Hej!
Om man bor i en bostad som har en viss utsikt på ca 500meter från vardagsrummet kan man bestrida ett planerat bygge på granntomten om huset tar bort hela utsikten? Flerfamiljshuset som planeras kommer bli 3 våningar med ev. inredd vind. Blir det 3 våningar kommer dels utsikter försvinna men även synen av himlen från min bostad. Blir det två våningar så kommer jag fortfarande se himlen men utsikten blir noll. (planerade huset kommer ligga ca 15-20 meter från mitt hus)

Jag förstår att man inte kan stoppa alla byggen, saker o ting förändras. Men kan man trycka på någon paragraf ang utsikt som försvinner pga husbygge? (Jag känner till en familj i en villa som ligger på en höjd som bestred ett ärende och ett höghus blev en våning kortare just pga att hans utsikt försvann, huset blev ca 5 våningar istället för 6 som de andra punkthusen blev)

Tror det är svårt. Just utsikten har det skrivits mycket om där kontentan är att man inte äger sin utsikt. Kanske att det kanske tas större hänsyn om det är ett flerfamiljshus som byggs bredvid en villa.

O
Ja du det ska mycket till som du säkert redan läst här på forumet, man äger inte sin utsikt. Kanske kan kommunen resonera annorlunda när det handlar om ett fler familjshus, men jag skulle inte tro det.

Om det skulle funnits en paragraf om utsikt så skulle inga hus ha byggts....

Ända sättet att slippa liknade problem är att köpa den tomt som man inte vill ska bebyggas...

Nu framgår det ju av en annan tråd från trådskaparen att bygget ifråga strider mot gällande detaljplan, och att det därför pågår ett planearbete för att möjliggöra bygget på granntomten.

En ändrad detaljplan går att överklaga. Och där tror jag iofs att det kan vara ett skäl av viss vikt att utsikten blir förstörd. Om gällande plan för tomten ifråga bara tillåter enplansbebyggelse i ett villaområde, så är det en stor ändring att godkänna 3 plans flerfamiljshus.

Kollar runt och se om du får med dig lite grannar. Det smäller ju betydligt högre om du kommer in med 5st protester från närliggande grannar + din egen.

O
Som hempularen skrev, med tanke på att det handlar om en detaljplaneändring så kan saker och ting vara annorlunda. Då kanske det finns hopp.
Men se till att som suhagg skrev, prata med grannarna, och försök få med dessa på ditt tåg, detta kommer säkerligen låta mycket bättre. klaga då på att områdets karraktär kommer att förrändras. Inte bara din utsikt.

hempularen skrev:
Nu framgår det ju av en annan tråd från trådskaparen att bygget ifråga strider mot gällande detaljplan, och att det därför pågår ett planearbete för att möjliggöra bygget på granntomten.

En ändrad detaljplan går att överklaga. Och där tror jag iofs att det kan vara ett skäl av viss vikt att utsikten blir förstörd. Om gällande plan för tomten ifråga bara tillåter enplansbebyggelse i ett villaområde, så är det en stor ändring att godkänna 3 plans flerfamiljshus.
Precis! När kommunen bestämmer en detaljplan så är det väl just sådant som vilken utsikt man tycker att husen ska få som avgör. I vissa områden anser man att det är viktigare med många boende i området och varje hus får därför sämre utsikt (tätare mellan hus, högre hus etc). I ett annat område kan det vara karaktären av rymd, frihet för de boende som är vägledande.

Tack för bra svar/tips! Vill också gärna att någon som har extra kött på benen och egen erfarenhet av liknande "problem" kommer med tips och kommentarer ang bestridan av ändring av detaljplan :) Jag har redan alla grannar med mig, ingen vill ha ett stort flerfamiljshus intill oss.

Klagade ni lika mycket när ert hus byggdes?

Svenskar är för härliga...

Om det nya huset följer detaljplanen för området som kommer ni inte ens få lov att överklaga..........
Hör med bygglovshanteraren på kommunen.

Stringfellow Hawke skrev:
Klagade ni lika mycket när ert hus byggdes?

Svenskar är för härliga...
Visst är dom :D

Har några grannar som efter att dom flytta in i detta fd sommarstugs omr tycker att det räcker nu, varför ska det behöva flytta hit flera, här som det är så trevligt... :D

Själv så blev jag nästan hotade till livet efter att ha sökt förhandsbesked på en sjönära tomt som jag tänkt bygga mig ett hus på. hotfulla telefonsamtal osv...Inte ens att det stått ett hus på tomten tidigare spelade nån roll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.