7 046 läst ·
52 svar
7k läst
52 svar
Besiktningsanmärkning
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
för den goda sakens skull och att du antagligen frigör tid för andra jobb så skulle jag informera klart och tydligt om läget och sen erbjuda en symbolisk ersättning. Att kunden tar in en annan entreprenör är helt upp till denne och kan aldrig lastas dig.
Jag tycker det är en dålig idé eftersom det verkar röra sig om en problem-kund. Att betala en ersättning måste då göras på ett sätt där man säkerställer att man inte erkänner någon skuld.S Stefan1972 skrev:
Kunden har här sagt att TS inte behövde avhjälpa felet, därmed är saken ur världen.
Okej, ja då kan man så klart diskutera om det inte är konsumenttjänstlagen som gäller istället (det blir en gränsdragning som jag antar utgår från ur pass ofta hon hyr ut sitt hus och till vilka priser), men även i det fallet så torde du ha ditt på det torra, precis som Nötegårdsgubben skriver i inlägg #9. En diskussion kan så klart föras om vad som är "skälig tid". Jag har inte kollat praxis, men jag förstår det som att du ganska omgående efter att hon hört av sig bokade in en tid för avhjälpande, varför jag inte tror skrivelsen i 3:e stycket 20§ konsumenttjänstelagen kommer vålla dig några problem.V Valter14 skrev:
Vad gäller avtal så kan det vara värt att beakta att det finns ett avtal, även om det i det här fallet verkar vara ett muntligt sådant. Endast vid fastighetsköp är det ett formkrav att avtal ska vara skriftliga. Däremot är muntliga avtal svåra att bevisa, men bevisläget är en annan fråga.
Så kortfattat, jag hade tagit det lugnt, du verkar inte ha gjort något fel och din motpart kommer nog inte vinna så mycket framgång vid en eventuell tvist.
Första arbetet har blivit anmärkning på, du och kund har en bokad tid och innan du hinner åtgärda så ordnar kund detta på annat sätt och det finns inget mer för dig att åtgärda.
Glasklart case, du har rätt och kunden har inte rätt att kräva något av dig.
Samtidigt är ju som tidigare skrivet hur beroende du är av goodwill i frågan men var försiktig att erbjuda något. Denna sortens kund kommer garanterat ta hela handen om du erbjuder lillfingret…
Glasklart case, du har rätt och kunden har inte rätt att kräva något av dig.
Samtidigt är ju som tidigare skrivet hur beroende du är av goodwill i frågan men var försiktig att erbjuda något. Denna sortens kund kommer garanterat ta hela handen om du erbjuder lillfingret…
Det blir svårt för din kund att hävda att det tog oskäligt lång tid för dig att åtgärda när ni har kommit överens om en tid för utförande. Att huset skulle vara uthyrt då borde hon rimligen varit medveten om, och om uthyrningen skedde senare så borde hon informerat hyresgästen om att trallen inte skulle vara klar.V Valter14 skrev:Hej,
Jag som hantverkare fick besiktningsanmärkningar på ett jobb jag utfört, jag fick 1 månad på mig att åtgärda dessa anmärkningar, jag bokade in med kunden att jag skulle komma inom denna månad och åtgärda anmärkningarna och kunden tyckte det var bra.
6 dagar innan jag skulle åka dit och åtgärda anmärkningarna så fick jag reda på att kunden själv åtgärdat anmärkningarna, då frågade jag kunden om det fanns något kvar för mig att åtgärda och i så fall vad, kunden svarade då att anmärkningarna var åtgärdade och jag behövde inte komma.
Nu vill kunden ha tillbaka pengarna för de jobb jag utfört för att dem själv åtgärdat anmärkningarna, kan kunden kräva detta?
Tacksam för all hjälp!
Svara artigt att ni hade kommit överens om en tidsperiod för utförande och att du inte kommer ersätta henne för arbete hon gjort innan den tidsperioden passerat.
Ge henne inget annat, sådana kunder vill du nog ändå inte ha.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
förvisso men blir kunden nöjd med en uppgörelse efter att ha blivit informerad om läget så är ju det bättre än att ha en missnöjd kund....Kunden kan ju vägra också och det är ju upp till den. Får kunden lagtexten presenterad och att det helt enkelt blir noll och sen pratar kunden skit om en och man förlorar tio kunder så är ju det värre än en symbolisk uppgörelse.C cotillion skrev:
Kunden svarade att ARN skulle få avgöra detta…🤷🏼♂️S Stefan1972 skrev:förvisso men blir kunden nöjd med en uppgörelse efter att ha blivit informerad om läget så är ju det bättre än att ha en missnöjd kund....Kunden kan ju vägra också och det är ju upp till den. Får kunden lagtexten presenterad och att det helt enkelt blir noll och sen pratar kunden skit om en och man förlorar tio kunder så är ju det värre än en symbolisk uppgörelse.
Toppen!V Valter14 skrev:
Då får du svar om 6-8 månader att du följt allt enligt regler. Så om hon fortsätter med det så svarar du kort och koncist med ”Vi överlåter då det åt ARN och inväntar besked.” Sen svarar du inget mer oavsett vad hon säger.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
De har inte informerat dig om att det var bråttom och anledningen därtill, de har har inte givet dig en chans att ens säga jag hinner tidigare eller inte, du har däremot gjort enl. Ert avtal. De har inget att hämta hos dig.V Valter14 skrev: