1 863 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Betala för arbetskostnad två gånger? Hur göra med faktura?
Men du betalar väl inte två gånger? Eller har jag missat något..F -Figo skrev:Första gången jag anlitar firma för "större jobb" så kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket innan. Denna offert var billigare än den andra jag tog in, valde därför denna och reagerade inte på priset egentligen. Min fråga var egentligen om det här med att betala dubbelt för arbetskostnaden eftersom de gjorde det snabbare än vad det var tänkt. Men att döma av kommentarerna hittills verkar de ha rätt att göra så.
Bästa är att prata med företaget om dom kan tänka sig lite goodwill då dom uppenbart haft tjänat mer än nog i detta fall..
Fastpris , Tänk bara på vilket slutresultat du avtalat om och den totala summan du betalar.F -Figo skrev:Första gången jag anlitar firma för "större jobb" så kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket innan. Denna offert var billigare än den andra jag tog in, valde därför denna och reagerade inte på priset egentligen. Min fråga var egentligen om det här med att betala dubbelt för arbetskostnaden eftersom de gjorde det snabbare än vad det var tänkt. Men att döma av kommentarerna hittills verkar de ha rätt att göra så.
I Fastpris ingår att om jobbet visar sig svårare tar företaget den smällen.
En del företag försöker köra fastpris men om det blir svårare vill man ha extra. Så ska det inte vara.
Meningen är att fastpris är som att binda räntan, man betalar mer men försäkrar sig mot att priset sticker iväg.
I ditt fall hade jag betalat 110+30+29 tusen men inte ett öre mer.
Börjar dom tjafsa om att tillägget blev dyrare säger du bara att det andra blev billigare (för dom) så ska det justeras ska det också justeras...
Det här med att betala två gånger: i den första fakturan tog de 110k för arbetskostnad där de "räknade/tog höjd" för 2-3 dagars arbete. I den nya fakturan för pumpbrunnen (som alltså installerades samma dag som avloppet) tar de 30k för arbetskostnad. Jag vill mena att jag redan har betalat för den arbetskostnaden i den första fakturan.J Jansson69 skrev:
Ok, läs inlägget ifrån farstatjej där har du vad dom har rätt att fakturera..F -Figo skrev:Det här med att betala två gånger: i den första fakturan tog de 110k för arbetskostnad där de "räknade/tog höjd" för 2-3 dagars arbete. I den nya fakturan för pumpbrunnen (som alltså installerades samma dag som avloppet) tar de 30k för arbetskostnad. Jag vill mena att jag redan har betalat för den arbetskostnaden i den första fakturan.
Jag fick nyligen in offerter runt 1000:-/tim för en medelstor hjulgrävare med förare....F -Figo skrev:
140.000:- i arbetskostnad för något som de beräknar göra klart på 3 dagar med 2 gubbar o 1 maskin känns spontant som jä*ligt sockrat. När det dessutom sen visar sig att att även tidsåtgången varit grovt överskattad så blir det ju allt så mycket värre.
Hade de lyckats bättre med beräkningen av en rimlig tidsåtgång och satt rimliga tim-priser på gubbarna så skulle din arbetskostnad med facit i hand enligt min mening beräknats till ungefär 1/3 av det pris du fått.
Slå 140.000:- delat på 2 gubbar i 3 dagar så ger det ett pris på nästan 3000:-/tim, per gubbe.
Du kan dock inte komma o ifrågasätta detta nu i efterhand, men kanske ta det med dig till andra projekt framöver?
Jag tror tyvärr du får bita i det sura äpplet. Du har väl betalat för att en tjänst ska utföras, inte att få ha en grävmaskinist på plats ett visst antal timmar? I offerten anges ju inte någon avtalad tidsåtgång. Men om offerten däremot hade specificerat 3 dagar arbete på plats, så skulle jag vilja hävda att de inte uppfyllt sin del av avtalet. Jag hade då betalat 1/3 av arbetskostnaden.F -Figo skrev:Det här med att betala två gånger: i den första fakturan tog de 110k för arbetskostnad där de "räknade/tog höjd" för 2-3 dagars arbete. I den nya fakturan för pumpbrunnen (som alltså installerades samma dag som avloppet) tar de 30k för arbetskostnad. Jag vill mena att jag redan har betalat för den arbetskostnaden i den första fakturan.
I den första fakturan referera du till arbetskostnad på 110 tkr. Den kostanden är innan både moms och rot. Är även de 30 tkr för arbete på pumpbrunnen innan moms & rot? I så fall är pumpbrunnen väldigt nära de 29900 kr sammanlagt efter moms och rot.F -Figo skrev:Det här med att betala två gånger: i den första fakturan tog de 110k för arbetskostnad där de "räknade/tog höjd" för 2-3 dagars arbete. I den nya fakturan för pumpbrunnen (som alltså installerades samma dag som avloppet) tar de 30k för arbetskostnad. Jag vill mena att jag redan har betalat för den arbetskostnaden i den första fakturan.
Du fick ett fast pris för arbetet med förutsättningen att den inte skulle krävas pumpbrunn och ett fast pris på pumpbrunnen. Det du avkrävs ser ut att vara vad som du avtalat.
Det ser inte särskilt billigt ut men inte så dyrt att jag kallar det ocker. Men i den bedömningen ingår också att det ingick en del service med formella förberedelser och dokumentation. Ser helt enkelt ut att vara "lite dyr men kvalitativ fullservice".
Om du har accepterat offerten får du ju givetvis betala oavsett om det tar företaget 1 eller 6 dagar att utföra arbetet.( Jmf bilbesiktningen, du betalar där lika mycket oavsett om jobbet tar 7 eller 77minuter)F -Figo skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
140 lök för ett endagsjobb för två gubbar är inte ocker?redarn skrev:
Om du tänker lite mer så kommer man fram till att dom tar för lite betalt för materialet och lägger över det på arbetskostnaden så mer rot kan nyttjas.Alfredo skrev:
Nu ska du inte vara den som är den😉Alfredo skrev:
Oftast är det ett krav/önskemål av kunden då det blir billigare för hen på det sättet. För företaget är det mest lönsamt att slippa rot då det är bara administrativa kostnader och tid..
Redigerat: