Byggahus.se

BESLUTSVÅNDA! Furuplank eller ekplank i gammalt hus???

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett hus från slutet av 1800-talet och det genomgår för tillfället en totalrenovering, vilket bl a innefattar inläggning av nya golv. Vi står nu och velar fram och tillbaka mellan vitlutad/vitoljad furu (typ Siljan Romantica) eller vitlutad/vitoljad ek (typ Berg & Berg, Öland) i hela huset.

Vi vill ha en ljus och luftig känsla och det ger ju den vitlutade och vitoljade furun. Nackdelen är dock mjukheten då det till saken hör att vi har tre små barn :). Eken är ju som känt hårdast av dessa två träslag, så ur den synpunkten är den bättre. Har tidigare inte varit så förtjust i vitoljad ek då den tenderar att slå mot rosa, men vad vi kan se på det nya Berg & Berg-golvet "Öland" går det mer mot ljust grått med en matt något rustik känsla, vilket gör att den står med på listan över "tänkbara golv" tillsammans med furugolvet. Vi har dock inte sett hur den ser ut i stor skala.

Vet att huset "andas" furu med tanke på dess ålder, men hur mycket skulle man inkräkta på husets själ om man skulle välja ett ekgolv enlig beskrivningen ovan? Vill ha ett golv som ser ut som furu, men som egenltligen är lika slitstarkt som ek :). (Ser dock inte ask som ett alternativ, för livlig för vår smak).

Finns det någon som lagt in Berg & Berg Öland och sett hur den ser ut på en stor yta? Ni som har vitlutade/vitoljade furugolv, vilket jag vet att några här i forumet har (ev också kompletterad med Osmo hårdvax) - hur är upplevelsen av golvet efter några år?

Vi måste fatta beslut ganska snart, så jag är oerhört tacksam för er input!

2. B
    Medlem · Nivå 10
    Jag skulle välja ekgolvet. Har precis flyttat från en lägenhet med furugolv. Och visst gillade vi golvet rent utseendemässigt, men det var verkligen sjukt ömtåligt.

3. A
    Medlem · Nivå 11
    Vårt vitsåpade furugolv blir ju bara vackrare med tiden, den får en sidenmatt yta som är lite glänsande i motljus trots att det inte är lackat. Alla besökare nämner just hur fint golvet är. Samtidigt håller jag med byggankan - det är verkligen ömtåligt. Det får man lära sig leva med, vilket kan vara jobbigt (jag tycker att det är det, får jag erkänna). Å andra sidan märks märken mindre med en sån ytbeläggning, så jag ångrar inte att vi inte lackade. Lackade golv blir mindre vackra med tiden.

Så egentigen har jag ingen ny input, furugolvet passar helt klart bättre in och är riktigt snyggt, men eken lär vara avsevärt med praktiskt.

Dock - såvida ni inte redan satt in fuskspröjs-fönster och rivit kakelugnar för att sätta in täljstenskamin, så är det ett väldigt stort avsteg från husets stil att sätta in ekplank. Ser inga bra exempel om jag bild-googlar Ekplank.

Krasst sett tycker jag nog att man sätter in furugolv i ett sånt hus, eller helt enkelt byter hus. Ett grannhus som varit till salu i två år (övriga går på två veckor till ockerpriser :)) säljs som charmig 1800-talsdröm i annonserna. Formen är det klassiska torpets. Men dess fasad består av mexitegel nertill, och brunlaserad panel upptill. Klassiskt 70-tal alltså. Jag brukar tänka att de ägarna borde ha köpt en nybyggd 70-talsvilla när det begav sig för 30 år sen istället, om det var mexiteglet de ville åt.

Lite samma läge här faktiskt.

/A

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Några fler som har input/erfarenheter? Om man ser på renoveringen överlag återställer vi allt till de gamla. Har nu satt in spröjsade fönster med kulturglas, handvarpor och stjärthake. Blev superfint. Har också tagit ned en öppen spis för att ersätta med en klassisk vit kakelugn. Vi har efter utagning av alla element, som ersätts med golvvärme fått fram alla fina speglar under fönstren. Kommer bli otroligt vackert. Vi återskapar också foder i alla rum enligt originalfodret, som endast fanns kvar i ett rum i huset. Skulle vi följa samma anda är furuplank givet. Kan bara inte riktigt slita mig från ekplankorna från "Berg & Berg Öland vitlutad/vitoljad" då det är hårdare och nästan har tonen av gammalt såpat furugolv. Nu är ju kvistningen annorlunda än furun, men ändå. Ingen som lagt in detta och sett hur det ser ut i stor skala...? Fler input på vitlutad/vitoljad furu, ev svarta streck med åren...? Går det lätt att ta bort med vitsåpa?

5. P
    Medlem Nivå 12
    Jag har vitoljad ask (tarkett), just för att jag tyckte ek gick åt det rosa, asken är mer lik furu i vithet.
    Och den är hårdare än ek.

6. P
    Medlem Nivå 4
    Hej,
    Vi hade lutat och vitoljat furugolv i lägenheten vi hade innan huset vilket är snyggt men vi sa att vi aldrig mer skulle ha vitt golv efter det. Förutom alla fläckar och svarta märken så syns allt damm och smuts väldigt lätt och vi upplevde att speciellt de svarta märkena (från skor?) var väldigt mödosamt att ta bort.

Vi lade in furutiljor i vårat nuvarande hus, oljebetsade mörkt och lackade dom vilket vi är supernöjda med. nu behöver man inte springa med mopp och dammsugare hela tiden. Vi har varken barn eller djur hemma men jag kan tänka mig att det blir ännu värre då om man har vitt golv.

Det kan dock kanske vara lättare att ha "klickgolv" än massivt golv i vit. Det verkar som de har hårdare slityta genrellt, men ger då kortare livslängd och inte tidsenlig känlsa.

Mvh,
    //H

7. A
    Medlem · Nivå 11
    Vi har såpat, ljust golv. Och jag upplever inte alls att det ser smutsigt, absolut inte. Men så går vi inte in med svarta gummisulor heller. Däremot vårt ljusgråmålade hallgolv, där är det verkligen ett problem.

Jag tycker att ni verkligen verkar vara seriösa med er renovering, och håller stilen, det låter ju som att det blir riktigt hög klass och fantastiskt fint. Tyvärr tror jag att ekplank förstör det ni är ute efter, det blir "fel". Däremot kan man inte annat än att instämma i att furu är ömtåligt, dessvärre. Men om man inte har hund eller stökiga småbarn, är det inget större problem.

Och som sagt, lite hack o repor på såpat golv syns inte speciellt utom i värsta släpljuset. Och då är det dessutom patina och charm, vilket är svårare att säga om ett gammalt lackat golv (jämför bara hur mycket finare ett slitet fernissat golv är jämfört med ett dito lackat).

Eller så fuskar ni och kör Osmo hårdvaxolja :)

/A

8. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla input! Hmmm...kanske ska ta furu ändå...vet ju att det är mer "rätt". Synd bara att "Berg & Berg" har lyckats så bra med eken, så att den inte slår mot rosa utan mot gammalt såpat golv. Det är den som ger oss huvudbry....ska lägga provplanken där en gång till...

Har inga husdjur, men tre små barn på 1, 3 och 5 år :)...

9. A
    Medlem · Nivå 11
    Har du nån länk då? Hittar ingen Ek "Öland" på deras hemsida.

/A

10. A
    Medlem Nivå 1
    Har också varit in på deras hemsida, men det verkar inte som att de uppdaterat sin hemsida med det ännu, vilket är synd. Tror att det kom ut på marknaden på försommaren. Det finns två Öland, ett lackat och ett oljat, men det är det oljade som är av intresse...det lackade är gulbeiget. Furun är dock fortf av intresse! Hmmm...måste fundera lite till...

11. Dalbotös
    Medlem · Nivå 12
    Alko - totalt OT men finns det någon länk till grannhuset som är till salu? Jag kan för mitt liv inte få till en bild av ett hus i mexitegel med torpform. :)