Hej.
I okt -22 skrev jag på ett avtal med en stark och väl inarbetad firma i min närhet på en komplett solpanelsinstallation. Dom hade precis slagit sig in på den banan utöver sin övriga verksamhet.
i avtalet står bla att halva summan ska betalas när allt material är mig tillhanda. i skrivande stund har
jag ännu inte fått växelriktaren men paneler är på plats och kabeldragning fram till växelriktaren är gjord.
Jag har blivit lovad av säljaren att växelriktaren ska komma i januari, sen februari, sen mars och nu säger han Q2, vilket kan vara enda till juni om det vill sig illa.
hursomhelst så i förra veckan fick jag ett samtal av säljaren att han behövde fakturera mig. Jag protesterade
eftersom växelriktaren fattades. Han kontrade med att han behövde betala underentreprenörer som hjälpt honom och att dom redan hade lagt en del timmar på installationen. Ok sa jag men halva summan är otänkbart,
priset för växelriktaren får ju iaf dras av då jag inte fått den.
Någon dag senare damp fakturan ner, lite prisreducerad. MEN den var från en annan firma än den jag har avtal med. Det visar sig att dom startat upp ett nytt företag som dom kallar för ---- -------- energi ab och har fakturerat från det företaget. Jag mejlade säljaren direkt och bad han att ändra men fick ingen respons. Så idag har jag bestridet fakturan då jag känner att om jag betalar in fakturan till det nya bolaget är jag körd. Jag vill inte bli inblandad i ett företag som kanske finns i 5 år och kör på solpanelsboomen och sen lägger ner verksamheten.
I mitt ursprungliga avtal står alla garantier inskrivna gällande material osv. Och att det företaget skulle gå omkull är otänkbart, det har funnits i säkert 50 år.
Så jag undrar, ska jag sitta lugnt i båten eller finns det chans att detta eskalerar till något otrevligt?
 
In order for you to pay this invoice, you should have a decision from the registering institution/administrative court that the new company takes over all assets, liabilities and liabilities of the old company. Otherwise it's a scam. After paying the "new" company you can get an invoice from the "old" company with which you have a contract and you will HAVE to pay it in addition to the second one.
 
Till att börja med så är du ju enligt avtalet inte skyldig att betala överhuvudtaget förrän villkoret är uppfyllt. Vad firman har för ev. kostnader att hantera är inte ditt problem.

Sedan tror jag att din ursprungliga firma kan meddela dig att de överlåtit fordran till ett annat bolag (tänk factoring). Men jag är osäker på om de kan överlåta hela avtalet utan ditt godkännande.
 
  • Gilla
blackpainter och 2 till
  • Laddar…
Har ni genom muntligt eller skriftligt tilläggsavtal avtalat om att du ska betala nu så gör det. Men betala då till företaget du har ett avtal med, inte det som nu fakturerat.

Man är betalningsskyldig för sina avtal vare sig man fått en faktura eller ej, så det är ju lika bra att göra rätt.

  • Betala till rätt företag och skriv tydligt vem avsändaren är och vad frågan gäller.
  • Bestrid fakturan från solbolaget.
  • Mejla säljaren att du nu betalat, samtidigt som du påpekar att de råkat fakturera från fel bolag.
 
  • Gilla
blackpainter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.