Y Yxatill1000 skrev:
Man kan alltså bli krävd på pengar för en produkt man inte har beställt i detta land!?
Det är ingen produkt. Grundantagandet är att det är lika viktigt för ägarna till marken på båda sidor av gränsen att veta var den går. I de flesta fall är det rimligt. Detta fall handlar med säkerhet inte om någon enkel villatomt som styckats av i modern tid där gränserna är tydligt markerade och markeringarna stämmer överens med förrättningskartan.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Vad socialistiskt av Sverige att sprida ut kostnaden...
Hur som helst så var det ju trist att dina föräldrar hade snott lite tomt av din granne så det var väl bra att det blev klarlagt. Dock; det jag reagerar på är den sjuka kostnaden om 80kkr för detta! Helt stört! Vi har ju gratis Google maps, kan man inte använda det på något sätt och göra en sådan här uppmätning på 5 min och sen skicka en jpeg till närmaste mejllåda... Borde kosta ungefär 200 kr o h inte 80kkr!
Precisionen på Google maps är inget vidare. LM har nog mätt med Nätverks RTK, som ger centimeternoggrannhet, och det är nog en del utredningsarbete och arkivgenomgångar också, plus efterarbete, och hyror etc som skall betalas, och det är ju många tomter, så priset är nog OK
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hej Allihopa!
Tråkig situation till att börja med.
Men om jag förstår det rätt är det alltså lagligt att göra som Ts föräldrars granne. Dvs sprida kostnaderna t bland grannar trots att de kanske tom är i ovetskap om både problem och beställning.
Om nu lagen är sådan, hur sjutton ändrar man den?
Ingen kan väl tycka att detta är rimligt.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Och hur ofta kan man begära en sån mätning? Om man har gott om pengar kan man ju begära ny mätning varje månad, bara för att klå sina grannar på pengar!
Med största sannolikhet anser lantmäteriet efter den första beställningen att fastigheterna redan är uppmätta och därför får ev. bara du som beställare betala någon avgift för att du stör dem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Att få sin tomt minskad är naturligtvis inte kul.
Dom har ju faktiskt inte fått sin tomt minskad, deras tomt är så stor som den alltid varit., men nu är det klarlagt vad gränsen går.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag kanske missförstått, men det är väl inte grannen som fördelat ut kostnaden utan Lantmäteriet?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Om nu lagen är sådan, hur sjutton ändrar man den?
Nu var nog din fråga retorisk, men om någon faktiskt undrar:
Det är Riksdagen som stiftar lagar. För att kunna förändra bör man alltså börja med att försöka påverka politiker och / eller rösta på de politiker som vill genomföra dessa förändringar man själv vill ha...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hur kan en gräns ändras så där? Varför jag frågar är att jag känner till två exempel där granne begärt ny uppmätning och vunnit mark vid båda tillfällena.

Båda hade ritningar över tomten och hade alltså betalat för den marken som de sen förlorade och fick alltså inte betalt för detta. Kommunen var inte intresserad av att se på dessa ritningar. I båda fallen var de gamla ägare som tagit över fastigheterna efter sina föräldrar.

Mutor? Kontakter vid kommunen?
 
  • Gilla
ed9msi
  • Laddar…
F fröken_frågvis skrev:
Hur kan en gräns ändras så där? Varför jag frågar är att jag känner till två exempel där granne begärt ny uppmätning och vunnit mark vid båda tillfällena.

Båda hade ritningar över tomten och hade alltså betalat för den marken som de sen förlorade och fick alltså inte betalt för detta. Kommunen var inte intresserad av att se på dessa ritningar. I båda fallen var de gamla ägare som tagit över fastigheterna efter sina föräldrar.

Mutor? Kontakter vid kommunen?
Gränsen har inte ändrats, den har varit samma hela tiden, det är ritningarna det var fel på.
 
  • Gilla
kallholmen och 2 till
  • Laddar…
B
Skrämmande att det inte ändras till så att den som beställer måste betala ALLT, såvida inte de runtomkring också beställer.

Det är ju helt vansinnigt..
 
  • Gilla
ed9msi
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Var tror du Google får sina gränsuppgifter från?

När det är sådana här kostnader så handlar det inte bara om en uppmätning, utan studier av gamla skiftesdokument, i extremfall kan de behöva dyka ner och titta på dokument som är från 1500 talet eller ännu tidigare. och de behöver studera hur gränsen ev. har flyttats i senare dokument.

Då kan det stå att en gräns skall följa en viss bäck, eller ett hörn bestäms av ett stenröse. Idag är bäcken förlagd i rör någonstans, stenröset är flyttat för 100 år sedan.

Då måste lantmäteriet utreda efter bästa förmåga, och fattar sedan ett myndighetsbeslut om var gränsen går.
Hempularen : jag menade att Google har väldigt detaljerade satellit-bilder! Inte att de ska stå för tomtgränsen. Det måste naturligtvis myndigheten vars ansvar det är skriva in på kartan. Däremot så borde det finnas en sådan karta! Sen om upplösningen 20x20cm är för dåligt, ja, ta då 1x1 cm. Vari tycker Ni är en lagom mätnoggenhet? Jag hade nog inte själv brytt mig om min granne hade tagit 20 cm av tomtgränsen, bara det kommer upp två pinnar i hörnet så jag har något jag kan dra ett snöre emellan :-)
Sen att man behöver dyka ner i gamla arkiv, ja, so what? Det är väl på tiden att de avgörs vart gränserna går? Det lär ju inte bli lättare att avgöra bara för att vi väntar ytterligare ett decennium?

Sorry för Off topic :S
 
Claes Sörmland
Så här ser Lantmäteriet på hur lagen ska tolkas:

Textutdrag från Handbok FBL - Fastighetsbildningslagen som förklarar huvudregeln i 14 kap. 10 § första stycket angående kostnadsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så visst utrymme tycks finnas för att grannen ska betala mer under vissa förhållanden.

Från: Handbok FBL - Fastighetsbildningslagen - Lantmäteriet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Gränsen har inte ändrats, den har varit samma hela tiden, det är ritningarna det var fel på.
Så de ursprungliga ritningar som ägarnas föräldrar köpte tomten efter var fel?

Jag förstår att du inte kan ta ställning till enskilda fall, men här finns ritningar kvar från köpehandlingarna.

En annan sak, brukar inte gränser kollas upp när man byter ägare?
 
Redigerat:
Som framgår av Claes Sörmlands bild ur handboken ovan kan en fastighetsbestämning inte ske om det som ska prövas (exempelvis en gräns läge) inte är oklart. Detta fall handlar därför inte om någon "uppmätning" av någon tomt, utan en betydligt mer omfattande förrättning. Kostnaden för själva mätningen är nog en mycket liten del av de 80 000 kr som förrättningen kostade.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F fröken_frågvis skrev:
Så de ursprungliga ritningar som ägarnas föräldrar köpte tomten efter var fel?

Jag förstår att du inte kan ta ställning till enskilda fall, men här finns ritningar kvar från köpehandlingarna.

En annan sak, brukar inte gränser kollas upp när man byter ägare?
Att kolla upp tomtgränserna hos lantmäteriet ingår i undersökningsplikten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.