Har som många andra har min sambo och jag åkt på en nit när det gäller bra takbyte inkl. plåtarbete. Tänkte därav höra med er här om ni vet någon besiktningsman runt Jönköping?

Tack på förhand😊
 
Redigerat:
Anticimex anlitade jag i förra veckan, en besiktning kostade 6000:-
Vet ej om dom finns i dina trakter men jag gick först via "Villaägarnas Riksförbund" som hänvisade till dom.
I mitt fall handlade det om inspektion av uppsatta vindskivor som ej var yrkesmässigt utfört :(

Lycka till och hoppas det blir bra utfört
/ Lennart
 
T Trazan56 skrev:
Anticimex anlitade jag i förra veckan, en besiktning kostade 6000:-
Vet ej om dom finns i dina trakter men jag gick först via "Villaägarnas Riksförbund" som hänvisade till dom.
I mitt fall handlade det om inspektion av uppsatta vindskivor som ej var yrkesmässigt utfört :(

Lycka till och hoppas det blir bra utfört
/ Lennart
6000 kr för att inspektera vindskivor? Det var inte billigt. Nästa gång kan du fråga på forumet så får du gratis utlåtande ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
6000 kr för att inspektera vindskivor? Det var inte billigt. Nästa gång kan du fråga på forumet så får du gratis utlåtande ;)
För att kunna gå vidare i ärendet så måste jah ha en oberoende besiktningsman.
Självklart ser jag själv vad som är galet men det håller inte om jag ska anlita jurist.
ja, 6000:- lät mycket för en halvtimmes okulärbesiktning via stege... men nu har jag i alla fall svart på vitt vad som behöver åtgärdas, dvs allt från scratch (vindskivorna går ej ned över taket som ligger blottat, saknas ca 5cm till vertikal vattbräda.
 
  • Hustak, grön trädtopp bakom, klart himmelsblått, träplanka, lösa tegelpannor, skarpt fokus förgrund, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
T Trazan56 skrev:
För att kunna gå vidare i ärendet så måste jah ha en oberoende besiktningsman.
Självklart ser jag själv vad som är galet men det håller inte om jag ska anlita jurist.
ja, 6000:- lät mycket för en halvtimmes okulärbesiktning via stege... men nu har jag i alla fall svart på vitt vad som behöver åtgärdas, dvs allt från scratch (vindskivorna går ej ned över taket som ligger blottat, saknas ca 5cm till vertikal vattbräda.
Vad är det för kleti och pleti som varit framme
 
T TheGame skrev:
Vad är det för kleti och pleti som varit framme
en som vi kollade upp innan arbetet påbörjades men jag vill inte hänga ut någon
 
T Trazan56 skrev:
en som vi kollade upp innan arbetet påbörjades men jag vill inte hänga ut någon
Surt.
Det såg riktigt illa ut, tom en kojjbyggare som jag gjorde bättre jobb när jag bytte tak 😅
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Surt.
Det såg riktigt illa ut, tom en kojjbyggare som jag gjorde bättre jobb när jag bytte tak 😅
ha ha... jag och en kompis renoverade taket och vindskivorna för ca 20 år sedan och då gjordes det enligt konstens alla regler... nu jobbade han när vi inte var hemma och konflikten började med att skivorna var omålade :O (sånt en normal person fixar på marknivå innan man sätter upp dom) Han återbetalade färgkostnaden och tyckte att jag (67år) skulle upp och måla.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
T Trazan56 skrev:
Anticimex anlitade jag i förra veckan, en besiktning kostade 6000:-
Vet ej om dom finns i dina trakter men jag gick först via "Villaägarnas Riksförbund" som hänvisade till dom.
I mitt fall handlade det om inspektion av uppsatta vindskivor som ej var yrkesmässigt utfört :(

Lycka till och hoppas det blir bra utfört
/ Lennart
Okej. Dom besiktar vell bara från backen? Vill ha en som även går upp på taket.
 
K
T Trazan56 skrev:
För att kunna gå vidare i ärendet så måste jah ha en oberoende besiktningsman.
Självklart ser jag själv vad som är galet men det håller inte om jag ska anlita jurist.
ja, 6000:- lät mycket för en halvtimmes okulärbesiktning via stege... men nu har jag i alla fall svart på vitt vad som behöver åtgärdas, dvs allt från scratch (vindskivorna går ej ned över taket som ligger blottat, saknas ca 5cm till vertikal vattbräda.
Fyfan. Var han blind?
 
  • Gilla
Trazan56 och 1 till
  • Laddar…
E Elise_ skrev:
Okej. Dom besiktar vell bara från backen? Vill ha en som även går upp på taket.
I mitt fal var det vindskivorna och dom kan inspekteras från en stege men är det tak och plåt så går dom upp och kollar
 
  • Gilla
Elise_
  • Laddar…
E Elise_ skrev:
Har som många andra har min sambo och jag åkt på en nit när det gäller bra takbyte inkl. plåtarbete. Tänkte därav höra med er här om ni vet någon besiktningsman runt Jönköping?

Tack på förhand😊
Jag hade nog kollat på mer än vindskivorna i detta fall…Se till att få en besiktningsman som kan gå upp på taket, kolla under betongpannor mm. Ser ut att saknas trekantslist också?!?

Plåtarbete, skorsten mm.

Inte kul, men så värt det. Börja med besiktningsman, och får ni inget gehör för rättning av felet/felen så kan det bli aktuellt med jurist. Det kostar en slant, vill jag säga. Ev ersättning från försäkringsbolaget i händelse av en tvist täcker i bästa fall halva juristkostnaden. Den kan du inte heller ”dra av” vid en ev jämkning. Besiktningsmannens kostnader däremot ska den andre parten betala, såvida det kan påvisas att denne har gjort fel.
 
E Elise_ skrev:
Okej. Dom besiktar vell bara från backen? Vill ha en som även går upp på taket.
Hos oss var Anticimex uppe på taket och kollade när vi gjorde besiktning vid husköp (för tre år sedan).
 
E Etrompa skrev:
Jag hade nog kollat på mer än vindskivorna i detta fall…Se till att få en besiktningsman som kan gå upp på taket, kolla under betongpannor mm. Ser ut att saknas trekantslist också?!?

Plåtarbete, skorsten mm.

Inte kul, men så värt det. Börja med besiktningsman, och får ni inget gehör för rättning av felet/felen så kan det bli aktuellt med jurist. Det kostar en slant, vill jag säga. Ev ersättning från försäkringsbolaget i händelse av en tvist täcker i bästa fall halva juristkostnaden. Den kan du inte heller ”dra av” vid en ev jämkning. Besiktningsmannens kostnader däremot ska den andre parten betala, såvida det kan påvisas att denne har gjort fel.
Ja det saknas trekantslist...
Vid besiktningen noterades följande:
-Samtliga vindskivor bedöms vara monterade på ett felaktigt sätt och arbetet bedöms ej vara fackmässigt utfört.
Den samlade bedömningen om felaktig montering preciseras nedan: -Vindskivor är för korta mot takfot.
-Vindskivor är monterade dikt an råspont och överlappar ej ner mot gavelsidor. -Trekantslist saknas för uppvik.
-Tätning som använts är ej korrekt uppvikt mot vindskivor och ligger löst mot vindskivor. -Vindskivor sitter löst och lutar ut från taket.
-Vindskiveplåt ansluter ej korrekt ned mot ränndal. Ej avskurna vid ändar.
-En vindskiva är sprucken vid nock.
-Vindskivorna är ej målade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.