Invånarna i Knivsta utanför Uppsala är upprörda över att fasaden på kommunens idrotts- och kulturarena CIK ser så ful ut. Det kommer att bli kostsamt att få den fin.

Du kan läsa artikeln här: Besvikna över flammig träfasad

Så dom trodde att upphottad budgetpanel skulle åldras med värdighet när den stod obehandlad, känns lite som att arkitekten har lovat lite mycket och så inträffade verkligheten.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga underhållsfria hus...
...men man kan ju göra det lättare för sig!

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns inga underhållsfria hus...
...men man kan ju göra det lättare för sig!
Kåkarna som har Eternit fasad har väl varit utan behov av fasad underhåll snart en mansålder nu?

• Gilla
Hannuse och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kåkarna som har Eternit fasad har väl varit utan behov av fasad underhåll snart en mansålder nu?
Underhållsfria nej, men inte långt därifrån.

Nu är ju inte fibercement riktigt där, inte heller kompositbrädor. Men här har vi två material som faktiskt ger lågt underhåll idag.
När jag byter vindskivor nästa gång så blir det kompositbrädor. Fibercementbrädor är också ett intressant alternativ där. Jag har några brädor på fasaden som byts vart tionde år (jag hade behövt långsamväxande kärnvirke). Där hade kompositbrädor varit bra nästa gång.

pacman42 pacman42 skrev:
När jag byter vindskivor nästa gång så blir det kompositbrädor.
Man skulle ju också kunna tänka sej plåt, både på offentliga byggnader och privata vindskivor.

F fribygg skrev:
Ja, precis.
Jag letar febrilt efter ett eternithus på rätt ställe, skulle vara grymt bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.