5 363 läst ·
46 svar
5k läst
46 svar
Besiktningsprotokoll
Eftersom lägenheten är besiktigad med anmärkning av en besiktningsman innan du sålde. Då borde TS's köpares besiktningsman också ha kunnat hitta ev. fuktproblem i badrumet. Det där ligger på köparens ansvar att besikta lägenheten speciellt om badrumet är gammalt så är det mkt stor risk för vattenskada.
Så enkelt är det ej. TS har sålt en lägenhet och underlåtit att informera köparen om sedan tidigare kända fel. Sen kan det vara precis som fler tidigare varit inne på, badrummet är gammalt och värdet på det även utan fuktskada sannolikt ej särskilt högt. Bästa för samtliga inblandade (utom möjligen juristerna) vore om TS och köparen kunde enas om en rimlig ekonomisk ersättning där badrummets ålder och skick tas i hänsyn.H H-Thomasson skrev:Eftersom lägenheten är besiktigad med anmärkning av en besiktningsman innan du sålde. Då borde TS's köpares besiktningsman också ha kunnat hitta ev. fuktproblem i badrumet. Det där ligger på köparens ansvar att besikta lägenheten speciellt om badrumet är gammalt så är det mkt stor risk för vattenskada.
Det stämmer nog att köparen har hyggliga chanser att få ersättning vid en rättslig prövning. Men ersättningen bör bli mycket låg för att badrum årgång 1972. Det finns en praxis att om ersättningsbeloppet är lågt i förhållande till försäljningspriset så blir det ingen ersättning. Det kanske kan gälla i detta fall. Om inte kanske säljaren här kan försöka nå en överenskommelse med en ersättning i nivån 10 procent av kostnader för badrummet.
Kostnaden för eventuella juridiska ombud kan sannolikt ganska snabbt dra iväg förbi ett eventuellt tvistebelopp så under förutsättningen att nu köparen inte kommer och tror att han har möjlighet att kräva TS på kostnaden för en hel badrumsrenovering så vidhåller jag att bästa möjliga utgång är att komma överens om en rimlig ersättning utan rättslig prövning.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Det är nog bara att avvakta eventuella krav från köparen nu, men jag tycker inte att du ska vara så orolig, som många redan påpekat så kan köparen inte kräva dig på värdet för ett helt nytt badrum eftersom det befintliga är så gammalt. Antagligen kan de inte kräva dig på någonting. Så måla inte upp några skräckscenarier nu!
tack för dina ord... kan kanske sova bättre inatt efter allas svar...Pasjostrom skrev:
Det är nog bara att avvakta eventuella krav från köparen nu, men jag tycker inte att du ska vara så orolig, som många redan påpekat så kan köparen inte kräva dig på värdet för ett helt nytt badrum eftersom det befintliga är så gammalt. Antagligen kan de inte kräva dig på någonting. Så måla inte upp några skräckscenarier nu!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja... Hur vet vi att säljaren tagit del av protokollet? Och förstått innebörden av det hela. Det mailet var ganska ofullständigt.
Så den biten med info skulle jag inte dra. Så stora växlar på.
Sen är det köparen som måste ta nästa steg.
Det bästa är att bara låta det vara. Ingen förlikning. Och inga mer besök hos juristen... Det kostar bara pengar.
Det jag funderar på är att du lagt klinkers på mattan. Är köparen informerad om att badrummet är från 70 talet?
Å andra sidan borde det synas
Vid. En besiktning
Så den biten med info skulle jag inte dra. Så stora växlar på.
Sen är det köparen som måste ta nästa steg.
Det bästa är att bara låta det vara. Ingen förlikning. Och inga mer besök hos juristen... Det kostar bara pengar.
Det jag funderar på är att du lagt klinkers på mattan. Är köparen informerad om att badrummet är från 70 talet?
Å andra sidan borde det synas
Vid. En besiktning
det är han köparen. Att klinkers är limmat på mattan ...att huset är byggt 1972 vet han o om badrummet renoverat före 2005 vet varken jag eller han kan jag tänka mig. När köpte 2005 fanns ingen info om det. Köpte från föreningen Riksbyggen eftersom ägaren före mig hade avlidit så Sälje föreningen lgh.B Byggdjuret skrev:Tja... Hur vet vi att säljaren tagit del av protokollet? Och förstått innebörden av det hela. Det mailet var ganska ofullständigt.
Så den biten med info skulle jag inte dra. Så stora växlar på.
Sen är det köparen som måste ta nästa steg.
Det bästa är att bara låta det vara. Ingen förlikning. Och inga mer besök hos juristen... Det kostar bara pengar.
Det jag funderar på är att du lagt klinkers på mattan. Är köparen informerad om att badrummet är från 70 talet?
Å andra sidan borde det synas
Vid. En besiktning
Ja du vad som syns i besiktningsprotokollet vet jag inte ... har aldrig sätt ngn protokoll.M Mawe 67 skrev:det är han köparen. Att klinkers är limmat på mattan ...att huset är byggt 1972 vet han o om badrummet renoverat före 2005 vet varken jag eller han kan jag tänka mig. När köpte 2005 fanns ingen info om det. Köpte från föreningen Riksbyggen eftersom ägaren före mig hade avlidit så Sälje föreningen lgh.
Här ringer lite alarmklockor. När las den där klinkern, och gjordes det av en fackman? Finns det tätskikt mellan matta och klinker?M Mawe 67 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det står något om att detta kommit upp nu för att nuvarande ägare skall sälja? När sålde TS bostadsrätten?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Är badrummet nyrenoverat 2005 eller har man bara lagt klinkers på den gamla mattan
