harry73 harry73 skrev:
Det är svårt att se skillnaden mellan spansk skogsnigel (=mördarsnigel) och en vanlig skogsnigel men oavsätt verkar du inte ha ett snigelproblem.
Men gå som någon föreslog en runda genom gräsmattan varje kväll och klipp eller ännu enklare hacka dom i mitten med en spade och kom tillbaka en timme senare för att hacka alla som kalasar på liket
Precis, äntligen nån som fattar! Detta har jag försökt förklara till alla bekanta som påstår sig ha problem med mördarsniglar.

Det är näst intill omöjligt att skilja dessa utan att dissikera.

I början när jag hittade sniglar i trädgården så plockade jag dom i en hundbajspåse sen en fruktpåse för att snabbt byta till något större plastpåse från affären till att tyvärr lätt kunna fylla en 50 liters gammal jordsäck med sniglar då gick jag över till att bara skära halsen av dom för jag kan inte fylla soptunnan med snigelsäckar och jag vill inte ta in dom i bilen heller.
Pantersniglar har vi massor av och tyvärr har jag hittat dom smaskandes på mina växter nästan lika glupskt som mördarsniglarna och jag hittar dom ofta sovandes under samma stenar som mördarsniglarna, dom få gånger som pantersnigeln smaskar på mördarsnigeln är när jag redan har dödat dom så jag kommer att fortsätta med giftet, har haft samma 1 liters förpackning i 3 år, så det går inte åt mycket när man samlar ihop liken och geggar runt lite med lik och gift, jag har märkt en enorm skillnad i mängden sniglar sen jag började med giftet+ förra torra sommaren.
Jag hoppas ju att ”våra” tranor ska tycka att mördarsniglar är alldeles smaskens nu när grodmängden har minskat rejält efter att tranorna flyttat hit men dom tycker att solrosfröer och majskolvar är att föredra framför sniglar, hmmm kanske ska dra ner på matningen eller?

Har hittat 5 stycken totalt hittills. De tycks utgå från samma håll hela tiden, så vet inte om de kommer från grannen eller annan granne längre bort. Såg även en pantersnigel på samma ställe.

Provade att kapa en och lägga ut på gräsmattan. Två timmar senare hade inte släkten dykt upp ens. Provade även lägga pantersnigeln brevid den andra som ännu levde, men de gick åt varsitt håll (lite Romeo och Julia varning där kanske.. :P )

Trodde det skulle bli en våldsam fight men det hände uppenbarligen ingenting som sagt.

Grannen mittemot har uppenbarligen hittat sniglar, osäker vilken. Frun i huset hoppade omkring och gallskrek och försvann in medan mannen gick runt och funderade på vad det var för nån art. Kvällsunderhållning utan TV... om man får vara lite lustig.

Jag tror inte att de kastar in dem till oss i varje fall. Men de tycks ju finnas i kvarteret i alla fall. Och snabbt rör de sig för att vara så långsamma...

BirgitS
N nickspi skrev:
De tycks utgå från samma håll hela tiden
Något ställe åt det hållet som är lite fuktigare, typ buskage där marken är väl skuggad så att den inte torkar upp på samma sätt?
De försöker hitta sådana ställen att hålla till på under dagen.

BirgitS BirgitS skrev:
Något ställe åt det hållet som är lite fuktigare, typ buskage där marken är väl skuggad så att den inte torkar upp på samma sätt?
Grannen har buskar som hänger in över min tomt. Har inte brytt mig i dem än, då det är mängder med ogräs på tomten som ska rensas bort. Det tar sin lilla tid vill jag lova :)

BirgitS BirgitS skrev:
Inte äter igelkottar sniglar? Vi fick nämligen besök av en sån i trädgården igår, och jag tror inte det är första gången för nån har lämnat bajsspår två gånger tidigare (trodde det var nån katt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.