaka det oöppnat. Har sagt upp vårt "avtal" skriftligt via vanlig post o e-post flera ggr genom åren.
Så det du ska göra är att bestrida fakturan SKRIFTLIGT o för att bevisa att de erbjudits 100% chans att mottaga det är det rekommenderat brev som gäller, kostar ca 100:-. Värt varenda krona!!

Plutus skrev:
Vad stod det i fakturan? TS efterfrågade ju offert på byta/laga, om fakturan innehåller någon serviceåtgärd typ "felsökning, återställning" så blir det mindre konstigt att man skickar en faktura.
Precis, jag tror det är det som många missar i tråden och som nog är värt att lägga på minnet att man får se upp lite med. Lämnar man in en elektronisk pryl för "felsökning och offert för ev reparation", så är det inte ovanligt att man får betala för felsökningskostnaden och för den tid det tar att faktiskt skruva upp apparaten och gå igenom dem. Även om man inte går vidare med utbyte eller reparation. Dock ska det upplysas för konsument innan osv, så i det här fallet har ju TS bollen i hand kan man säga.

Kan tillägga att denna kontroll av aggregat gick ut på att gubben gick upp på vinden sa jaha en sådär den skulle jag rekommendera att byta ut, alltså de som jag ringt för att få en offert på. Ingen felsökning eller mätning.

Har du ringt företaget och förklarat att något blivit fel. Är det som du säger så är det bara berätta att något blivit fel, inget arbete har utförts utan det var frågan om offert för byte av anläggningen.Har företaget inte i förväg berättat att det kostar pengar för att dom kommer och tittar så skall dom inte heller ha några. Däremot är det fråga om ett service besök så är det en tjänst som normalt kostar pengar, en seriös firma upplyser om det och vad som ingår i ett sådant besök. Hjälper inte det att ni lugnt och fint förklarar ungefär det jag skriver så bestrider ni fakturan med en enkel rad att tjänsten inte är beställd.

Ring dit och säg att de får ta bort fakturan ur registret. Många företag skickar iväg tveksamma räkningar, "ifall om kunden skulle betala". Ringer du dit och bestrider tar de säkert bort fakturan utan att strida om det.

Linn Dahlström skrev:
Kan tillägga att denna kontroll av aggregat gick ut på att gubben gick upp på vinden sa jaha en sådär den skulle jag rekommendera att byta ut, alltså de som jag ringt för att få en offert på. Ingen felsökning eller mätning.
Ännu större anledning att bestrida fakturan då skulle jag säga.

O
Att det finns företag som håller på så... Tar betalt för en offert. Normalt sett tar man inte betalt för en offert. Det är lite som att reklambolagen skulle börja ta betalt för att vi läser deras reklam...

Det viktiga är att skriva på fakturan:
"Bestrider fakturan" o SKICKAR till företaget med bevis på ex e-mail/post INNAN betaldatum går ut!
DU ska ha bevis för att de fått det!
De kan alltid säga: "vi har inte fått något", om de vill jävlas.
Ett rekomenderat brev är vad jag förstått det bästa bevis man har. Hämtar de inte ut det inom 2v får du tillbaka det o då har DU bevis på att DU erbjudit de att läsa ditt brev.
Annars kan de teoretiskt säga vi fick ej mejl/brev. O du har inget att sätta emot.
Så sjukt är det här i Sverige...

Nog tar företagen betalt för offerter, men oftast bakar de in det i priset ifall de får jobbet.

Min gissning hur det har gått till:
Person A som jobbar på företaget åker ut och kollar och tänker att han ska göra en offert. När han kommer tillbaka så för han in tiden som hembesöket tog i faktureringsprogrammet och tänker att han ska räkna in det i priset senare. Av nån anledning så lämnar offerten ogjord, han kanske slutar. Nu i början av året går Person B igenom sånt som lämnat öppet från fjolåret. Han hittar en öppen faktura som person A gjort. Han har inte koll på vad det är eftersom A har slutat men skickar iväg den ändå ifall om den stämmer.

Ring och red upp det såklart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.