Jag planerar att sälja mitt hus som jag byggde för 20 år sedan. Problemet är att jag inte har några kvitton eller verifikationer kvar på vad huset kostade att bygga.

Vid försäljningen kommer skattemyndigheten vilja beskatta mig för vinsten men eftersom jag inte kan bevisa vad huset kostade att bygga, kommer jag antagligen att vara utlämnad till skattemyndigheternas godtycke, vilket inte verkar särskilt attraktivt....
Jag har för mig att produktionskostnaden var c:a 950TSEK och det är ett Nordiskt Trähus(numera Myresjöhus).

Är det någon som har ideer om hur man ska hantera den här situationen?

Det finns regler för schablonavdrag - det är inte så att du skall tvingas skatta för allting utan avdrag.

I din situation skulle jag ringt skatteverket och frågat hur du skulle göra helt enkelt...

/K

Jag har frågat skattemyndigheten och tydligen finns det bara en regel för schablonavdrag och den utgår från 1952 års taxeringsvärde... Utöver detta ska man uppskatta hur mycket man har lagt ner och försöka styrka detta med ritningar(som jag har) foton, etc.

Därmed är man i princip utlämnad till myndigheternas godtycke som jag ser det...

/Thommy

Tog du inget lån när du byggde huset?
Lånesumman kan ju vara en utgångspunkt för ett rimligt ingångsvärde.

/Hasse

thojak skrev:
Jag har frågat skattemyndigheten och tydligen finns det bara en regel för schablonavdrag och den utgår från 1952 års taxeringsvärde... Utöver detta ska man uppskatta hur mycket man har lagt ner och försöka styrka detta med ritningar(som jag har) foton, etc.

Därmed är man i princip utlämnad till myndigheternas godtycke som jag ser det...

/Thommy
Ja eller så är dom utlämnade till ditt godtycke :)

Det är ju dessutom bara om du åker på en granskning som dina avdrag kommer ifrågasättas - så håller du dig till rimliga (och sanna) uppskattningar så borde det vara ok.

TEx om du säger att du renoverade köket 1995 för 200 000 kr - det är ju en rimlig summa -som dom även om du inte har ett kvitto får svårt att ifrågasätta tycker jag - förutsatt att ditt kök verkligen renoverades då förstås - OCH att det du tar upp tex återfinns i fastighetsdeklarationen . . .

Det är väl ett ganska pragmatiskt förhållningssät tycker jag - annars hade dom ju kunnat säga: inga kvitton = inga avdrag...

/K

Jag tackar för synpkterna. Jag har inte så mkt val antar jag, det är väl bara att speca så mycket man kommer ihåg och sedan försöka belägga på olika sätt varför det var så. Problemet att det var ett tag sedan...:(

En ansluten fråga. Om man säljer till en bekant, har skattemyndigheterna någon synpkt på hur lågt pris man kan sälja för utan att det blir skatt på det åxå? Dvs. en bit under marknadsvärdet.

/Thommy

thojak skrev:
Jag tackar för synpkterna. Jag har inte så mkt val antar jag, det är väl bara att speca så mycket man kommer ihåg och sedan försöka belägga på olika sätt varför det var så. Problemet att det var ett tag sedan...:(

En ansluten fråga. Om man säljer till en bekant, har skattemyndigheterna någon synpkt på hur lågt pris man kan sälja för utan att det blir skatt på det åxå? Dvs. en bit under marknadsvärdet.

/Thommy
Nuförtiden så är ju gåvoskatten avskaffad - så du borde få sälja till så lågt pris du vill.
Dock kommer din kopmis att få betala stämpelskatten på antingen försäljningsvärdet ELLER taxeringsvärdet om fastigheten säljs för under detta värde...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.