B Bästerortarn skrev:
140 lök för ett endagsjobb för två gubbar är inte ocker?
Nej, en avlopps entprenör offererar rimligtvis inget som kan bedömas vara ocker då han isåfall skulle riskera en domstolsprocess.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej, en avlopps entprenör offererar rimligtvis inget som kan bedömas vara ocker då han isåfall skulle riskera en domstolsprocess.
Det där var lika logiskt som att säga att det inte existerar brottslingar för att de skulle riskera att straffas. 😉

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nja. Kollar vi på priserna så är verkar materialet prissatt till inköpspris (billigaste priser jag hittar för bara avskiljaren är 24 tkr och sen tillkommer fler delar och jag antar sand/grus).

Sen har de lagt allt arbete utanför fastigheten, resor, och maskinkostnad osv. inbakat i arbetskostnad. Fusk med rot, tom. kanske skattebrott. men till nytta för TS.

Och till slut satt ett saftigt fastpris. Där de så klart alltid kan skylla ifrån sig för anklagelser om ocker att det kan bli så dyrt om det är dåliga förhållanden under mark.

Men jag ska hålla med om att det nog ligger nära gränsen. Men så har vi så klart inte exakt alla detaljer om förutsättningarna och huruvida det var åttatimmarsdagar eller om de var där längre.

Gissar att TS inte tog in fler offerter men inte heller är jätteintresserad av att anmäla fakturan till skatteverket. Men TS bör så klart vara medveten om att den kanske inte godkänns för ROT pga hur mycket som ligger som arbetskostnad och bör då absolut inte betala mer till företaget, de har tjänat tillräckligt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Tokenäs skrev:
Jag hade också kallat det ocker. Men vänder man på det och det visat sig finnas berggrund som var tvungen och hanteras, hade det snabbt vänt och blivit skitbilligt :)
Men sten och sprängning /spräckning var det tilläggskostnader på enligt offerten.
Så hur blir tilläggskostnader skitbilligt?

• Gilla
Åke Johan
  • Laddar…
M
Det är egentligen ganska enkelt. Du har fått ett fast pris offererat, och då accepterar båda parter en viss risk. Om du bad om det eller om de föreslog det spelar ingen större roll – fast pris fungerar likadant oavsett.

Poängen är att:

1. Arbetet kan gå snabbare än beräknat, och då kan man som kund känna att man ”betalar för mycket”.

2. Arbetet kan ta längre tid eller kräva fler personer än tänkt, och då är det utföraren som får stå för den extra kostnaden.

Det är precis den typen av scenarion som fast pris är till för. Priset är bundet till resultatet – inte timmarna. Hade man velat betala enbart för faktisk tid och insats hade man valt löpande räkning istället.

Så när man går in i ett fast pris-avtal går man också med på att inte i efterhand diskutera om arbetet gick snabbare eller långsammare. Man byter osäkerhet mot trygghet: du vet redan från början vad du kommer betala, och det är hela poängen.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V varpan1 skrev:
Shit, man borde köpa sig en grävmaskin och bli rik på ocker!
Den enda som blir rik på detta är staten. Du skattar bort din tänkta rikedom som egenföretagare.

• Gilla
mcax och 1 till
  • Laddar…
F -Figo skrev:
Har precis bytt enskilt avlopp och betalade i fakturan förväg. Arbetskostnaden var specad enligt offert till 110k och materialet till drygt 30k. Det var sagt att arbetet skulle ta 2-3 dagar. Allt blev dock klart efter en dag. Det visade sig dock att det behövde installeras en pumpbrunn då avloppet blev för djupt, vilket de gjorde samma dag. I ursprungsofferten fanns det under "prisexempel på tilläggsarbeten" specat pumpbrunn 29k.

Har nu fått faktura på pumpbrunnen där arbetskostnaden är satt till 30k och materialet till drygt 8k.

Min fråga är om jag kan bestrida den nya fakturan med hänvisning till att jag redan har betalat "för mycket" arbetskostnad för 2-3 dagar i den första fakturan? Kan man göra så? Det känns orimligt att betala totalt 140k i arbetskostnad för en dags arbete. Det var en anläggare och en grävmaskinist på plats.
Tänker jeg hade tur då min entrepenör tok 80.000 for 4 dagers gravning incl. 3 kammarebrunn, pumpbrunn och filtreringsannläggning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Miscela skrev:
1. Arbetet kan gå snabbare än beräknat, och då kan man som kund känna att man ”betalar för mycket”.
Men lämna offert med fast pris som är beräknat att ta 2-3 dagar och det i slutändan tar en dag med samma arbetskraft/maskiner/etc. är inte professionellt. Det är mer åt lurendrejerihållet.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Men lämna offert med fast pris som är beräknat att ta 2-3 dagar och det i slutändan tar en dag med samma arbetskraft/maskiner/etc. är inte professionellt. Det är mer åt lurendrejerihållet.
Jag har tagit jobb på löpande där uppskattningen varit 5 dagar och jobbet tog 3 vilket gav oss möjlighet att fixa lite annat. Skälet var i det fallet att allt flöt på väldigt smidigt och vi hade förberett väldigt mycket. Så jag håller inte alls med dig. Hela tanken med fast pris är ju att de måste ta i för att gardera sig och minimera sin egen risk. Om man hellre vill köra på ett löst estimat och löpande räkning äe en annan taktik som kan löna sig. Men man kan även stå där i slutändan och betala mer än man tänkt sig.

Visst finns det lurendrejeri också. Men instämmer inte i att det nödvändigtvis rör sig om lurendrejeri bara för att jobbet gått snabbt

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Tänker jeg hade tur då min entrepenör tok 80.000 for 4 dagers gravning incl. 3 kammarebrunn, pumpbrunn och filtreringsannläggning.
Vilket avloppssystem använde ni då?

Hade före ett 2 kammarbrunn med sten filter, som Kommunen inte accepterade. Nyt är 3kammersystem med avlopp direkt från huset til 3kammarbrun, som töms en gång varje år.

F finn petersen skrev:
Hade före ett 2 kammarbrunn med sten filter, som Kommunen inte accepterade. Nyt är 3kammersystem med avlopp direkt från huset til 3kammarbrun, som töms en gång varje år.
Betong, plast, infiltrationssystem? Väldig skillnad i pris, Fann ligger bland dom högsta i pris men deras kassetter är ju också väldigt bra. Aldrig nått problem hos kommunen när man använder deras system.

M Miscela skrev:
Visst finns det lurendrejeri också. Men instämmer inte i att det nödvändigtvis rör sig om lurendrejeri bara för att jobbet gått snabbt
Lågt räknat 2 dagar och högt räknat 3 dagar. Utfallet blir hälften av det lågt räknade, inte professionellt.

F -Figo skrev:
Har precis bytt enskilt avlopp och betalade i fakturan förväg. Arbetskostnaden var specad enligt offert till 110k och materialet till drygt 30k. Det var sagt att arbetet skulle ta 2-3 dagar. Allt blev dock klart efter en dag. Det visade sig dock att det behövde installeras en pumpbrunn då avloppet blev för djupt, vilket de gjorde samma dag. I ursprungsofferten fanns det under "prisexempel på tilläggsarbeten" specat pumpbrunn 29k.

Har nu fått faktura på pumpbrunnen där arbetskostnaden är satt till 30k och materialet till drygt 8k.

Min fråga är om jag kan bestrida den nya fakturan med hänvisning till att jag redan har betalat "för mycket" arbetskostnad för 2-3 dagar i den första fakturan? Kan man göra så? Det känns orimligt att betala totalt 140k i arbetskostnad för en dags arbete. Det var en anläggare och en grävmaskinist på plats.
Om det hade tagit låt oss säga 6dagar hade du velat betala mer för det än vad offerten var på?

B Bästerortarn skrev:
Dels kunde det ha tagit betydligt längre tid och dels kan du ju inte begära att få priset sänkt bara för att gubbarna var duktiga.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.