G G.L. skrev:
Att det ska vara så svårt entreprenörer att "göra om och göra rätt" och stå för kostnaderna. Detta händer tyvärr så ofta inom de kommunala projekten och politiker och tjänstemän låter skattebetalare stå för notan.
Är det mutor eller svågerpolitik kan man fråga sig när beställarna är så naiva och släpphänta
Vad tror ni om detta exempel från Göteborg då?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...sbedomde.8ecbb898-a48e-4ed6-9b17-8c493b894793

Hur lyckas man ens med detta?

Ossian K Olsson
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]

Citat om felanmälan och felplacering av ett bord, text om vikten av korrekt fakta.
Blir så när skolan inte längre är faktabaserad!

• Älska
  • Gilla
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

[länk]

Lutande pingisbordet I Göteborg konkurrerar med lutande tornet i Pisa . En turistattraktion 😉

T Träkirurgen skrev:
Lutande pingisbordet I Göteborg konkurrerar med lutande tornet i Pisa . En turistattraktion 😉
Så smarta att de slår mynt av sina misstag är de inte i GBG, de ska ju flytta pingisbordet..

F fribygg skrev:
Så smarta att de slår mynt av sina misstag är de inte i GBG, de ska ju flytta pingisbordet..
Precis, markprojektören borde väl klara detta projekt själv utan en inblandning av en massa tjänstemän u.p.a.

Är väl perfekt att höja benen i ena änden. Kortaste personen (kan ju skilja rätt mycket i den åldern) får the high ground. Tror det går på 10 min att ordna för en vaktis men inte i Muteborg...

Ett pingisbord utomhus i herrejösses-blåsiga Gbg känns feltänkt från början...

• Haha
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kåkarna som har Eternit fasad har väl varit utan behov av fasad underhåll snart en mansålder nu?
Föräldrahemmet fick eternit 1951 och den blev för ca 25 år sedan målad gul men jag vet inte om det kan kallas "underhåll", man ville ha kåken gul istf ljusrosa...det som kan kallas "underhåll" är byte av någon spräckt platta men det är inte plattans fel utan yttre våld.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har inte full koll på produkten men det resultatet borde vara helt förväntat? All grånande naturträ har ju en fas där det ser förjävligt ut. Ofta jämnar det ut sig om man håller ut till allt trä åldrats fullt ut.

Snabbkoll på street view ser det ut som mest utsatta delar är gråare som förväntat och de mindre utsatta delarna har varje panelbräda åldrats. De värsta detaljerna för grånande träfasader brukar vara för stora taksprång och andra skyddande detaljer som gör att delar av fasaden inte alls är utsatt för sol och vatten. Då tar det lååång tid innan det nått jämn grå färg.

Arkitetker är Norkonsult verkar det som. Jag måste säga att jag nog inte valt grånande träfasad på en så stor byggnad... jag tror inte det blir jättefint med grånat trä i den skalan. Det finns massa fina exempel uråldriga och nya men som sagt inte denna skalan.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
makhno_ makhno_ skrev:
Har inte full koll på produkten men det resultatet borde vara helt förväntat? All grånande naturträ har ju en fas där det ser förjävligt ut. Ofta jämnar det ut sig om man håller ut till allt trä åldrats fullt ut.

Snabbkoll på street view ser det ut som mest utsatta delar är gråare som förväntat och de mindre utsatta delarna har varje panelbräda åldrats. De värsta detaljerna för grånande träfasader brukar vara för stora taksprång och andra skyddande detaljer som gör att delar av fasaden inte alls är utsatt för sol och vatten. Då tar det lååång tid innan det nått jämn grå färg.

Arkitetker är Norkonsult verkar det som. Jag måste säga att jag nog inte valt grånande träfasad på en så stor byggnad... jag tror inte det blir jättefint med grånat trä i den skalan. Det finns massa fina exempel uråldriga och nya men som sagt inte denna skalan.
Uppenbarligen var det inte ”förväntat” av husköparen…

I närheten av där jag bor finns det ett radhusområde med liknande fasader som stått i kanske 20 år. De ser verkligen hemska ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.