Nimly har kommit med en ny serie lås, Code / Code Pro. Elektroniskt dörrlås för villor, radhus och fritidshus med höga krav på säkerhet och flexibilitet. Tänkte att det kan vara bra med en separat tråd att diskutera dessa låsen och sprida erfarenheter/tips etc.
  • Dörren låses upp med personlig kod (3-8 siffror), RFID-bricka (3 st brickor medföljer), fingeravtryck eller via mobilapp (nimly connect-appen eller Smarta hem-plattform kräver Connect module / Connect Gateway).
  • Anti-sabotagefunktion (inaktiverar låset i 5 minuter vid tre upprepade felinmatningar).
  • Kamouflagefunktion (maskera din kod genom att dölja den bland falska siffror) (Code Pro).
  • Bortasäkringsläge som låser det inre handtaget (Code Pro).
  • Tvåfaktorsautentisering (2FA), kräver två olika åtkomstmetoder för att låsa upp (kod + fingeravtryck, kod + RFID-bricka) (Code Pro)
  • Automatisk låsning ser till att dörren låses när den stängs.
  • Fysisk nödnyckel som reserv vid till exempel urladdade batterier (3 st ingår).
  • Låset är vändbart höger- eller vänsterhängda ytterdörrar.
  • Drivs av 3 x AA-batterier.
  • Klassificering Låsklass 2A & IP65 (Code) respektive Låsklass 3 SSF 3522 & IP65 (Code Pro, med följande kriterier: Minst 4 siffror för alla master- och användarkoder, de medföljande säkerhetsskruvarna måste användas vid installation, anti-sabotagefunktionen måste vara aktiverad, kamouflagefunktionen måste vara avaktiverad, bortasäkringsläget måste användas och tvåfaktorsautentisering (2FA) måste vara aktiverad).
Tillbehör:
  • Nimly Connect module och Connect Gateway för anslutning mot mobilapp eller ditt smarta hem.
  • Nimly-batteripack (laddas via USB-C) för ersättning av AA-batterier.

Jämfört med Touch / Touch Pro som diskuteras i olika trådar har Code fysiska knappar att trycka på. Måste erkänna att detta tilltalar mig mer än Touch-knapparna, och jag har nyss beställt mitt första lås - återkommer med erfarenheter..
Mjukvaran verkar uppdaterad en aning med nya funktioner. Man kan ändra nedräkningen för autolås, använda snabblås med stjärntangenten, aktivera tvåfaktorsautentisering för ökad säkerhet. Man kan även justera hur länge panelbelysningen ska vara tänd, välja om första knapptrycket endast ska väcka panelen eller ingå i kodinmatningen samt ändra visuell återkoppling från panelen. Välj om varje knapp ska släckas snabbt vid varje tryck, eller om hela panelen ska blinka vid inmatning.
Programmering av låset sker liknande Touch / Touch Pro enbart via den yttre enheten, alternativt via mobilapp eller ditt smarta hem.
 
  • Elektroniskt dörrlås Nimly med knappsats i svart och silver, fingertoppsläsare och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt dörrlås från Nimly, modell Code Pro, med fysisk knappsats och SBSC certifieringen SSF 3522 och låsklass 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektroniskt dörrlås från Nimly med knappsats monterad på en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
engs
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?

Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).

Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.

Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig eller typ plåster / nedslitna fingeravtryck.
 
Är det en ny revision? Jag har haft ett Code i drygt ett år nu men fattar inte om det är någon faktiskt uppdatering?
 
engs engs skrev:
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?

Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).

Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.

Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig och eller typ plåster eller nedslitna fingeravtryck.
Digitalt låssystem visar dörrens låsstatus som "Locked", med en grön ikon och tidstämpling "16 hours ago".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går ju att se digitalt låsstatus.
 
engs engs skrev:
Finns det möjlighet att se, utan att knappa något, om det är låst / öppet, från insidan?

Kan man använda RFID / NFC på mobil / smartwatch för att öppna? (apple specifikt).

Dessa två funktioner är det jag främst saknar på nuvarande nimly.

Edit: Kom på en tredje sak jag saknar. Skulle vilja ha möjlighet att lägga in flertalet fingrar på alla användare, typ minst 4st, två fingrar på varje hand. Så man kan öppna oavsett vilken hand man har ledig eller typ plåster / nedslitna fingeravtryck.
*-knappen på innerlåset ska tydligen blinka var 5:e sekund när dörren är olåst från utsidan.

En möjlig work-around för att lägga in fler fingrar: Lägg in varje finger på en egen användarplats, sen programmerar du in samma användarkod på alla användarplatserna. Då får du ju möjlighet att låsa upp med vilket finger som helst. Det finns ju 1000 användarplatser att nyttja...
 
M mrmlz skrev:
Är det en ny revision? Jag har haft ett Code i drygt ett år nu men fattar inte om det är någon faktiskt uppdatering?
Code Pro står iaf angiven som en nyhet på Nimlys hemsida. Och jag kunde inte se att det fanns någon specifik tråd för Code eller Code Pro här i forumet.
Kan vara fler skillnader mellan Code och Code Pro, men jag har mest kikat på den senare varianten.
 
engs
M mrmlz skrev:
[bild] Går ju att se digitalt låsstatus.
Vill kunna gå förbi och se direkt om det är låst, inte behöva gå och hämta mobilen och titta i en app när jag redan står bredvid dörren. Går ju inte känna på handtaget då den alltid öppnar inifrån .
 
engs
stareez stareez skrev:
*-knappen på innerlåset ska tydligen blinka var 5:e sekund när dörren är olåst från utsidan.

En möjlig work-around för att lägga in fler fingrar: Lägg in varje finger på en egen användarplats, sen programmerar du in samma användarkod på alla användarplatserna. Då får du ju möjlighet att låsa upp med vilket finger som helst. Det finns ju 1000 användarplatser att nyttja...
Skulle säga att det är för otydligt. En svag LED i två färger som visar låst/olåst drar inte många watt. Kan ju vara en option i appen man kan aktivera i utbyte mot lite tätare batteribyten.

Angående omvägen så har tanken slagit mig, men det är så dumt att man ska behöva ta till sådana omvägar, när det borde vara en simpel mjukvarufix. Eller snarare något som funnits sen start.
 
engs engs skrev:
Vill kunna gå förbi och se direkt om det är låst, inte behöva gå och hämta mobilen och titta i en app när jag redan står bredvid dörren. Går ju inte känna på handtaget då den alltid öppnar inifrån .
Ett elektroniskt dörrlås med låsvred som visar låst och olåst position, märkt Nimly.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag låser upp flyttas låsvredet ... Oklart om det finns ett läge när den är olåst och vredet ändå står i "låst".
 
Nu har jag installerat Nimly Code Pro och använt det en vecka. Är grymt nöjd!
Installationen gick galant, det var enkelt att följa manualen steg för steg. Programmering av användarkoder och fingeravtryck gick också bra.
Än så länge är låset bara testat i varmt och torrt väder (och fingrar).

Köpte till det uppladdningsbara batteriet, det verkar bra och gediget. I övrigt är låset inte uppkopplat till något, utan funkar som stand-alone i ett "dumt" hem. 😃
 
  • 20260422_191315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260422_111200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260421_145319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Undersöker smarta lås till huset. Önskar något att kunna integrera i homeassistant och då dyker Nimly upp som en tänkbar kandidat.
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
 
J JonniK skrev:
Undersöker smarta lås till huset. Önskar något att kunna integrera i homeassistant och då dyker Nimly upp som en tänkbar kandidat.
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
Jag är fortfarande supernöjd med mitt Code Pro. Gillar faktiskt de fysiska knapparna mer och mer, särskilt när man är blöt om fingrarna.

Har inte provat uppkoppling på något vis. Men läs gärna i övriga trådar om Touch/Touch Pro, det borde vara ungefär lika för alla Nimly-varianter.
 
  • Gilla
JonniK
  • Laddar…
Installerade mitt Code Pro nu för nån dag sedan och har redan fått problem... Låset piper två gånger och klickar till med regelbundna mellanrum, ungefär var tionde minut. Nån som råkat ut för nåt liknande?

Har en felanmälan hos Nimly, men just nu får jag plocka ut batterierna ur låset när jag är hemma, annars är det olidligt att befinna sig i huset...
 
Scuttle Scuttle skrev:
Installerade mitt Code Pro nu för nån dag sedan och har redan fått problem... Låset piper två gånger och klickar till med regelbundna mellanrum, ungefär var tionde minut. Nån som råkat ut för nåt liknande?

Har en felanmälan hos Nimly, men just nu får jag plocka ut batterierna ur låset när jag är hemma, annars är det olidligt att befinna sig i huset...
Kom du fram till vad felet var?
Går i tankar om att köpa Code Pro så nyfiken!
 
Jag kontaktade Nimly och har fått mitt utbyteslås, hämtade det på posten igår. Ska installera det nu i helgen så får vi se hur det uppför sig.
 
  • Gilla
Gelantious och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.