Nimly har kommit med en ny serie lås, Code / Code Pro. Elektroniskt dörrlås för villor, radhus och fritidshus med höga krav på säkerhet och flexibilitet. Tänkte att det kan vara bra med en separat tråd att diskutera dessa låsen och sprida erfarenheter/tips etc.
Jämfört med Touch / Touch Pro som diskuteras i olika trådar har Code fysiska knappar att trycka på. Måste erkänna att detta tilltalar mig mer än Touch-knapparna, och jag har nyss beställt mitt första lås - återkommer med erfarenheter..
Mjukvaran verkar uppdaterad en aning med nya funktioner. Man kan ändra nedräkningen för autolås, använda snabblås med stjärntangenten, aktivera tvåfaktorsautentisering för ökad säkerhet. Man kan även justera hur länge panelbelysningen ska vara tänd, välja om första knapptrycket endast ska väcka panelen eller ingå i kodinmatningen samt ändra visuell återkoppling från panelen. Välj om varje knapp ska släckas snabbt vid varje tryck, eller om hela panelen ska blinka vid inmatning.
Programmering av låset sker liknande Touch / Touch Pro enbart via den yttre enheten, alternativt via mobilapp eller ditt smarta hem.
- Dörren låses upp med personlig kod (3-8 siffror), RFID-bricka (3 st brickor medföljer), fingeravtryck eller via mobilapp (nimly connect-appen eller Smarta hem-plattform kräver Connect module / Connect Gateway).
- Anti-sabotagefunktion (inaktiverar låset i 5 minuter vid tre upprepade felinmatningar).
- Kamouflagefunktion (maskera din kod genom att dölja den bland falska siffror) (Code Pro).
- Bortasäkringsläge som låser det inre handtaget (Code Pro).
- Tvåfaktorsautentisering (2FA), kräver två olika åtkomstmetoder för att låsa upp (kod + fingeravtryck, kod + RFID-bricka) (Code Pro)
- Automatisk låsning ser till att dörren låses när den stängs.
- Fysisk nödnyckel som reserv vid till exempel urladdade batterier (3 st ingår).
- Låset är vändbart höger- eller vänsterhängda ytterdörrar.
- Drivs av 3 x AA-batterier.
- Klassificering Låsklass 2A & IP65 (Code) respektive Låsklass 3 SSF 3522 & IP65 (Code Pro, med följande kriterier: Minst 4 siffror för alla master- och användarkoder, de medföljande säkerhetsskruvarna måste användas vid installation, anti-sabotagefunktionen måste vara aktiverad, kamouflagefunktionen måste vara avaktiverad, bortasäkringsläget måste användas och tvåfaktorsautentisering (2FA) måste vara aktiverad).
- Nimly Connect module och Connect Gateway för anslutning mot mobilapp eller ditt smarta hem.
- Nimly-batteripack (laddas via USB-C) för ersättning av AA-batterier.
Jämfört med Touch / Touch Pro som diskuteras i olika trådar har Code fysiska knappar att trycka på. Måste erkänna att detta tilltalar mig mer än Touch-knapparna, och jag har nyss beställt mitt första lås - återkommer med erfarenheter..
Mjukvaran verkar uppdaterad en aning med nya funktioner. Man kan ändra nedräkningen för autolås, använda snabblås med stjärntangenten, aktivera tvåfaktorsautentisering för ökad säkerhet. Man kan även justera hur länge panelbelysningen ska vara tänd, välja om första knapptrycket endast ska väcka panelen eller ingå i kodinmatningen samt ändra visuell återkoppling från panelen. Välj om varje knapp ska släckas snabbt vid varje tryck, eller om hela panelen ska blinka vid inmatning.
Programmering av låset sker liknande Touch / Touch Pro enbart via den yttre enheten, alternativt via mobilapp eller ditt smarta hem.
Redigerat:
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?
Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).
Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.
Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig eller typ plåster / nedslitna fingeravtryck.
Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).
Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.
Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig eller typ plåster / nedslitna fingeravtryck.
engs skrev:
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?
Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).
Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.
Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig och eller typ plåster eller nedslitna fingeravtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
*-knappen på innerlåset ska tydligen blinka var 5:e sekund när dörren är olåst från utsidan.engs skrev:
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?
Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).
Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.
Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig eller typ plåster / nedslitna fingeravtryck.
En möjlig work-around för att lägga in fler fingrar: Lägg in varje finger på en egen användarplats, sen programmerar du in samma användarkod på alla användarplatserna. Då får du ju möjlighet att låsa upp med vilket finger som helst. Det finns ju 1000 användarplatser att nyttja...
Code Pro står iaf angiven som en nyhet på Nimlys hemsida. Och jag kunde inte se att det fanns någon specifik tråd för Code eller Code Pro här i forumet.M mrmlz skrev:
Kan vara fler skillnader mellan Code och Code Pro, men jag har mest kikat på den senare varianten.
Skulle säga att det är för otydligt. En svag LED i två färger som visar låst/olåst drar inte många watt. Kan ju vara en option i appen man kan aktivera i utbyte mot lite tätare batteribyten.stareez skrev:
*-knappen på innerlåset ska tydligen blinka var 5:e sekund när dörren är olåst från utsidan.
En möjlig work-around för att lägga in fler fingrar: Lägg in varje finger på en egen användarplats, sen programmerar du in samma användarkod på alla användarplatserna. Då får du ju möjlighet att låsa upp med vilket finger som helst. Det finns ju 1000 användarplatser att nyttja...
Angående omvägen så har tanken slagit mig, men det är så dumt att man ska behöva ta till sådana omvägar, när det borde vara en simpel mjukvarufix. Eller snarare något som funnits sen start.
Nu har jag installerat Nimly Code Pro och använt det en vecka. Är grymt nöjd!
Installationen gick galant, det var enkelt att följa manualen steg för steg. Programmering av användarkoder och fingeravtryck gick också bra.
Än så länge är låset bara testat i varmt och torrt väder (och fingrar).
Köpte till det uppladdningsbara batteriet, det verkar bra och gediget. I övrigt är låset inte uppkopplat till något, utan funkar som stand-alone i ett "dumt" hem. 😃
Installationen gick galant, det var enkelt att följa manualen steg för steg. Programmering av användarkoder och fingeravtryck gick också bra.
Än så länge är låset bara testat i varmt och torrt väder (och fingrar).
Köpte till det uppladdningsbara batteriet, det verkar bra och gediget. I övrigt är låset inte uppkopplat till något, utan funkar som stand-alone i ett "dumt" hem. 😃
Undersöker smarta lås till huset. Önskar något att kunna integrera i homeassistant och då dyker Nimly upp som en tänkbar kandidat.
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
Jag är fortfarande supernöjd med mitt Code Pro. Gillar faktiskt de fysiska knapparna mer och mer, särskilt när man är blöt om fingrarna.J JonniK skrev:Undersöker smarta lås till huset. Önskar något att kunna integrera i homeassistant och då dyker Nimly upp som en tänkbar kandidat.
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
Har inte provat uppkoppling på något vis. Men läs gärna i övriga trådar om Touch/Touch Pro, det borde vara ungefär lika för alla Nimly-varianter.
Installerade mitt Code Pro nu för nån dag sedan och har redan fått problem... Låset piper två gånger och klickar till med regelbundna mellanrum, ungefär var tionde minut. Nån som råkat ut för nåt liknande?
Har en felanmälan hos Nimly, men just nu får jag plocka ut batterierna ur låset när jag är hemma, annars är det olidligt att befinna sig i huset...
Har en felanmälan hos Nimly, men just nu får jag plocka ut batterierna ur låset när jag är hemma, annars är det olidligt att befinna sig i huset...
Kom du fram till vad felet var?Scuttle skrev:
Installerade mitt Code Pro nu för nån dag sedan och har redan fått problem... Låset piper två gånger och klickar till med regelbundna mellanrum, ungefär var tionde minut. Nån som råkat ut för nåt liknande?
Har en felanmälan hos Nimly, men just nu får jag plocka ut batterierna ur låset när jag är hemma, annars är det olidligt att befinna sig i huset...
Går i tankar om att köpa Code Pro så nyfiken!
Klicka här för att svara






