T tobbbias skrev:
Vad socialistiskt av Sverige att sprida ut kostnaden...
Hur som helst så var det ju trist att dina föräldrar hade snott lite tomt av din granne så det var väl bra att det blev klarlagt. Dock; det jag reagerar på är den sjuka kostnaden om 80kkr för detta! Helt stört! Vi har ju gratis Google maps, kan man inte använda det på något sätt och göra en sådan här uppmätning på 5 min och sen skicka en jpeg till närmaste mejllåda... Borde kosta ungefär 200 kr o h inte 80kkr!
Var tror du Google får sina gränsuppgifter från?

När det är sådana här kostnader så handlar det inte bara om en uppmätning, utan studier av gamla skiftesdokument, i extremfall kan de behöva dyka ner och titta på dokument som är från 1500 talet eller ännu tidigare. och de behöver studera hur gränsen ev. har flyttats i senare dokument.

Då kan det stå att en gräns skall följa en viss bäck, eller ett hörn bestäms av ett stenröse. Idag är bäcken förlagd i rör någonstans, stenröset är flyttat för 100 år sedan.

Då måste lantmäteriet utreda efter bästa förmåga, och fattar sedan ett myndighetsbeslut om var gränsen går.
 
  • Gilla
Eldräven och 9 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Vad socialistiskt av Sverige att sprida ut kostnaden...
Hur som helst så var det ju trist att dina föräldrar hade snott lite tomt av din granne så det var väl bra att det blev klarlagt. Dock; det jag reagerar på är den sjuka kostnaden om 80kkr för detta! Helt stört! Vi har ju gratis Google maps, kan man inte använda det på något sätt och göra en sådan här uppmätning på 5 min och sen skicka en jpeg till närmaste mejllåda... Borde kosta ungefär 200 kr o h inte 80kkr!
Ja, det låter dyrare än normalt, men vi vet ju inte så mycket om hur många gränser det handlar om, hur många timmar det tagit osv.
Men Google maps eller tomtgränserna på Eniro eller Hitta kan man verkligen inte använda, de visar ofta flera meter fel. Det enda rätta är att gå på fastighetsregistret där det står hur många kvadratmeter fastigheten ska omfatta, och sen får Lantmäteriet lägga pussel för att det ska gå ihop i praktiken, med alla gamla tomtkartor, hävdade gränser mm.
Någon bättre lösning ser jag tyvärr inte.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B8q, klart det finns bättre lösningar. En skulle vara att göra en liten enkel satellitfotograferingen av all markyta i Sverige. Sedan gridda upp det i säg fyrkanter om 20 cm. Sedan samköra det mot faatighetsregistret för att göra en matematisk uppräkning av kända kvadratmeter. Där det behövs extra handpåläggning får en snubbe gå runt med mätutrustning och fixa. Förslagsvis en polack eftersom de nog är både mer noggranna och billigare än någon från lantmäteriet.
När detta är klart så har du facit på vilka 20 cm du äger och vilka du inte äger.
Allt detta ska såklart farbror staten betala. Eftersom vi gör det för alla och då får alla nytta av det... Enligt gängse regelsystem idag :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
tobbbias, 20 cm kanske funkar i Värmland. Här i Fjollträsk bråkar grannarna om 3 cm hit eller dit!
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
harry73
Kan TS berätta lite mer om vad som var fel med tomtgränserna? Flyttade någon gränsrören, var den borttagen, eller fanns de aldrig? Hur såg gränsmarkeringen ut idag?

Skulle jag upptäcka att min granne hade flyttad gränsen så att jag behövde beställa en inmätning, hade jag tyckt att det var rimligt att den granne skulle betala hela inmätningen.

Hade jag haft en granne som inte litade på gränserna och skulle det efter inmätningen visa sig att alla gränser var korrekt, hade jag tyckt att det var rimligt att den grannskulle betala hela inmätningen.

Här var gränserna tydligen inte korrekt, men dina föräldrar inte heller vållande till problemet, så då hamnar man nånstans i mitten och betalar alla sin del
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Tja jag är inte pensionär och har ett tag tag kvar till mina 74år. Men 12500 skulle kännas min plånbok. Min lön är också låg som deras pension. Så jag tycker att det är oväsentligt huruvida någon är pensionär eller inte.
Precis! Och min pappa är miljonär. Fast han är ju 75.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
O
T tobbbias skrev:
B8q, klart det finns bättre lösningar. En skulle vara att göra en liten enkel satellitfotograferingen av all markyta i Sverige. Sedan gridda upp det i säg fyrkanter om 20 cm. Sedan samköra det mot faatighetsregistret för att göra en matematisk uppräkning av kända kvadratmeter. Där det behövs extra handpåläggning får en snubbe gå runt med mätutrustning och fixa. Förslagsvis en polack eftersom de nog är både mer noggranna och billigare än någon från lantmäteriet.
När detta är klart så har du facit på vilka 20 cm du äger och vilka du inte äger.
Allt detta ska såklart farbror staten betala. Eftersom vi gör det för alla och då får alla nytta av det... Enligt gängse regelsystem idag :)
Men det var en utredning om hur tomtgränserna går. Då räcker troligtvis inte de uppgifter som finns sparade. Sedan så tror jag att ditt förslag skulle skapa ännu större frågetecken oavsett upplösning på kartan. Skulle det vara enkelt att göra uppmätningen så skulle troligtvis även kostnaden sjunka. Men datorn kan inte alltid ersätta människan, hur gärna man en vill
 
  • Gilla
Evaths
  • Laddar…
O
Anna_H Anna_H skrev:
Precis! Och min pappa är miljonär. Fast han är ju 75.
Så om ett år är TS föräldrar miljonärer! Jag har dock några år kvar:p ;):D
 
Jag funderar på fördelningen. Hade grannen gräns mot 4 fastigheter så att det totalt var 5 inblandade fastigheter? I så fall borde hen betala hälften. Eller fick ni en total uppmärkning av allas tomter? I så fall undrar man ju om kvaliteten var dålig på övriga gränser? Var de andra gränserna ok så kan man kanske hävda att kvalitetsförbättringen bara gällde de gränser som vette mot grannen och att denna borde betala hälften eftersom hen var inblandad i samtliga gränslinjerna som behövde förbättras.

Mycket antaganden men jag är nyfiken på detta eftersom det blev så drastiskt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Man kan alltså bli krävd på pengar för en produkt man inte har beställt i detta land!?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag skulle yrka på att de inte ska stå för någon del av kostnaden.

Titta på vad som står i lagen.

10 § Kostnaderna för fastighetsbestämning ska fördelas mellan sakägarna efter vad som är skäligt.

Första stycket gäller inte, om något annat följer av 11, 12, 13 eller 14 §. Lag (2009:562).

i 12 § står:

12 § När ansökan har gjorts med stöd av 1 a § första stycket 5, 6 eller 7, ska kostnaderna för fastighetsbestämning betalas av sökanden. Har en sakägare genom vårdslöshet eller försummelse fördyrat förrättningen, får kostnaderna dock fördelas efter vad som är skäligt. Lag (2009:562).

och i 1 a § punkt 3:

1 a § En fråga om fastighetsbestämning får tas upp till prövning, om

3. en sakägare har ansökt om det,

Det är min tolkning av lagen. Möjligt att förarbetet eller praxis visar på något annat, men det är det jag skulle trycka på om jag överklagade.

Hittade det här fallet från Svea Hovrätt men en dom därifrån är inte prejudicerande.
https://lagen.nu/dom/rh/1993:61
 
  • Gilla
kallholmen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Ja TS kom gärna med mer info
 
Och hur ofta kan man begära en sån mätning? Om man har gott om pengar kan man ju begära ny mätning varje månad, bara för att klå sina grannar på pengar!
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Fruktsallad
F Frippegubben skrev:
Och hur ofta kan man begära en sån mätning? Om man har gott om pengar kan man ju begära ny mätning varje månad, bara för att klå sina grannar på pengar!
Ja det är ju guldläge om man har en granne som är helt knasig och man vill bli av med. Ta ett lån på några miljoner och mäta varje månad tills grannen inte kan betala längre. Helt sjukt system!! Om jag beställer saker i annans namn så är det bedrägeri men detta är okej? Helt sjukt!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
B8q, klart det finns bättre lösningar. En skulle vara att göra en liten enkel satellitfotograferingen av all markyta i Sverige. Sedan gridda upp det i säg fyrkanter om 20 cm. Sedan samköra det mot faatighetsregistret för att göra en matematisk uppräkning av kända kvadratmeter. Där det behövs extra handpåläggning får en snubbe gå runt med mätutrustning och fixa. Förslagsvis en polack eftersom de nog är både mer noggranna och billigare än någon från lantmäteriet.
När detta är klart så har du facit på vilka 20 cm du äger och vilka du inte äger.
Allt detta ska såklart farbror staten betala. Eftersom vi gör det för alla och då får alla nytta av det... Enligt gängse regelsystem idag :)
Det är knappast bristen på satelitbilder, flygbilder och annat som gör att gränsbestämningar ibland blir tidsödande och komplicerade. Det är i första hand gränsmarkeringarna i terrängen,och förrättningshandlingarna som gäller. Det stora flertalet av dessa gränsmarkeringar ute i landet är inte inmätta och blir det inte bara för att man skaffar satelitbilder. Det finns heller inga allomfattande kartor med exakta gränser. De kartor som visar fastighetsindelning är ganska oprecisa. För att "få ordning" på alla gränser krävs därför ganks mycket mer än någon "polack" som mäter lite. Att hitta gamla gränsmarkeringar och läsa förrättningshandlingar är inte okomplicerat. Och jag är inte lantmätare och tycker också att lantmäteriförrättningar kan vara plågsamt kostsamma. 80 000 kr tycker jag tyder på att det inte är någon liten enkel villatomt med tydliga gränsmarkeringar det handlar om.
 
  • Gilla
frepe383 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.