tommib
F fredriksk skrev:
kan jag beställa tomtmätning ett par kvarter från där jag bor? jag har ju ingen nytta av mätningen så jag antar jag slipper betala men vore ju riktigt roligt om de fick dela på en faktura på 80k?
Nej. Se FBL 14 kap 1a§ andra stycket.

Kan "obefintlig" gräns vara ett fastighetsrättsligt fel, så att man kan kräva pridavdrag eller skadestånd av säljaren?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
tommib
B BertStL skrev:
Kan "obefintlig" gräns vara ett fastighetsrättsligt fel, så att man kan kräva pridavdrag eller skadestånd av säljaren?
Knappast. Eftersom undersökningsplikten är extremt omfattande när det gäller fastigheter vore det mycket märkligt om man kunde hävda att man inte ens kollat upp gränserna för fastigheten man köper.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vad är det de har mätt upp egentligen? 80000 kr = två veckors heltidarbete!

F fröken_frågvis skrev:
Så de ursprungliga ritningar som ägarnas föräldrar köpte tomten efter var fel?
Ja, uppenbarligen. Ritningen är kartan, tomten är verkligheten.

• Gilla
n0ir och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Som jag beskrivit i ett tidigare inlägg handlar det knappast om en "uppmätning" utan en fastighetsbestämning. Själva mätandet är nog en mycket blygsam del av kostnaden.

Nja, gränserna brukar väl normalt inte kollas särskilt av en köpare, som litar på mäklarens kartor. Sedan är det väl så att man inte kan klaga på att gränsen går där den går. Men att det inte finns någon gräns, så att man skall behöva betala dyrt för en fastighetsreglering är ju en annan situation, som man normalt inte skall behöva räkna med? Kanske kan det pressas on under "normal standard"?

tommib tommib skrev:
...Intressant detta för övrigt att man kan bli betalningsskyldig för saker man inte beställt, men en fastighetsbestämning får nog ses som ett extremt undantagsfall.
Det finns fler saker man som fastighetsägare kan bli tvingad att betala för även om det är grannarna som "beställt". Vägar och vägunderhåll exempelvis. Man kan tvingas att betala för vägunderhåll, vägförbättringar, broar och gud vet vad motsvarande den andel ens fastighet har i den aktuella vägen. Man kan också tvingas upplåta mark för att en eller flera grannar ska få väg till sin fastighet. Man har naturligtvis rätt till ersättning för marken, men kan samtidigt bli tvungen att vara med och betala för vägen om den är till nytta även för den egna fastigheten. Gemensamma privata vägar är vanliga på landet och kloka människor försöker komma överens för att slippa utdragna och onödigt dyra lantmäteriförrättningar, Det är inte alltid det lyckas och då kan fastigheter tvingas vara med.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har inte "beställt" något av det som mina grannar beställt av sina politiker, men jag betalar ändå MINST 2/3 av det jag tjänar i skatt och avgifter. Enda skillnad i detta fall är att det är mer direkt och påtagligt.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Nja, gränserna brukar väl normalt inte kollas särskilt av en köpare, som litar på mäklarens kartor. Sedan är det väl så att man inte kan klaga på att gränsen går där den går. Men att det inte finns någon gräns, så att man skall behöva betala dyrt för en fastighetsreglering är ju en annan situation, som man normalt inte skall behöva räkna med? Kanske kan det pressas on under "normal standard"?
Eftersom dina gränsmarkeringar finns kvar och gränserna verkar vara oomtvistade så ska det inte vara aktuellt med någon gränsbestämning eller särskild gränsutvisning. Det som behövs är att leta på gränsrören, vilket inte kräver någon lantmäteriförrättning, djupare arkivstudier eller annat som tar tid och är dyrt. Att gränsrören inte syns kan köparen rimligen upptäcka när han undersöker fastigheten inför köp och då kan han rimligen inte komma dragande med krav på ersättning för "saknade" markeringar i efterhand. I fastighetsbeskrivningar för jord- och skogsbruksfastigheter är det vanligt att det står att gränserna kan vara dåligt markerade och att säljaren inte kommer ombesörja någon ytterligare markering av dessa. Villabeskrivningar vet jag inget om.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Två veckor?

två veckor = 15.000 kr i lön.
Dubbla det för arbetsgivaravgift och administration = 30.000 kr.
Var kommer de 80 pappen ifrån? en ohemul overhead i administration och annat?

För övrigt, beträffande noggrannhet i gränsutsättning:
Våra tomter, där jag bor, är skapade för 10 år sedan, dvs år 2007.
På tomtkartor/listor anges precisionen till + - 25 mm.
Många "gränsmarkeringar" är inte utsatta med rör, då de går mitt i stengärdesgårdar.
Så koordinaterna finns ofta bara i en tabell.
Hoppas att inte GPS-satelliterna flyttar på sig :p

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O
A Adam F skrev:
Dom har ju faktiskt inte fått sin tomt minskad, deras tomt är så stor som den alltid varit., men nu är det klarlagt vad gränsen går.
Du har fullständigt rätt!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På tomtkartor/listor anges precisionen till + - 25 mm.
Många "gränsmarkeringar" är inte utsatta med rör, då de går mitt i stengärdesgårdar.
Så koordinaterna finns ofta bara i en tabell.
Hoppas att inte GPS-satelliterna flyttar på sig :p
Även om inte satelliterna flyttar sig, så gör marken det! Tänk vilka problem man har i länder med jordbävningar, där ett stort skalv kan flytta delar av landet några meter!

H hempularen skrev:
Med respekt för problemet med att dina föräldrar är gamla. Men om man skall bedöma nyttan även för dem, så är det väl så, att om gränsen inte varit formellt fastställd tidigare (och det måste vara ngt. sådant det handlar om, för den summan), då skulle ju den nya grannen ex. kunnat hävda att tomtgränsen i själva verket går 20 m in på deras tomt, och kanske hägnat in detta, byggt parkering eller vad som helst.

I det läget skulle ju en gränsbestämning haft väldigt stor nytta för dina föräldrar. Och utan gränsbestämning så kan ingen hävda att gränsen går här eller där.
Sant men så var det inte, marken var ju redan uppmätt, lantmäterisnubbarna drog upp gamla metallpinnar ur marken och ersatte med nya efter deras nya mätning.

H hempularen skrev:
Var tror du Google får sina gränsuppgifter från?

När det är sådana här kostnader så handlar det inte bara om en uppmätning, utan studier av gamla skiftesdokument, i extremfall kan de behöva dyka ner och titta på dokument som är från 1500 talet eller ännu tidigare. och de behöver studera hur gränsen ev. har flyttats i senare dokument.

Då kan det stå att en gräns skall följa en viss bäck, eller ett hörn bestäms av ett stenröse. Idag är bäcken förlagd i rör någonstans, stenröset är flyttat för 100 år sedan.

Då måste lantmäteriet utreda efter bästa förmåga, och fattar sedan ett myndighetsbeslut om var gränsen går.
Verkar som det börjar spåra ut, detta är alltså mitt I ett villaområde I Enebyberg, Danderyds kommun så allt är redan uppmätt många gånger.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.