3 020 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Beställt OSB bakom gips. Fått spån istället...
Är fortfarande spånskivorna framme eller har de hunnit slå på gipsen ännu? Hur upptäckte du fusket? Meddelade de dig att de bytt eller var det en slump att du såg det?
Jämför man t.ex Byggmax priser så skiljer det 17% mellan spån och OSB. Så minst 17% (6000) i avdrag är rimligt att kräva. Men eftersom du fått en försämrad funktion så borde du få någon kompensation för det också. En 10-12000 i avdrag är väl en rimlig utgångspunkt.
Jämför man t.ex Byggmax priser så skiljer det 17% mellan spån och OSB. Så minst 17% (6000) i avdrag är rimligt att kräva. Men eftersom du fått en försämrad funktion så borde du få någon kompensation för det också. En 10-12000 i avdrag är väl en rimlig utgångspunkt.
Spån är i vart fall billigare, tål inte riktigt samma krafter på skruvar och innehåller mer formaldehyd än OSB. För att sätta hållfastheten i perspektiv så tål enligt Statens Provningsanstalt en 12mm spån+gips 258kg "hängvikt" och 124kg "dragvikt" per skruv emedan en 11mm OSB bakom skivan tål 266kg respektive 169kg per skruv. Inga vansinniga skillnader alltså, och spånskivan håller ju för en hel del påfrestning, den med. Prismässigt ligger väl OSB på ungefär det dubbla mot spån. Står det OSB i dina papper men du fått spån så skulle jag i alla fall kräva prisreduktion då dom valt ett betydligt billigare material. Vad gäller att hänga upp tavlor, hyllor och annat så tror jag inte att du kommer att märka någon skillnad._kiM__ skrev:
Funktionsmässigt tror jag du kan nöja dig med spånskiva.
Jag skulle gjort det.
Men dom har valt ett billigare och något sämre material emot vad som avtalats, så du ska erbjuda dom att byta eller typ halvera extrakostnaden. Något på 10-17 tusen tycker jag nog att det är värt.
Börja du med 17' som utgångspunkt i förhandlingarna.
Var glad och trevlig, och påpeka att ni bara har fått ett litet problem att lösa. Och en lösning är "gör om gör rätt", och en annan är att kompensera dig, fast du egentligen hellre hade sett ett utbyte.
Jag skulle gjort det.
Men dom har valt ett billigare och något sämre material emot vad som avtalats, så du ska erbjuda dom att byta eller typ halvera extrakostnaden. Något på 10-17 tusen tycker jag nog att det är värt.
Börja du med 17' som utgångspunkt i förhandlingarna.
Var glad och trevlig, och påpeka att ni bara har fått ett litet problem att lösa. Och en lösning är "gör om gör rätt", och en annan är att kompensera dig, fast du egentligen hellre hade sett ett utbyte.
Jag har varit på byggplats flera ggr men aldrig reflekterat över att det var spån istället för OSB förns för ett par dagar sen då snickarna började att skiva på igen efter elen var klar.
Det har hela tiden stått två travar med skivor i huset men exakt vad det var har jag inte kontrollerat tidigare utan bara antagit att det är den beställda skivan som ska sitta bakom gipsen.
Känner mig själv lite klantig att ha upptäckt detta nu när allt är klart men det är mycket att hålla i huvudet kring detta bygge...
I alla dokument står det "OSB bakom gips".
Det har hela tiden stått två travar med skivor i huset men exakt vad det var har jag inte kontrollerat tidigare utan bara antagit att det är den beställda skivan som ska sitta bakom gipsen.
Känner mig själv lite klantig att ha upptäckt detta nu när allt är klart men det är mycket att hålla i huvudet kring detta bygge...
I alla dokument står det "OSB bakom gips".
Klicka här för att svara