93 281 läst ·
291 svar
93k läst
291 svar
Betala för grannens tomtuppmätning?????
Det är ingen produkt. Grundantagandet är att det är lika viktigt för ägarna till marken på båda sidor av gränsen att veta var den går. I de flesta fall är det rimligt. Detta fall handlar med säkerhet inte om någon enkel villatomt som styckats av i modern tid där gränserna är tydligt markerade och markeringarna stämmer överens med förrättningskartan.Y Yxatill1000 skrev:
Precisionen på Google maps är inget vidare. LM har nog mätt med Nätverks RTK, som ger centimeternoggrannhet, och det är nog en del utredningsarbete och arkivgenomgångar också, plus efterarbete, och hyror etc som skall betalas, och det är ju många tomter, så priset är nog OKT tobbbias skrev:Vad socialistiskt av Sverige att sprida ut kostnaden...
Hur som helst så var det ju trist att dina föräldrar hade snott lite tomt av din granne så det var väl bra att det blev klarlagt. Dock; det jag reagerar på är den sjuka kostnaden om 80kkr för detta! Helt stört! Vi har ju gratis Google maps, kan man inte använda det på något sätt och göra en sådan här uppmätning på 5 min och sen skicka en jpeg till närmaste mejllåda... Borde kosta ungefär 200 kr o h inte 80kkr!
Hej Allihopa!
Tråkig situation till att börja med.
Men om jag förstår det rätt är det alltså lagligt att göra som Ts föräldrars granne. Dvs sprida kostnaderna t bland grannar trots att de kanske tom är i ovetskap om både problem och beställning.
Om nu lagen är sådan, hur sjutton ändrar man den?
Ingen kan väl tycka att detta är rimligt.
Mvh
Fredrik
Tråkig situation till att börja med.
Men om jag förstår det rätt är det alltså lagligt att göra som Ts föräldrars granne. Dvs sprida kostnaderna t bland grannar trots att de kanske tom är i ovetskap om både problem och beställning.
Om nu lagen är sådan, hur sjutton ändrar man den?
Ingen kan väl tycka att detta är rimligt.
Mvh
Fredrik
Med största sannolikhet anser lantmäteriet efter den första beställningen att fastigheterna redan är uppmätta och därför får ev. bara du som beställare betala någon avgift för att du stör dem.F Frippegubben skrev:
Nu var nog din fråga retorisk, men om någon faktiskt undrar:F fredand44 skrev:
Det är Riksdagen som stiftar lagar. För att kunna förändra bör man alltså börja med att försöka påverka politiker och / eller rösta på de politiker som vill genomföra dessa förändringar man själv vill ha...
Medlem
· Västra Götalands län
· 44 inlägg
Hur kan en gräns ändras så där? Varför jag frågar är att jag känner till två exempel där granne begärt ny uppmätning och vunnit mark vid båda tillfällena.
Båda hade ritningar över tomten och hade alltså betalat för den marken som de sen förlorade och fick alltså inte betalt för detta. Kommunen var inte intresserad av att se på dessa ritningar. I båda fallen var de gamla ägare som tagit över fastigheterna efter sina föräldrar.
Mutor? Kontakter vid kommunen?
Båda hade ritningar över tomten och hade alltså betalat för den marken som de sen förlorade och fick alltså inte betalt för detta. Kommunen var inte intresserad av att se på dessa ritningar. I båda fallen var de gamla ägare som tagit över fastigheterna efter sina föräldrar.
Mutor? Kontakter vid kommunen?
Gränsen har inte ändrats, den har varit samma hela tiden, det är ritningarna det var fel på.F fröken_frågvis skrev:Hur kan en gräns ändras så där? Varför jag frågar är att jag känner till två exempel där granne begärt ny uppmätning och vunnit mark vid båda tillfällena.
Båda hade ritningar över tomten och hade alltså betalat för den marken som de sen förlorade och fick alltså inte betalt för detta. Kommunen var inte intresserad av att se på dessa ritningar. I båda fallen var de gamla ägare som tagit över fastigheterna efter sina föräldrar.
Mutor? Kontakter vid kommunen?
Hempularen : jag menade att Google har väldigt detaljerade satellit-bilder! Inte att de ska stå för tomtgränsen. Det måste naturligtvis myndigheten vars ansvar det är skriva in på kartan. Däremot så borde det finnas en sådan karta! Sen om upplösningen 20x20cm är för dåligt, ja, ta då 1x1 cm. Vari tycker Ni är en lagom mätnoggenhet? Jag hade nog inte själv brytt mig om min granne hade tagit 20 cm av tomtgränsen, bara det kommer upp två pinnar i hörnet så jag har något jag kan dra ett snöre emellanH hempularen skrev:Var tror du Google får sina gränsuppgifter från?
När det är sådana här kostnader så handlar det inte bara om en uppmätning, utan studier av gamla skiftesdokument, i extremfall kan de behöva dyka ner och titta på dokument som är från 1500 talet eller ännu tidigare. och de behöver studera hur gränsen ev. har flyttats i senare dokument.
Då kan det stå att en gräns skall följa en viss bäck, eller ett hörn bestäms av ett stenröse. Idag är bäcken förlagd i rör någonstans, stenröset är flyttat för 100 år sedan.
Då måste lantmäteriet utreda efter bästa förmåga, och fattar sedan ett myndighetsbeslut om var gränsen går.
Sen att man behöver dyka ner i gamla arkiv, ja, so what? Det är väl på tiden att de avgörs vart gränserna går? Det lär ju inte bli lättare att avgöra bara för att vi väntar ytterligare ett decennium?
Sorry för Off topic :S
Så här ser Lantmäteriet på hur lagen ska tolkas:
Så visst utrymme tycks finnas för att grannen ska betala mer under vissa förhållanden.
Från: Handbok FBL - Fastighetsbildningslagen - Lantmäteriet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så visst utrymme tycks finnas för att grannen ska betala mer under vissa förhållanden.
Från: Handbok FBL - Fastighetsbildningslagen - Lantmäteriet
Medlem
· Västra Götalands län
· 44 inlägg
Så de ursprungliga ritningar som ägarnas föräldrar köpte tomten efter var fel?A Adam F skrev:
Jag förstår att du inte kan ta ställning till enskilda fall, men här finns ritningar kvar från köpehandlingarna.
En annan sak, brukar inte gränser kollas upp när man byter ägare?
Redigerat:
Som framgår av Claes Sörmlands bild ur handboken ovan kan en fastighetsbestämning inte ske om det som ska prövas (exempelvis en gräns läge) inte är oklart. Detta fall handlar därför inte om någon "uppmätning" av någon tomt, utan en betydligt mer omfattande förrättning. Kostnaden för själva mätningen är nog en mycket liten del av de 80 000 kr som förrättningen kostade.
Att kolla upp tomtgränserna hos lantmäteriet ingår i undersökningsplikten.F fröken_frågvis skrev:
